שנתיים אחרי השקת ChatGPT: לאן הולכת מהפכת ה-AI?
בנובמבר 2022 התרחש בעולם הטכנולוגיה מפץ היסטורי, עם השקתו של ChatGPT על ידי OpenAI. השקת הכלי הזה סימנה לא רק פריצת דרך טכנולוגית, אלא גם תחילתה של מהפכה רחבה בהרבה, ששטפה כמעט כל תחום בחיינו – מתעסוקה ועד לחינוך, מצרכנות ועד לבריאות. בשנתיים שחלפו מאז, הבינה המלאכותית כבר אינה רק כלי נישתי – היא נהפכה לכוח מניע שמעצב מחדש את הכלכלה, החברה והתרבות.
גם לפני השקת ChatGPT חווה עולם הבינה המלאכותית התקדמות משמעותית, אך רוב הכלים היו בשימוש כמעט בלעדי של מומחים ומפתחים. ChatGPT היה הראשון שהנגיש טכנולוגיה מבוססת AI לציבור הרחב בשפה פשוטה ובממשק ידידותי. אנשים משתמשים בו מאז לכתיבת תוכן, פתרון בעיות, שיחות ולמידה. ככל שהשימוש גדל, כך גם הפוטנציאל האדיר שלו נחשף.
ChatGPT כבר לא לבד צילום: טוויטר
שנתיים לאחר מכן, ChatGPT כבר לא לבד. הצטרפו אליו שורה של כלים חדשניים כמו Copilot של מיקרוסופט, המשמש לפיתוח תוכנה; ו-MidJourney, שמאפשר יצירת תכנים ויזואליים שמבוססים על AI. ביחד, הכלים האלה משנים את הדרך שבה אנו חיים, עובדים ולומדים.
מהפכה בעולם העבודה
- OpenAI משיקה את GPT-5.2: המירוץ מול גוגל מתחמם
- OpenAI משיקה את GPT-5.2 - בניסיון לחדש את ההובלה במרוץ ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השפעתם של ChatGPT ותוכנות הבינה המלאכותית האחרות על עולם העבודה נחשבת אחת התופעות המשמעותיות של העידן הנוכחי. בתחילה, הטכנולוגיה שימשה בעיקר כלי עזר לכתיבה ותמיכה טכנית, אך בהדרגה היא חדרה לתחומים רבים, בהם מקצועות יצירתיים, מקצועות טכנולוגיים ותפקידי ניהול. בעולם התעסוקה, הכלים האלה מייעלים תהליכים שבעבר דרשו שעות ארוכות ומומחיות ברמה גבוהה בתחומים שונים, והנה כמה מהם:
כתיבת תוכן: עיתונאים, סופרים ואפילו משווקים דיגיטליים משתמשים ב-ChatGPT ליצירת טקסטים מהירים ומדויקים. כך לדוגמה, עיתונאים נעזרים בו ליצירת טיוטות ראשוניות של כתבות, ואנשי שיווק מייצרים באמצעותו מודעות וניוזלטרים מותאמים אישית.
- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
כלי ה-AI מאפשרים למצוא פתרונות טכנולוגיים מורכבים בתוך כמה דקות צילום: freepik
פיתוח תוכנה: כלים כמו גיטהאב ו-Copilot מאפשרים למהנדסי תוכנה ומתכנתים לכתוב קודים בצורה מהירה ויעילה. בעזרת AI ניתן לייצר פתרונות טכנולוגיים מורכבים בתוך כמה דקות, במקום שעות.
שירות לקוחות: צ'אטבוטים חכמים החליפו את מוקדי השירות המסורתיים במגוון ענפים ותחומים – מבנקים ועד חברות טלקום. הלקוחות מקבלים תשובות מהירות ופתרונות מיידיים 24/7, ללא תלות בכוח אדם, ובעלות נמוכה מאוד לחברות שנעזרות בהם.
השפעת הבינה המלאכותית ניכרת במיוחד גם במקצועות המסורתיים, והנה כמה דוגמאות לכך:
עריכת תוכן ותרגום: תוכנות AI מספקות תרגומים מהירים, ומאפשרות לערוך טקסטים ברמה גבוהה. כלים כמו DeepL ו-ChatGPT עוזרים לכותבים, עורכים ומתרגמים לייעל את עבודתם.
