לראשונה מזה שנתיים - שווי השוק של טסלה חצה את הטריליון דולר
מניית טסלה רשמה השבוע עלייה מרשימה שהביאה אותה לראשונה מזה שנתיים לשווי שוק של יותר מטריליון דולר. את ההישג ניתן לייחס בעיקר לתמיכתו של מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, בנשיא הנבחר דונלד טראמפ במהלך הבחירות. למרות שטראמפ לא היה תומך נלהב של רכבים חשמליים, מאסק הציג תמיכה משמעותית בקמפיין הבחירות של טראמפ ונחשב היום לאחד האנשים המקורבים ביותר לנשיא החדש/ישן של ארה"ב.
אילון מאסק ודונאלד טראמp בעצרת בפנסילבניה; קרדיט: טוויטר
לדברי דן אייבס, אנליסט מ-Wedbush, "מאסק לקח הימור גדול שהשתלם מאוד עבורו". מניית טסלה זינקה ב-15% ביום שאחרי הבחירות, גידול המוערך ב-120 מיליארד דולר, שהגדיל את שוויו האישי של מאסק בכ-25 מיליארד דולר ביום אחד בלבד.
טראפ מרים את טסלה, למרות החולשה בשוק
לא רק שטסלה הצליחה לשבור את תקרת הטריליון דולר, אלא שהיא הצליחה לעשות זאת כששוק הרכבים החשמליים כולו סובל מביקושים חלשים. במקביל לעליית מניית טסלה, מניות של חברות כמו לוסיד LUCID GROUP , פולסטאר וריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE חוו ירידות.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביקושים בשוק ה-EV כאמור לא בשיאם אבל זה לא הפריע לטסלה להציג דוחות חזקים לרבעון השלישי בו רשמה טסלה רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 25.2 מיליארד דולר. הצפי היה לרווח למניה של 58 סנט על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר. בנוסף, טסלה הודיעה כי המסירות ברבעון השלישי צמחו ביותר מ-6% בהשוואה לשנה שעברה, מה שמסמן את הרבעון הראשון של צמיחה לאחר ירידה בתקופה ינואר-יוני.
ההבדל בין עלייתה של טסלה לבין הירידות של יתר החברות מוערך בכ-185 מיליארד דולר, הבדל עצום שממחיש את השפעתו של מאסק ואת יתרונותיו של הקשר הפוליטי שבנה עם טראמפ.
תמחור גבוה אחרי הזינוק
לדברי פרנק קפפלרי, מייסד CappThesis, למניית טסלה יש כעת "מבנה גרף שורי" שמצביע על עלייה אפשרית נוספת. לדבריו, אם המנייה תישאר מעל לרמה של 270 דולר בימים הקרובים, היא עשויה להגיע לרמות של 400 דולר בחודשים הקרובים. לפי ניתוח נוסף של ויל טאמפלין מ-Fairlead Strategies, ישנם קשיים טכניים נוספים ברמה של 340 דולר, אך בכל זאת, התחזית נותרת אופטימית.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למרות השמחה בקרב המשקיעים, חשוב להסתכל על התמחור של טסלה אחרי הזינוק. מניית טסלה נסחרת כיום במכפיל 97 על הרווחים הצפויים לה ב-2025, גבוה בהרבה מהמכפיל הממוצע בשוק שעומד על 21. מה שיכול להצדיק את המחיר הגבוה הוא הציפייה להמשך צמיחה מהירה, אך כדי שהמגמה תימשך, על טסלה להציג קצב גידול חזק בתוצאות, ללא קשר לזהות הנשיא.
כמה טראמפ באמת יעזור לטסלה?
לטסלה יש תוכנית אסטרטגית שאפתנית להמשך הרחבת היקף הייצור והגברת קצב הצמיחה, גם לאור עליית מחירי הסחורות והקשיים הכלכליים בעולם. מאסק הצהיר כי הוא מתכנן להשקיע עוד מיליארדי דולרים במחקר ופיתוח כדי לשפר את הרווחיות בטווח הארוך ולהמשיך לחדש בטכנולוגיות שונות שישמשו את החברה בשנים הבאות.
החיבור בין מאסק לטראמפ אומנם חזק אך חשוב לזכור שטראמפ לא ידוע באהדתו לרכבים חשמליים וכי לא בטוח שהוא יוביל מהלכים שיתרמו לו ישירות. עם זאת, מהלכים אחרים שטראמם מתכנן להוביל יכולים לתרום לטסלה.
- 3.אין על מאסק- ומאידך הסינים נחלשים ברכב החשמלי וטר 09/11/2024 18:17הגב לתגובה זואין על מאסק- ומאידך הסינים נחלשים ברכב החשמלי וטראמפנ יערים קשיים. על הסיניםמ - טסלה תמריא
- 2.קפלניסט 09/11/2024 10:01הגב לתגובה זונוסעת מצויין בשבת להפגנות.
- 1.לרון 09/11/2024 08:29הגב לתגובה זוינתן לטסלה כשאילון מאסק יהיה נשיא ארה"ב,והוא יהיה!!בעתיד הדי נראה לעין! כמה שנים!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
