הטלת מכסים בעבר פגעה בשוק המניות ובכלכלה - האם הפעם זה יהיה שונה?
הנשיא הנבחר דונלד טראמפ מתכנן להעלות מכסים על יבוא מסין, מקסיקו וקנדה. הוא עדיין לא נכנס לבית הלבן (ב-20 בינואר), אבל הוא לא מחכה. יריית הפתיחה היתה מול סין ואחר כך זה נמשך מול קנדה ומקסיקו, זאת רק ההתחלה. הוא נבחר כי הוא דוגל ב"אמריקה חזקה וגדולה" - Make America Great Again והוא יעשה הכל כדי שהעם האמריקאי ירגיש שהוא גדול וחזק.
האמריקאי הממוצע חושב שהוא פראייר - הסינים גונבים את הייצור ומוכרים בזול, הרוסים מאיימים ברמזים והממשל לא הפגין עוצה. הוא גם לא מבין למה ארה"C תומכת כלכלית במדינות רבות בעולם. האמריקאי הממוצע רחוק מלהיות עשיר, והכסף שעובר למדינות אחרות, על חשבונו. טראמפ מבחינה זו מבטא את מה שהוא רוצה - מנהיג שיחזיר את הכסף, את הכבוד ואת הכוח.
האמצעי שטראמפ בוחר להצהיר עליו הוא מכסים. האמצעי הזה יכול להיות רק אמצעי כשבסוף המטרה תושג בדרכים אחרות. יש רבים שסבורים שההצהרה על הגדלת המכסים למקסיקו ב-25%, זה רק כדי שהממשל המקסיקני יבין שהוא רציני ויטפל בבעיית ההגירה ממקסיקו לארה"ב. בעיה שמטרידה מאוד את האמריקאי הממוצע שרואה שלוקחים לו את העבודה ואת הפרנסה.
אז מאוד ייתכן שההצהרות של טראמפ על העלאת מכסים בשיעור ניכר הן שיטה בניהול המו"מ. אבל, כן צפויות העלאות מכסים במקומות מסוימים ואפילו רחבים כדי לעזור לכלכלה המקומית - זה כלי שטראמפ השתמש בו בעבר. השווקים הפיננסיים בינתיים מדחיקים את הנושא. הם מקווים לדיבורים ולא למעשים, אבל לשווקים הפיננסים ולהכלכלה העולמית יש מקום גדול לדאגה. ההשפעות של מדיניות כזו לאורך ההיסטוריה היו שליליות וכואבות למשך זמן ממושך.
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- טראמפ מתקרב להכרעה על יו״ר הפד הבא ודורש ריבית נמוכה בהרבה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכסים בהיסטוריה: כיצד הם השפיעו?
חוק סמות'-האולי (1930)
החוק הזה הוטל כדי להגן על היצרנים האמריקאים בתקופת השפל הגדול, והעלה את המכסים על אלפי מוצרים. התוצאה הייתה הפוכה: מדינות אחרות הגיבו בהטלת מכסים משלהן, המסחר העולמי צנח, והמשבר הכלכלי החריף. בשנה שלאחר הטלת החוק, מדד דאו ג'ונס ירד ב-40%.
חוק פורדני-מק'מבר (1922)
החוק נועד להגן על תעשיות חקלאיות ותעשייתיות בארה"ב, אך גם הוא פגע בכלכלה בטווח הארוך. העלאת המכסים הובילה לירידה של 10% במדד הדאו בשנה שלאחר מכן, וסחר החוץ נפגע משמעותית.
המכסים של טראמפ (2018)
בכהונתו הראשונה, טראמפ הטיל מכסים ממוקדים על סין, ובמקביל על פלדה ואלומיניום. בניגוד לדוגמאות מהעבר, השווקים הגיבו בצורה מתונה, אך המכסים גרמו להאטה מסוימת בצמיחה הכלכלית העולמית. מהלכים אלו היו חלק ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, אך גם שימשו כלי להשגת הסכמי סחר טובים יותר. נדגיש כי מדובר בהעלאות מכסים מדודות וממוקדות. ככל שזה היה מתרחב זה היה פוגע יותר בכלכלה העולמית.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
השאלה המתבקשת היא אם כך - למה טראמפ רוצה או מאיים בהעלאת מסים? הרי זו פוגע בכלכלה האמריקאית. אז ראשית נסביר שזה פוגע בכלכלה האמריקאית בצורה הטרוגנית - המפעלים המייצרים נהנים מכך, כי יש הגנה על ייצור מקומי, אך הצרכן משלם יותר. עשו בדיקה כמה יעלה אייפון אם הוא לא ייוצר בסין והמסקנה היתה שהוא יתייקר ב-250 דולר.