שירותים משפטיים: משרדי עורכי דין משתמשים ב-AI לכתיבת מסמכים משפטיים וחוות דעת, ולניתוח כמויות עצומות של מסמכים, תוך חיסכון משמעותי בזמן.
מהפכה בחינוך ובאקדמיה
בעולם החינוך פתחה הבינה המלאכותית אפשרויות חדשות לתלמידים ולמורים כאחד. סטודנטים משתמשים ב-ChatGPT לכתיבת עבודות, פתרון תרגילים, והבנה מעמיקה של נושאים מורכבים. מורים משתמשים בכלים האלה ליצירת מערכי שיעור אינטראקטיביים, בדיקת עבודות, ואפילו בניית מבחנים שמותאמים אישית. כך לדוגמה, במדינות מתפתחות כמו הודו ואפריקה, הבינה המלאכותית מספקת גישה לחומרי לימוד ולתרגולים מקוונים במגוון שפות, ומסייעת לצמצם את פערי החינוך בין המרכז לפריפריה.
במוסדות אקדמיים החלו להטמיע מערכות לזיהוי תוכן שנכתב על ידי AI צילום: Istock
עם זאת, השימוש הנרחב בכלים כמו ChatGPT בעולמות החינוך והאקדמיה מעלה את השאלה כיצד ניתן להבטיח את האותנטיות של עבודות ומבחנים. במוסדות אקדמיים מובילים כבר החלו להטמיע מערכות לזיהוי תוכן שנכתב על ידי AI, תוך קידום שיח על אתיקה טכנולוגית שהשימוש בכלים האלה מעלה.
מהפכה בעולם הבריאות
בעולם הבריאות משמשת הבינה המלאכותית לאבחון מוקדם ומדויק של מחלות. תוכנות AI מנתחות בדיקות רנטגן, MRI ו-CT, ומספקות תובנות ואבחנות רפואיות בתוך כמה דקות. כך לדוגמה, אלגוריתמים זיהו מקרים מוקדמים של סרטן ריאות בדיוק גבוה בהרבה מאשר מומחים אנושיים.
חברות התרופות מפתחות ומשיקות מוצרים בזמן שיא צילום: Istock
תחום נוסף שבו נעשה שימוש בטכנולוגיית ה-AI הוא פיתוח תרופות, שהוא תהליך יקר ואטי. בעזרת AI ניתן לאתר מולקולות פוטנציאליות, ולבדוק את השפעתן במהירות רבה יותר על מחלות שונות, או על בעיות רפואיות כאלה ואחרות. בכך מצליחות חברות תרופות לקצר את משך הפיתוח ולהשיק מוצרים בזמן שיא.
שינויים בצרכנות וחוויית הלקוח
מערכות AI מאפשרות לצרכנים ליהנות מחוויית קנייה מותאמת אישית. הן עושות את זה במגוון אמצעים ודרכים, והנה כמה דוגמאות לכך:
המלצות חכמות: פלטפורמות כמו אמזון ונטפליקס משתמשות באלגוריתמים כדי להמליץ על מוצרים ותכנים, תוך התבססות על ההתנהגות של המשתמשים.
שירות אוטומטי: בנקים, ולא רק הם, משתמשים בצ'אטבוטים מתקדמים כדי לספק מענה לשאלות לקוחות, לנהל עסקות פשוטות ולשפר את חוויית השירות שהם מציעים ללקוחות שלהם.
האתגרים בעתיד: שגשוג או סיכונים חדשים?
חדשנות ללא גבולות: הבינה המלאכותית פותחת דלתות ליזמים ומשקיעים לפתח מוצרים ושירותים חדשים, להקים סטארט-אפים, ולמצוא פתרונות לבעיות עולמיות. ובזכות הבינה המלאכותית עצמה - יותר ויותר אנשים ממקומות שונים יכולים להשתתף בזה.
נגישות לידע: AI משמשת כלי לחינוך ולהנגשת מידע במדינות מתפתחות - מה שעשוי לצמצם את הפערים הכלכליים והחברתיים שקיימים בהן לעומת מדינות מפותחות.
