נוריאל רוביני
צילום: פליקר, נוריאל רוביני

נוריאל רוביני צופה זעזועים בשווקים הפיננסים; איך להתגונן?

רוביני מקים קרן סל שלדעתו תתמודד עם התנודתיות ואי הוודאות בשווקים כתוצאה מעליית טראמפ לשלטון
עמית בר | (25)

נוריאל רוביני, הכלכלן הידוע בכינוי "ד"ר דום" מאז שחזה את המשבר הכלכלי של 2008, שוב מנסה להקדים את זעזועי השוק. הפעם, הוא מציע למשקיעים פתרון חדש בדמות קרן סל (ETF) שמיועדת להגן מפני התנודתיות בשווקים והסיכונים הכלכליים שהוא צופה במדיניותו של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ.

הקרן, שתיסחר בנאסד"ק תחת הסימול USAF, אינה קרן סל רגילה. היא מציעה שילוב של נכסים שנועדו להחזיק מעמד בזמנים של אי-ודאות: נדל"ן עמיד בפני שינויי האקלים, אג"ח צמודות מדד של ממשלת ארה"ב (TIPS), אג"ח מוניציפליות, אג"ח קונצרניות וקרנות המתמקדות בזהב.

מדוע עכשיו? רוביני מסביר כי המסלול הפופולרי של תיקי השקעות 60/40 (60% מניות, 40% אג"ח) כבר לא מתאים למצב הנוכחי. "העלאות מכסים, אפילו בגרסה עדינה, יאיימו על יציבות המחירים בארה"ב," הוא מזהיר. רוביני מאמין שכאשר האינפלציה והריביות עולות, גם נכסים שנחשבים 'דפנסיביים' כמו אג"ח, עלולים לגרום להפסדים למשקיעים. "חייבים למצוא אלטרנטיבות".

מענה לפחדים ארוכי טווח

רובי מסביר כי הרכב הקרן והמדיניות שלה הם תוצר של תכנון ארוך טווח, שהחל עוד בתקופת כהונתו הראשונה של טראמפ. החשש מהיחלשות הדולר ומגידול החובות של ממשלת ארה"ב עמדו בבסיס פיתוח הקרן. בנוסף, אטלס קפיטל טים, חברת הפינטק שרוביני היה שותף להקמתה, כבר נמצאת במגעים עם קרנות מהמפרץ הפרסי המחפשות דרך להיחשף לדולר מבלי להסתמך על אג"ח אמריקאיות באופן ישיר.

איך הקרן פועלת?

הקרן החדשה משלבת נכסים שמיועדים להחזיק יציבים במצבי משבר עולמי, כמו זהב ונכסי נדל"ן עמידים. אך יותר מכך, היא נבנתה במיוחד להתמודד עם זעזועים במדיניות כלכלית – מדיניות שהופכת נפוצה יותר, לדבריו של רוביני, בעידן של אינפלציה, מהומות אזרחיות ומשברים סביבתיים.

רזא בונדי, מנכ"ל אטלס, מבהיר: "הכלי הזה יישאר רלוונטי לשנים רבות. בהתחשב בחובות העצומים של ארה"ב ובמגמות הדולריזציה בעולם, נדרש פתרון אחר, והקרן הזו מציעה אותו."

