חדשות טובות לשבבים: ASML משאירה את התחזית על כנה
יצרנית ציוד השבבים ההולנדית ASML ASML HLD NV ORD SHS קופצת ב-5%, לאחר שהודיעה כי היא שומרת על התחזיות ארוכות הטווח שלה. ההודעה הביאה להקלה בענף השבבים, שספג מכה קשה בחודש שעבר בעקבות אזהרת המכירות של החברה.
ASML, המחזיקה במעין מונופול על ציוד ייצור השבבים המתקדם ביותר, משרתת יצרניות שבבים מובילות כמו טייוואן סמיקונדקטור TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , אינטל INTEL CORPORATION וסמסונג. מעמדה הייחודי הופך אותה למדד מרכזי למצב תעשיית השבבים העולמית. החברה אישררה את יעדיה לשנת 2030, הכוללים הכנסות שנתיות בטווח של 44-60 מיליארד אירו ושולי רווח גולמי של 56%-60%. הצהרה זו התקבלה בהקלה בשוק, במיוחד לאור הורדת התחזיות ל-2025 בחודש שעבר.
אנליסטים מבית ההשקעות ג'פריז מעריכים כי ההודעה מרמזת שהחברה רואה בירידה בתחזיות 2025 עיכוב זמני בלבד, ולא בעיה מבנית. מניות החברה הגיבו בחיוב, עם עלייה של 4.9% ב-ADR האמריקאי ו-6.8% במניה באמסטרדם.
ASML צופה כי הבינה המלאכותית תתרום להגדלת המכירות העולמיות בתעשיית השבבים ליותר מטריליון דולר עד סוף העשור, המשקף קצב צמיחה שנתי של כ-9% החל משנת 2025. החברה מדגישה את הפוטנציאל המשמעותי שמביאה הבינה המלאכותית לתעשיית השבבים, בתור הכוח המניע הבא של חדשנות ופריון בחברה הרחבה.
- אינטל חוזרת לעלות, הבנקים עולים - מניות בולטות בוול סטריט
- ASML מטפסת על גל ה-AI אך מזהירה מעליית הסיכונים בסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עדיין מפגרת מאחור
למרות האופטימיות ארוכת הטווח, המניה עדיין מפגרת אחרי מדד חברות השבבים הרחב מתחילת השנה. אנליסטים בוול סטריט מזהים סיכונים בטווח הקצר, כולל האטה בהוצאות על מכונות מתקדמות מצד סמסונג ואינטל.
סיכון נוסף מגיע מכיוון סין, שם צפויה ירידה חדה בהזמנות. חוסר הבהירות לגבי שנת 2026 עלול להעיב על הסנטימנט בשוק, כפי שמציין האנליסט פרנסואה-קסבייה בוביניס מ-UBS .בבנק ההשקעות מעריכים כי השנים 2026-2027 עלולות להיות מאתגרות עקב נורמליזציה בעצימות הליטוגרפיה, אתגרי ביצוע אצל לקוחות הלוגיקה, סייקל שלילי בשוק הזיכרונות, ונורמליזציה בשוק הסיני.
הורדת התחזיות ל-2025
בחודש שעבר, החברה חתכה את התחזיות שלה לשנה כולה בחדות. היא צופה כעת הכנסות של בין 33.1-38.6 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת של 38.6-44.3 מיליארד דולר. זאת הורדה גדולה שגם מציבה את נקודת האמצע נמוך יותר מתחזית האנליסטים שעומדת על 39.2 מיליארד דולר.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אחת הסיבות המרכזיות לירידת התחזיות הייתה היעילות המוגברת של מפעלי השבבים בשימוש במכונות היקרות של ASML. המפעלים שהצטיידו בציוד החברה במהלך המגפה מצליחים כעת להפיק יותר שבבים מבלי להזדקק לציוד נוסף ולכן הם לא רוכשים עוד מכונות. בנוסף, מלאי השבבים במפעלים עדיין גבוה, מה שמוביל לדחיית הזמנות של מכונות חדשות.
ASML מסרה אז כי למרות הביקוש הגבוה לשבבים הקשורים לבינה מלאכותית, חלקים אחרים בשוק השבבים נחלשים מעבר לציפיות, מה שגרם לדחיות בהזמנות מצד חברות שמייצרות שבבים פחות מורכבים כמו שבבים למכשירי חשמל או שבבי זיכרון.
כחלק מהניתוח של ASML על התעשייה, ציין דן האצ'סון, סגן יו"ר חברת TechInsights, שמפעלים נוטים לרכוש ציוד חדש כאשר שיעור הניצול במפעלים מגיע לסביבות 90%, אך כיום שיעור הניצול במפעלים עומד על כ-81%.
למרות הביקושים הגבוהים לשבבים, בשוק השבבים עדיין קיים עודף כושר ייצור, והשחקנים הגדולים מעדיפים להמתין להזמנות נוספות של ציוד, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות להם לצמצם את מספר השלבים בהם נדרשות המכונות של ASML.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
