דונלד טראמפ
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27
זרקור

הטלת מכסים בעבר פגעה בשוק המניות ובכלכלה - האם הפעם זה יהיה שונה?

השוק הפעם אדיש להצהרות של טראמפ - מה הסיבה?  וכל מה שצריך לדעת על העלאות מכסים - מתיאוריה ועד לפרקטיקה
רוי שיינמן | (1)

הנשיא הנבחר דונלד טראמפ מתכנן להעלות מכסים על יבוא מסין, מקסיקו וקנדה. הוא עדיין לא נכנס לבית הלבן (ב-20 בינואר), אבל הוא לא מחכה. יריית הפתיחה היתה מול סין ואחר כך זה נמשך מול קנדה ומקסיקו, זאת רק ההתחלה. הוא נבחר כי הוא דוגל ב"אמריקה חזקה וגדולה" - Make America Great Again והוא יעשה הכל כדי שהעם האמריקאי ירגיש שהוא גדול וחזק. 

האמריקאי הממוצע חושב שהוא פראייר - הסינים גונבים את הייצור ומוכרים בזול, הרוסים מאיימים ברמזים והממשל לא הפגין עוצה. הוא גם לא מבין למה ארה"C תומכת כלכלית במדינות רבות בעולם. האמריקאי הממוצע רחוק מלהיות עשיר, והכסף שעובר למדינות אחרות, על חשבונו. טראמפ מבחינה זו מבטא את מה שהוא רוצה - מנהיג שיחזיר את הכסף, את הכבוד ואת הכוח. 

האמצעי שטראמפ בוחר להצהיר עליו הוא מכסים. האמצעי הזה יכול להיות רק אמצעי כשבסוף המטרה תושג בדרכים אחרות. יש רבים שסבורים שההצהרה על הגדלת המכסים למקסיקו ב-25%, זה רק כדי שהממשל המקסיקני יבין שהוא רציני ויטפל בבעיית ההגירה ממקסיקו לארה"ב. בעיה שמטרידה מאוד את האמריקאי הממוצע שרואה שלוקחים לו את העבודה ואת הפרנסה. 

אז מאוד ייתכן שההצהרות של טראמפ על העלאת מכסים בשיעור ניכר הן שיטה בניהול המו"מ. אבל, כן צפויות העלאות מכסים במקומות מסוימים ואפילו רחבים כדי לעזור לכלכלה המקומית - זה כלי שטראמפ השתמש בו בעבר. השווקים הפיננסיים בינתיים מדחיקים את הנושא. הם מקווים לדיבורים ולא למעשים, אבל לשווקים הפיננסים ולהכלכלה העולמית יש מקום גדול לדאגה. ההשפעות של מדיניות כזו לאורך ההיסטוריה היו שליליות וכואבות למשך זמן ממושך.

 

מכסים בהיסטוריה: כיצד הם השפיעו?

חוק סמות'-האולי (1930)

החוק הזה הוטל כדי להגן על היצרנים האמריקאים בתקופת השפל הגדול, והעלה את המכסים על אלפי מוצרים. התוצאה הייתה הפוכה: מדינות אחרות הגיבו בהטלת מכסים משלהן, המסחר העולמי צנח, והמשבר הכלכלי החריף. בשנה שלאחר הטלת החוק, מדד דאו ג'ונס ירד ב-40%.

חוק פורדני-מק'מבר (1922)

החוק נועד להגן על תעשיות חקלאיות ותעשייתיות בארה"ב, אך גם הוא פגע בכלכלה בטווח הארוך. העלאת המכסים הובילה לירידה של 10% במדד הדאו בשנה שלאחר מכן, וסחר החוץ נפגע משמעותית.

המכסים של טראמפ (2018)

בכהונתו הראשונה, טראמפ הטיל מכסים ממוקדים על סין, ובמקביל על פלדה ואלומיניום. בניגוד לדוגמאות מהעבר, השווקים הגיבו בצורה מתונה, אך המכסים גרמו להאטה מסוימת בצמיחה הכלכלית העולמית. מהלכים אלו היו חלק ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, אך גם שימשו כלי להשגת הסכמי סחר טובים יותר. נדגיש כי מדובר בהעלאות מכסים מדודות וממוקדות. ככל שזה היה מתרחב זה היה פוגע יותר בכלכלה העולמית. 

קיראו עוד ב"גלובל"

השאלה המתבקשת היא אם כך - למה טראמפ רוצה או מאיים בהעלאת מסים? הרי זו פוגע בכלכלה האמריקאית. אז ראשית נסביר שזה פוגע בכלכלה האמריקאית בצורה הטרוגנית - המפעלים המייצרים נהנים מכך, כי יש הגנה על ייצור מקומי, אך הצרכן משלם יותר. עשו בדיקה כמה יעלה אייפון אם הוא לא ייוצר בסין והמסקנה היתה שהוא יתייקר ב-250 דולר. 

