גרום פאוול
צילום: טוויטר

יו"ר הפד' ג'רום פאוול: "אין צורך למהר להוריד את הריבית"

"הביצועים האחרונים של הכלכלה שלנו היו יוצאים מן הכלל, הטובים ביותר בקרב הכלכלות הגדולות בעולם"
אדיר בן עמי | (4)

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, מבהיר היום כי אין כוונה למהר להוריד את הריבית, כשהמצב הכלכלי החזק מאפשר לקובעי המדיניות לשקול בזהירות את המהלכים הבאים. "הכלכלה אינה משדרת סימנים שעלינו למהר להוריד את הריבית," אמר פאוול בנאום בלשכת המסחר של דאלס. "החוזק שאנו רואים כעת בכלכלה מאפשר לנו לגשת להחלטות שלנו בזהירות."

זהו נאומו הראשון של פאוול מאז מסיבת העיתונאים ב-7 בנובמבר, כשהפד הפחית את הריבית ב-0.25 נקודות אחוז לטווח של 4.5% עד 4.75%, בעקבות הורדה של חצי נקודת אחוז בספטמבר.

פאוול הציג הערכה אופטימית של הכלכלה האמריקאית: "הביצועים האחרונים של הכלכלה שלנו היו יוצאים מן הכלל, הטובים ביותר בקרב הכלכלות הגדולות בעולם." הוא ציין צמיחה של 3% בתמ"ג הריאלי בשנה שעברה וצפי לצמיחה של 2.5% ב-2024. לדבריו, הצרכנים ממשיכים להוציא בקצב מוגבר, נתמכים בצמיחת השכר ומאזני משקי בית חזקים, בעוד ההשקעות העסקיות האיצו בשנה האחרונה. מנגד, הפעילות בענף הנדל"ן נותרה חלשה.

בנוגע לשוק העבודה, פאוול ציין כי הוא התקרר מהתנאים ה"מחוממים" של תקופת ההתאוששות מהמגפה "לרמות נורמליות יותר התואמות את המנדט שלנו בתעסוקה." שיעור האבטלה, שעמד על 4.1% באוקטובר, אמנם עלה מהשפל של 3.4% בשנה שעברה, אך עדיין נמוך היסטורית. היחס בין משרות פנויות למובטלים נמצא מעט מעל 1.

 

האינפלציה מתקרבת ליעד

"האינפלציה קרובה הרבה יותר ליעד ארוך הטווח שלנו של 2%, אבל עדיין לא הגענו לשם," הדגיש פאוול. "אנחנו מחויבים להשלים את המשימה."

מדד המחירים לצרכן לאוקטובר עלה ב-0.2% במהלך החודש ו-2.6% בהשוואה לשנה שעברה, כשעלויות הדיור היוו יותר ממחצית מהעלייה במדד הכללי. פאוול הביע אופטימיות לגבי האפשרות להוריד את האינפלציה ל-2% ללא מיתון או עלייה משמעותית באבטלה - "נחיתה רכה" לכלכלה.

"אנחנו בטוחים שעם כיול מתאים של עמדת המדיניות שלנו, ניתן לשמור על החוזק בכלכלה ובשוק העבודה, תוך הורדת האינפלציה באופן בר-קיימא ל-2%," אמר פאוול. שוק החוזים העתידיים על ריבית הפד' מעריך כעת בסבירות של יותר מ-75% הורדת ריבית של רבע נקודת אחוז בישיבת הפד ב-17-18 בדצמבר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טראמפ " הכלכלה האמריקאית קורסת " חחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    28.9.2024 15/11/2024 05:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קריסה בהתהוות (ל"ת)
    שוקי 14/11/2024 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כלכלן 14/11/2024 22:47
    הגב לתגובה זו
    הסיבה היחידה שהיתה ריבית אפסית בין השנים 2008 ל 2022, בגלל שלהרבה אנשים יצרניים לא היה אמון בכלכלה ולכן היה צריך לדחוף אותם לקחת התחייבויות ומשכנתאות, כי אחרת הלא יצרניים לא יכולים לרכוב על גבם. משעשו זאת, עכשיו כל שנותר הוא לדאוג לרווחי הבנקים ולגבות כמה שיותר ריבית מהפראיירים המשועבדים, הכל מזימה יהודית...
  • התבלבלת 15/11/2024 05:04
    הגב לתגובה זו
    הם מנסים לשלוט בעולם. ויוצרים מצג שווא של גננים מוכשרים שוחרי שלום
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.