גיפ
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

על רקע הצניחה במכירות - מנכ"ל סטלנטיס מתפטר; מה יקרה למניה?

עם ירידה במכירות, מחלוקות בהנהלה וצניחה של 43% במניה השנה, עזיבתו הפתאומית של המנכ"ל קרלוס טווארס פותחת פרק חדש לחברה; איך עזיבת מנכ"ל משפיעה על מניי החברה ומה יקרה למניית סטלנטיס?
רוי שיינמן | (2)

חברת סטלנטיס STELLANTIS N.V , יצרנית רכב של מותגים ידועים כמו ג'יפ, פיאט ופיג'ו, הודיעה על התפטרותו המיידית של המנכ"ל קרלוס טווארס. ההודעה מגיעה חודשיים בלבד לאחר אזהרת רווח שפגעה קשות במניית החברה, שאיבדה כ-40% משוויה מתחילת השנה.

בהודעה נמסר כי החברה מתכננת למנות מנכ"ל חדש במהלך המחצית הראשונה של 2025. הנרי דה קסטרי, דירקטור עצמאי בכיר, הצהיר כי התגלו חילוקי דעות משמעותיים בין בעלי המניות המרכזיים, חברי הדירקטוריון וטווארס, שהובילו להתפטרותו.

קרלוס טווארס, מנכ

קרלוס טווארס, מנכ"ל סטלנטיס היוצא; קרדיט: טוויטר

המחלוקות בהנהלה שהובילו להתפטרות

יו"ר הדירקטוריון, ג'ון אלקן, הנמנה על משפחת אניילי המייסדת של פיאט ובעלת המניות הגדולה ביותר בחברה דרך חברת ההשקעות EXOR, הביע תודה לטווארס על תרומתו להקמת סטלנטיס, שמעמדה כיום כיצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם. עם זאת, המחלוקות סביב ניהולו החריפו, ונראה כי הפערים בנוגע לדרך הפעולה העתידית של החברה היו משמעותיים מדי.

טווארס, שנחשב בעבר לאחד מהמנכ"לים המוערכים בענף הרכב, התמודד בשנה האחרונה עם ביקורת גוברת בשל ירידה חדה במכירות בצפון אמריקה, שוק מפתח עבור החברה. בחודש ספטמבר הזהירה סטלנטיס מפני הפסד תזרימי שעשוי להגיע ל-10 מיליארד אירו, בעיקר בשל מכירות חלשות ומלאים גדולים באזור זה.

משבר המכירות והתגובות בשטח

המכירות בארצות הברית צנחו ב-17% בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מותגים מרכזיים כמו דודג', ראם, ג'יפ וקרייזלר רשמו ירידות משמעותיות. גם מודלים משנת 2023 נשארו על המדפים, עם מלאים שמספיקים ל-112 ימים לדגמים כמו ראם 1500 וג'יפ ווגוניר, כ-20 ימים יותר מהממוצע של המתחרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעלי סוכנויות, כמו ג'ף לת'ם מדטרויט, הביעו הקלה לנוכח עזיבתו של טווארס. "זה לא יכול היה להיות גרוע יותר", אמר לת'ם, שבבעלותו סוכנות של סטלנטיס לצד סוכנות של ג'נרל מוטורס, שלא התמודדה עם אתגרים דומים.

על פי מקורבים לחברה, אחת הסיבות המרכזיות לעזיבתו של טווארס הייתה תחושת הדירקטוריון שהוא מתמקד בפתרונות קצרי טווח לשיפור תדמיתו במקום להוביל חזון ארוך טווח. "רעיונות חדשים דרושים לתכנון עתידה של החברה", אמר פאביו קלדאטו, מנהל קרנות ב-AcomeA SGR, המחזיקה במניות סטלנטיס.

 

עתיד החברה ואיך עזיבה של מנכ"ל משפיעה על המניה?

כעת, סטלנטיס מנוהלת על ידי ועדת הנהלה זמנית בראשות ג'ון אלקן, עד למינוי מנכ"ל חדש. טווארס, שהוביל את החברה מאז הקמתה במיזוג בין פיאט קרייזלר ל-PSA בתחילת 2021, עוזב עם מורשת שנויה במחלוקת: מצד אחד, הצלחות ראשוניות בהקמת הענקית הרב-לאומית; מצד שני, משבר אמון חריף וניהול כושל שהובילו לקרע בין ההנהלה לשטח.

כתבנו כאן על איך עזיבה של מנכ"ל יכולה להשפיע על המניה. בשלוש מילים - זה תלוי בקונטקסט. יש פעמים בהם החברה מנוהלת בצורה טובה ומציגה תוצאות חזקות ואז עזיבה פתאומית של המנכ"ל מפילה את המניה, כמו העזיבה של מייסד אמזון ג'ף בזוס מתפקיד המנכ"ל ב-2021.

מנגד יש פעמים בהם עזיבה של מנכ"ל מקפיצה את המניה כי הביצועים הרעים של החברה מיוחסים לו, כמו שקרה לאחרונה עם סטארבאקס ועם נייקי. מניית סטלנטיס צנחה כבר ב-43% מתחילת השנה על רקע הביצועים החלשים והתקווה היא שתחת הנהלה חדשה היא תצליח להפוך את הקערה. החברה כאמור לא הודיעה עדיין על מנכ"ל קבוע חדש אבל ייתכן שרק החדשות על עזיבתו של טווארס יספיקו בכדי לעודד את המשקיעים ולהעלות את המניה.

מניית סטלנטיס נסחרת לפי שווי של 37.9 מיליארד דולר אחרי ירידה של 43% מתחילת השנה ושל 35% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 5 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 4 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית סטלנטיס בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המכירות יורדות ,מפטרים את הראש לא את הפקידה (ל"ת)
    עושה חשבון 02/12/2024 09:08
    הגב לתגובה זו
  • רונן 02/12/2024 09:51
    הגב לתגובה זו
    מנהיג לא יכול להאשים את כולם ולהגיד שלא אמרו לו. צריך לקחת אחריות ולשמש דוגמא אישית
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.