טראמפ משקלל את טובת היצרניות וטובת הצרכנים ואז הממשל יחליט אם בכמה ואיפה להעלות מכסים, ונזכיר ייתכן שהמטרה העיקרית היא להשתמש במכסים ככלי במו"מ רחב ועמוק יותר. דוגמה בולטת היא ההסכם USMCA בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה, שהחל בעקבות איומים במכסים (בקדנציה הקודמת של טראמפ)  ונגמר בתנאי סחר משופרים. גם במקרה הזה, ייתכן שהכרזותיו על מכסים גבוהים נועדו להפעיל לחץ על המדינות לשבת לשולחן המו"מ ולהסכים לתנאים נוחים יותר לארה"ב. כמו גם - לפעול לטובת ארה"ב בתחומים נוספים, בעיקר כאמור בנושא ההגירה. 

 

מכסים – כל מה שצריך לדעת

מה זה מכס?

מכס הוא מס שמוטל על מוצרים שמיובאים לארץ מסוימת. הוא נועד להגן על היצרנים המקומיים, לעודד צריכה של מוצרים מקומיים ולייצר הכנסות לממשלה.

איך מכסים משפיעים על המחירים לצרכנים?

כאשר מוטל מכס על מוצר מיובא, עלות המוצר עולה. היבואנים בדרך כלל מגלגלים את העלות הנוספת על הצרכנים, כך שהמוצרים נהיים יקרים יותר.

האם מכסים תמיד פוגעים בכלכלה?

לא בהכרח. בטווח הקצר, מכסים עשויים להגן על תעשיות מקומיות וליצור מקומות עבודה. עם זאת, בטווח הארוך הם עלולים להוביל לעלייה במחירים, ירידה בתחרותיות ופגיעה בצמיחה הכלכלית.

למה טראמפ מטיל מכסים?

טראמפ משתמש במכסים כדי להפעיל לחץ על מדינות כמו סין, קנדה ומקסיקו לשפר את תנאי הסחר של ארה"ב. הוא גם רואה במכסים כלי לשמירה על תעשיות אסטרטגיות בתוך ארה"ב.

איך מלחמות סחר משפיעות על הכלכלה?

מלחמות סחר, כמו זו בין ארה"ב לסין, עלולות להאט את הצמיחה הכלכלית העולמית. כאשר מדינות מטילות מכסים זו על זו, המסחר הבינלאומי מצטמצם, וההשפעות עלולות לכלול ירידה בייצוא, עלייה במחירים ופגיעה בשוקי ההון.

מהם היתרונות של מכסים?

מכסים יכולים לעזור לתעשיות מקומיות לשרוד, במיוחד בענפים שבהם התחרות עם ייבוא זול קשה. הם גם מייצרים הכנסות לממשלה ומשמשים כלי מו"מ מול מדינות אחרות.

האם מכסים משפיעים על שוק המניות?

כן, במיוחד אם מדובר במכסים רחבים או גבוהים מאוד. שוקי המניות עשויים לרדת מחשש להשפעות שליליות על רווחיות חברות שמייבאות סחורות או תלויות בייבוא חומרי גלם.

איך זה עובד בפועל?

לדוגמה, אם מוטל מכס של 25% על רכבים מקנדה, היצרנים האמריקאים עשויים למכור יותר רכבים מקומיים, אך הצרכנים יצטרכו לשלם יותר עבור רכבים מיובאים.

האם מדינות אחרות מגיבות למכסים?

כן, מדינות רבות נוטות להגיב במכסים נגדיים, מה שיכול להוביל ל"מלחמת סחר" ולהאטה במסחר העולמי.

האם אפשר לבטל מכסים?

בוודאי. ממשלות יכולות לבטל או להפחית מכסים, במיוחד אם נחתמים הסכמי סחר חדשים שמחליפים את הצורך במכסים.

מה יקרה אם טראמפ יטיל מכסים על סין, קנדה ומקסיקו?

במקרה כזה, התעשיות המיובאות יפגעו, והצרכנים בארה"ב ירגישו עלייה במחירים. עם זאת, טראמפ עשוי להשתמש בזה כדי לשפר את תנאי הסחר ולהשיג יתרונות אסטרטגיים לארה"ב.

האם מכסים יכולים להיות דבר טוב?

זה תלוי. אם הם מוטלים בצורה חכמה וממוקדת, הם יכולים להגן על תעשיות חשובות ולהשיג יתרונות כלכליים. אך אם הם רחבים מדי, הם עלולים להזיק לכלכלה ולצמצם את המסחר הבינלאומי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחד לא חשוב 30/11/2024 13:10
    הגב לתגובה זו
    הכללי. הצרכנים יחטפו את עליית המחירים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.