צמצום של מספר תאונות הדרכים צילום: Istock
ייעול תחבורה: מערכות AI מניעות את פיתוח הרכב האוטונומי, משפרות את התשתיות התחבורתיות, ומצמצמות את כמות תאונות הדרכים, ואולי גם את חומרתן. הן גם מסייעות לייעל את התחבורה הציבורית ואת התשתיות שלה.
לצד היתרונות, מהפכת ה-AI מביאה לעולמנו גם לא מעט אתגרים וסכנות, והנה כמה מהם:
אבטלה טכנולוגית: מקצועות רבים נעלמים או מצטמצמים, ומובילים לחשש גובר בקרב עובדים רבים מכך שיאבדו את מקום עבודתם, ואולי אפילו התחום שבו הם מתמחים או עוסקים עלול להימחק או לעבור לידיים רובוטיות, בעקבות מהפכת ה-AI.
פרטיות: מערכות ה-AI אוספות כמויות אדירות של מידע, ועושות בו שימושים כאלה ואחרים, וייתכן שהוא אף מגיע לידיים ועיניים נוספות. כל זה מעלה חששות כבדים לגבי הפרטיות של המשתמשים.
שימוש לרעה: AI משמשת גם ליצירת תוכן מזויף, הנדסה חברתית, הנדסת תודעה והפצת דיסאינפורמציה. אנו כבר חווים זאת כיום, וייתכן שאנחנו אפילו לא מודעים לכך במקרים רבים, מכיוון שהדבר נעשה באיכות גבוהה, שמקשה עלינו לזהות זאת.
השקעות בתשתיות וצורך בכוח אדם מיומן
מהפכת ה-AI חוללה שינוי עמוק בכלכלה העולמית, והשפעתה ניכרת במגוון תחומים. חברות טכנולוגיה מובילות, כמו אנבידיה, חוו עלייה משמעותית בערך המניות שלהן, בעקבות הביקוש הגובר לשבבים שמיועדים לעיבוד AI. אבל לא רק חברות הטכנולוגיה נהנות מהצמיחה. גם תעשיות מסורתיות, כמו תשתיות ואנרגיה, רואות עלייה בביקוש למוצריהן, בשל הצורך הגובר בציוד וחשמל להפעלת מרכזי נתונים המשרתים את יישומי ה-AI. בנוסף, נדמה שכל חברה שמשרבבת את צמד האותיות AI לתחזיות שלה או לתיאור של פעילותה, זוכה לעניין רב ולביקושים גבוהים, לפחות באופן זמני.
כמו כן, הבינה המלאכותית משפיעה על שוק העבודה, בין השאר עם עלייה בביקוש למומחי DevOps, הנדרשים לתמוך בתשתיות המורכבות של מערכות ה-AI. הביקוש הגובר למומחים כאלה מוביל לעלייה בשכרם ולצמיחה בתעשיות הקשורות.
עם זאת, המהפכה מביאה עמה גם אתגרים כלכליים, כמו הצורך בהשקעות משמעותיות בתשתיות ובכוח אדם מיומן, לצד חששות מפני אוטומציה שעלולה להוביל לאבטלה במקצועות מסוימים. האיזון בין ניצול של היתרונות הכלכליים של ה-AI לבין התמודדות עם האתגרים החברתיים והכלכליים שהוא מציב, יהווה גורם מרכזי בעיצוב הכלכלה העולמית בשנים הקרובות.
האם תיווצר בועה חדשה בשוק ההון?
שינוי עמוק התחולל גם בשוק ההון העולמי. ב-2023 ו-2024 רשמו מדדי המניות המרכזיים, כמו S&P 500 והנאסד"ק 100, עליות משמעותיות, כשחלק ניכר מהן נבע מהצלחתן של חברות טכנולוגיה המתמקדות ב-AI. כך לדוגמה, מניית אנבידיה זינקה בכ-800% מתחילת 2023, בעקבות הביקוש הגובר לשבבים המיועדים לעיבוד AI.