משקיעים בהשראת הפחד

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    דורון 07/04/2025 09:39
    הגב לתגובה זו
    הכי טוב שם על הגדר
  • 22.
    שתוק 23/11/2024 22:23
    הגב לתגובה זו
    מה עם המכפילים? פתאום המכפילים הגיוניים? פתאום... וכך גם פתאום...?
  • 21.
    אין מפולת שהוא לא צפה, איך הוא עושה את זה, פשוט מאוד (ל"ת)
    רואה מפולת כל הזמן 23/11/2024 12:38
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    תשואבראקדברה 23/11/2024 11:13
    הגב לתגובה זו
    רוביני מתפרנס בעיקר מכתיבת ספרים, ייעוץ וראיונות. למיטב ידיעתי אינו נחשב לאחד מ"המשקיעים האגדיים" בשוק. מרבה להתריע מפני נפילה. ב-2008 הצליח לו ומאז כנראה פחות.
  • 19.
    שמחה 23/11/2024 00:19
    הגב לתגובה זו
    אם השוק יפול גם הן יפלו
  • 18.
    לרון 22/11/2024 18:08
    הגב לתגובה זו
    אין צורך באתר כלכלי להכין את הקורא לקטסטרופה!
  • תשואבראקדברה 23/11/2024 11:01
    הגב לתגובה זו
    אנליסטים לפעמים צודקים ולפעמים טועים. כמו בכל תחום תחזיות אחר (מזג אוויר..). הדבר השימושי בתחזיות הוא שזה נותן "זווית ראיה" נוספת, שאתה יכול להתייחס אליה או להתעלם, בזמן שאתה מחליט כיצד להשקיע. נניח שאתה מאמין שעומדת להגיע נפילה כואבת בבורסה ובהתאם אתה מוכר את כל הפוזיציות ומעביר את הכסף להשקעה בפקדונות שקליים, ריבית קבועה (4% זה סביר כיום) למשך שנתיים-שלוש. במצב כזה, גם אם תהיה קטסטרופה, אתה מוגן (כמובן, תלוי באינפלציה ועוד. אבל זו כבר לא תהיה "קטסטרופה')
  • 17.
    אני צופה שירד גשם ...בשנים הקרובות (ל"ת)
    דני רופ 22/11/2024 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    הדרך הכי טובה להתגונן היא "להרדים" את רוביני (ל"ת)
    וטרינר משקיע 22/11/2024 14:37
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מוטי 22/11/2024 14:18
    הגב לתגובה זו
    הייתם מביאים את המכשפה מיפו שפותחת בקלפים אחוזי פגיעה יותר טובים.
  • 14.
    טראמפ =פשיטת רגל (ל"ת)
    טראמפ =פשיטת רגל 22/11/2024 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שלמה 22/11/2024 14:14
    הגב לתגובה זו
    להחזיק כסף במזומן כשיש אנפלציה זה הטעות הכי גדולה , ממילא הכסף ימשיך להישאר במניות ותמיד זורם עוד ועוד כל כספי הפנסיות וההפרשות נכנסות לשוק אין אלטרנטיבה מפולת יכולה להיות וודאי תהיה מתי כמה ואיך אף אחד לא יודע מה שבטוח שאחרי כל מפולת מגיעים שיאים חדשים , אני לא נוגע בכלום ותמיד מורווח
  • יוסי 23/11/2024 00:21
    הגב לתגובה זו
    אם השוק יפול כמו בשנת 2000 (והנסיבות מאוד דומות - אז היה האינטרנט וכעת יש AI) תאמין לי שלא תצא מורווח ל-10 שנים הקרובות
  • 12.
    זה הזמן להעביר למסלול כללי (ל"ת)
    בן 22/11/2024 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    נוריאל רוביני צופה זעזועים? חחח ב-100 שנה הקרובים? (ל"ת)
    גם אני צופה חחח 22/11/2024 14:05
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    צפוני 22/11/2024 13:41
    הגב לתגובה זו
    דעתי שיהיה טוב בשווקים
  • 9.
    רוביני מאיפה הוא בא2008 בדיחה 22/11/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
    רוביני מאיפה הוא בא2008 בדיחה
  • 8.
    לרון 22/11/2024 12:57
    הגב לתגובה זו
    להערכת שווקים!
  • 7.
    בכל מקרה המכפילים בוול סטריט גבוהים יחסית והסיכון גבוה (ל"ת)
    שלמה 22/11/2024 11:59
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון 22/11/2024 11:32
    הגב לתגובה זו
    שמו של"דר' דום" הוא מארק פאבר ולא מקס,לבטח רוביני אינו ד"ר דום כי הוא פרופ' בתוארו
  • 5.
    לרון 22/11/2024 11:24
    הגב לתגובה זו
    הוא כינויו של מקס פאבר לא רוביני,תתעדכנו!?
  • 4.
    לרון 22/11/2024 11:21
    הגב לתגובה זו
    נו באמת,פרופ' לכלכלה שפעם אחת קלע ונהייה גורו אינו באמת מבין בשוק ההון,בורסה איננה בלימודי הד"ר בכלכלה
  • 3.
    פחחח. רוביני תקוע על אותו הלופ 50 שנה. (ל"ת)
    כל מטאטא יורה 22/11/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מ פ 22/11/2024 10:37
    הגב לתגובה זו
    גם שעון מקולקל מראה שעה נכונה פעם ביום..
  • 1.
    מצא שיטה 22/11/2024 09:52
    הגב לתגובה זו
    גם שעון מקולקל צודק פעם ביום!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.