ASML
צילום: טוויטר

חדשות טובות לשבבים: ASML משאירה את התחזית על כנה

החברה אישררה את יעדיה לשנת 2030, הכוללים הכנסות שנתיות בטווח של 44-60 מיליארד אירו ושולי רווח גולמי של 56%-60%
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ASML שבבים

יצרנית ציוד השבבים ההולנדית ASML ASML HLD NV ORD SHS קופצת ב-5%, לאחר שהודיעה כי היא שומרת על התחזיות ארוכות הטווח שלה. ההודעה הביאה להקלה בענף השבבים, שספג מכה קשה בחודש שעבר בעקבות אזהרת המכירות של החברה.

ASML, המחזיקה במעין מונופול על ציוד ייצור השבבים המתקדם ביותר, משרתת יצרניות שבבים מובילות כמו טייוואן סמיקונדקטור TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , אינטל INTEL CORPORATION וסמסונג. מעמדה הייחודי הופך אותה למדד מרכזי למצב תעשיית השבבים העולמית. החברה אישררה את יעדיה לשנת 2030, הכוללים הכנסות שנתיות בטווח של 44-60 מיליארד אירו ושולי רווח גולמי של 56%-60%. הצהרה זו התקבלה בהקלה בשוק, במיוחד לאור הורדת התחזיות ל-2025 בחודש שעבר.

אנליסטים מבית ההשקעות ג'פריז מעריכים כי ההודעה מרמזת שהחברה רואה בירידה בתחזיות 2025 עיכוב זמני בלבד, ולא בעיה מבנית. מניות החברה הגיבו בחיוב, עם עלייה של 4.9% ב-ADR האמריקאי ו-6.8% במניה באמסטרדם.

ASML צופה כי הבינה המלאכותית תתרום להגדלת המכירות העולמיות בתעשיית השבבים ליותר מטריליון דולר עד סוף העשור, המשקף קצב צמיחה שנתי של כ-9% החל משנת 2025. החברה מדגישה את הפוטנציאל המשמעותי שמביאה הבינה המלאכותית לתעשיית השבבים, בתור הכוח המניע הבא של חדשנות ופריון בחברה הרחבה.

 

עדיין מפגרת מאחור 

למרות האופטימיות ארוכת הטווח, המניה עדיין מפגרת אחרי מדד חברות השבבים הרחב מתחילת השנה. אנליסטים בוול סטריט מזהים סיכונים בטווח הקצר, כולל האטה בהוצאות על מכונות מתקדמות מצד סמסונג ואינטל.

סיכון נוסף מגיע מכיוון סין, שם צפויה ירידה חדה בהזמנות. חוסר הבהירות לגבי שנת 2026 עלול להעיב על הסנטימנט בשוק, כפי שמציין האנליסט פרנסואה-קסבייה בוביניס מ-UBS .בבנק ההשקעות מעריכים כי השנים 2026-2027 עלולות להיות מאתגרות עקב נורמליזציה בעצימות הליטוגרפיה, אתגרי ביצוע אצל לקוחות הלוגיקה, סייקל שלילי בשוק הזיכרונות, ונורמליזציה בשוק הסיני.

 

הורדת התחזיות ל-2025

בחודש שעבר, החברה חתכה את התחזיות שלה לשנה כולה בחדות. היא צופה כעת הכנסות של בין 33.1-38.6 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת של 38.6-44.3 מיליארד דולר. זאת הורדה גדולה שגם מציבה את נקודת האמצע נמוך יותר מתחזית האנליסטים שעומדת על 39.2 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

אחת הסיבות המרכזיות לירידת התחזיות הייתה היעילות המוגברת של מפעלי השבבים בשימוש במכונות היקרות של ASML. המפעלים שהצטיידו בציוד החברה במהלך המגפה מצליחים כעת להפיק יותר שבבים מבלי להזדקק לציוד נוסף ולכן הם לא רוכשים עוד מכונות. בנוסף, מלאי השבבים במפעלים עדיין גבוה, מה שמוביל לדחיית הזמנות של מכונות חדשות.

ASML מסרה אז כי למרות הביקוש הגבוה לשבבים הקשורים לבינה מלאכותית, חלקים אחרים בשוק השבבים נחלשים מעבר לציפיות, מה שגרם לדחיות בהזמנות מצד חברות שמייצרות שבבים פחות מורכבים כמו שבבים למכשירי חשמל או שבבי זיכרון.

כחלק מהניתוח של ASML על התעשייה, ציין דן האצ'סון, סגן יו"ר חברת TechInsights, שמפעלים נוטים לרכוש ציוד חדש כאשר שיעור הניצול במפעלים מגיע לסביבות 90%, אך כיום שיעור הניצול במפעלים עומד על כ-81%. 

למרות הביקושים הגבוהים לשבבים, בשוק השבבים עדיין קיים עודף כושר ייצור, והשחקנים הגדולים מעדיפים להמתין להזמנות נוספות של ציוד, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות להם לצמצם את מספר השלבים בהם נדרשות המכונות של ASML.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.