מניית אנבידיה זינקה בעקבות הביקוש לשבבי AI צילום: טוויטר
בנוסף, הבינה המלאכותית משנה את דפוסי ההשקעה המסורתיים. משקיעים פרטיים ומוסדיים מחפשים כעת הזדמנויות בחברות שמפתחות או שמאמצות טכנולוגיות AI, מתוך הבנה שהתחום צפוי להמשיך לצמוח במהירות. קרנות ותעודות סל ייעודיות לתחום ה-AI נוצרו, ומאפשרות למשקיעים להיחשף לענף המתפתח. פן נוסף של ה-AI שמשפיע על שוק ההון הוא האפשרות להשתמש בכלי AI להשקעה בו. האלגו-טריידינג כבר קיים עוד קודם לכן, אבל כעת כלי ה-AI הופכים את ההשקעה בעזרתם לקלה בהרבה.
עם זאת, הצמיחה המהירה בתחום ה-AI מעלה גם חששות לגבי היווצרות בועות בשוק ההון. הערכות שווי גבוהות של חברות AI, בנוסף לציפיות גבוהות מהטכנולוגיה, עלולות להוביל לתנודתיות מוגברת בשווקים. משקיעים נדרשים להפעיל שיקול דעת ולהיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים בתחום, תוך בחינת ההשפעות ארוכות הטווח של ה-AI על הכלכלה העולמית.
- 1.ערן 25/11/2024 12:49הגב לתגובה זוכי היא גנרית ולא אומרת שום דבר חדש
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
הונאה ברשת (AI)המלחמה בהונאות: TrueScontrol סטארט-אפ ישראלי יקבע אם האתר אמין; למה זה חשוב?
על רקע ההונאות והאכזבה משירותים ומוצרים שמקבלים ברשת האינטרנט, פותח מנגנון שיספק קוד אימון לאתרים ולאנשי מקצוע; המטרה: לצמצם את ההונאות בתחום הזה ולייצר לעסקים אמינים גושפנקא אובייקטיבית שתוכר על ידי הציבור
בעשור האחרון הכלכלה הדיגיטלית צמחה בקצב מואץ, אך במקביל צמחה גם תופעה שפוגעת ישירות בשורה התחתונה של עסקים שמשתמשים בדיגיטל: הונאות שגורמות לשחיקת האמון ברשת.
צרכנים נחשפים לאינספור אתרים, בעלי מקצוע ושירותים מקוונים אך מתקשים לדעת מי מהם אמין, מוסמך ובעל זהות ברורה. התוצאה היא לרוב היסוס, נטישת עסקאות ופגיעה בהכנסות של העסקים האלו. על הרקע הזה הוקם הסטארט־אפ הישראלי TrueScontrol שמבקש להתמודד עם הבעיה דרך מתן ביטחון לגולשים.
מנהלי החברה, גל חזיזה ושחר ישראל בוטבול מסבירים כי התופעה של בריחת לקוחות מעסקים בגל חוסר אמון הובילה אותם להבין שהציבור רוצה קוד אימון ולא להסתמך על הבטחות וה"יהיה בסדר" המוכר. הם רוצים לדעת שהעורך דין, יועץ מס, מכונאי, טכנאי מחשבים הוא אמין ואת זה הם מתכוונים לספק להם דרך TrueScontrol.
הם יצרו שכבה אוטומטית עם תוספת של אימות אנושי מול בעלי האתר ונותני השירותים וכך הם מעבדים והופכים את המידע שהתגבש אצלם למדד אמון.
- יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס- יצא ל"שרת" בעזה מהבית
- רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובדן אמון = אובדן הכנסות
מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין רמת אמון לבין החלטות רכישה. אתרים שאינם נתפסים כאמינים סובלים משיעורי נטישה גבוהים, יחס המרה נמוך ופגיעה במוניטין לטווח ארוך. זה נכון לכל סוגי האתרים, גם אתרי תוכן וגם אתרים של אנשי מקצוע. בעולמות שבהם השירות ניתן מרחוק כמו: מסחר מקוון, ייעוץ, רפואה, משפטים והנדסה, חוסר הוודאות הופך לחסם כלכלי של ממש. עסקים לגיטימיים נאלצים כיום "להוכיח את עצמם" שוב ושוב רק משום שהצרכן אינו יודע להבדיל בינם לבין גורמים מתחזים וכאן הפתרון של TrueScontrol יכול לספק להם מענה טוב.