טראמפ משקלל את טובת היצרניות וטובת הצרכנים ואז הממשל יחליט אם בכמה ואיפה להעלות מכסים, ונזכיר ייתכן שהמטרה העיקרית היא להשתמש במכסים ככלי במו"מ רחב ועמוק יותר. דוגמה בולטת היא ההסכם USMCA בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה, שהחל בעקבות איומים במכסים (בקדנציה הקודמת של טראמפ) ונגמר בתנאי סחר משופרים. גם במקרה הזה, ייתכן שהכרזותיו על מכסים גבוהים נועדו להפעיל לחץ על המדינות לשבת לשולחן המו"מ ולהסכים לתנאים נוחים יותר לארה"ב. כמו גם - לפעול לטובת ארה"ב בתחומים נוספים, בעיקר כאמור בנושא ההגירה.
מכסים – כל מה שצריך לדעת
מה זה מכס?
מכס הוא מס שמוטל על מוצרים שמיובאים לארץ מסוימת. הוא נועד להגן על היצרנים המקומיים, לעודד צריכה של מוצרים מקומיים ולייצר הכנסות לממשלה.
איך מכסים משפיעים על המחירים לצרכנים?
כאשר מוטל מכס על מוצר מיובא, עלות המוצר עולה. היבואנים בדרך כלל מגלגלים את העלות הנוספת על הצרכנים, כך שהמוצרים נהיים יקרים יותר.
האם מכסים תמיד פוגעים בכלכלה?
לא בהכרח. בטווח הקצר, מכסים עשויים להגן על תעשיות מקומיות וליצור מקומות עבודה. עם זאת, בטווח הארוך הם עלולים להוביל לעלייה במחירים, ירידה בתחרותיות ופגיעה בצמיחה הכלכלית.
למה טראמפ מטיל מכסים?
טראמפ משתמש במכסים כדי להפעיל לחץ על מדינות כמו סין, קנדה ומקסיקו לשפר את תנאי הסחר של ארה"ב. הוא גם רואה במכסים כלי לשמירה על תעשיות אסטרטגיות בתוך ארה"ב.
איך מלחמות סחר משפיעות על הכלכלה?
מלחמות סחר, כמו זו בין ארה"ב לסין, עלולות להאט את הצמיחה הכלכלית העולמית. כאשר מדינות מטילות מכסים זו על זו, המסחר הבינלאומי מצטמצם, וההשפעות עלולות לכלול ירידה בייצוא, עלייה במחירים ופגיעה בשוקי ההון.
מהם היתרונות של מכסים?
מכסים יכולים לעזור לתעשיות מקומיות לשרוד, במיוחד בענפים שבהם התחרות עם ייבוא זול קשה. הם גם מייצרים הכנסות לממשלה ומשמשים כלי מו"מ מול מדינות אחרות.
האם מכסים משפיעים על שוק המניות?
כן, במיוחד אם מדובר במכסים רחבים או גבוהים מאוד. שוקי המניות עשויים לרדת מחשש להשפעות שליליות על רווחיות חברות שמייבאות סחורות או תלויות בייבוא חומרי גלם.
איך זה עובד בפועל?
לדוגמה, אם מוטל מכס של 25% על רכבים מקנדה, היצרנים האמריקאים עשויים למכור יותר רכבים מקומיים, אך הצרכנים יצטרכו לשלם יותר עבור רכבים מיובאים.
האם מדינות אחרות מגיבות למכסים?
כן, מדינות רבות נוטות להגיב במכסים נגדיים, מה שיכול להוביל ל"מלחמת סחר" ולהאטה במסחר העולמי.
האם אפשר לבטל מכסים?
בוודאי. ממשלות יכולות לבטל או להפחית מכסים, במיוחד אם נחתמים הסכמי סחר חדשים שמחליפים את הצורך במכסים.
מה יקרה אם טראמפ יטיל מכסים על סין, קנדה ומקסיקו?
במקרה כזה, התעשיות המיובאות יפגעו, והצרכנים בארה"ב ירגישו עלייה במחירים. עם זאת, טראמפ עשוי להשתמש בזה כדי לשפר את תנאי הסחר ולהשיג יתרונות אסטרטגיים לארה"ב.
האם מכסים יכולים להיות דבר טוב?
זה תלוי. אם הם מוטלים בצורה חכמה וממוקדת, הם יכולים להגן על תעשיות חשובות ולהשיג יתרונות כלכליים. אך אם הם רחבים מדי, הם עלולים להזיק לכלכלה ולצמצם את המסחר הבינלאומי.
- 1.אחד לא חשוב 30/11/2024 13:10הגב לתגובה זוהכללי. הצרכנים יחטפו את עליית המחירים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
