קבעו סטנדרט חדש? מנגנוני המיגון של BYD מרחיקים גנבים
בשנים האחרונות נרשמה עלייה משמעותית במספר המקרים של גניבת כלי רכב בישראל, כשנתוני המשטרה והחברות לביטוח מצביעים על כך שכ-20 אלף כלי רכב נגנבים מדי שנה. כלי הרכב המבוקשים ביותר על ידי הגנבים הם אלה הפופולריים ביותר בשוק המקומי. מדובר בעיקר על בעיקר כלי רכב של טויוטה, יונדאי וקיה, הנחשבים פופולריים מאוד ובעלי שוק חלפים מפותח במזרח התיכון. דגמים כמו יונדאי טוסון, קיה ספורטאז' וטויוטה לנד קרוזר מככבים ברשימת כלי הרכב הנגנבים ביותר, כשהם מייצגים את הקטגוריות הפופולריות ביותר בשוק הרכב הישראלי – רכבי הפנאי וה-SUV.
בעקבות העלייה במקרי הגניבות, משקיעות יצרניות רכב רבות בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות למניעת גניבות. BYD, יצרנית הרכב הסינית המצליחה שכבשה את השוק הישראלי עם דגמים כמו ה-ATTO 3, הציגה באחרונה פתרון אבטחה חדשני בשם OTA (Over The Air). המערכת מאפשרת לבצע עדכונים מרחוק על רכיבי האבטחה של הרכב, וכוללת שכבת הגנה נוספת שמקשה מאוד על גנבים לפרוץ למערכת החשמלית והאלקטרונית של הרכב. המערכת מבוססת על הצפנה מתקדמת ומאפשרת ניטור בזמן אמת של ניסיונות חדירה, ובכך מרתיעה את הגנבים מלבצע פריצות.
גניבות הרכב מתרכזות בעיקר באזור המרכז וירושלים צילום: shutterstock בייפוסט
רוב כלי הרכב הגנובים מגיעים לשטחים - לפירוק או מכירה מחדש
המשטרה מדווחת כי הגניבות בישראל מתרכזות בעיקר באזורים שבהם הגישה לשטחים פתוחים מהירה, כמו ירושלים והמרכז. האזורים האלה מאפשרים לגנבים להעביר את כלי הרכב לגדה המערבית לעתים אף בתוך דקות ספורות. רוב כלי הרכב הגנובים מגיעים לשטחים, שם הם מפורקים לחלקים או נמכרים לכל המרבה במחיר. כך לדוגמה, ג'יפים כמו טויוטה לנד קרוזר, שמחירו מוערך בכ-400 אלף שקל בשוק הישראלי, יכולים להפוך ליעד מבוקש עבור תעשיית החלפים.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי נתוני פוינטר לרבעון השלישי של 2024, רכבי פנאי ושטח (SUV) מהווים 43% מכלל גניבות הרכב בישראל. כלי רכב פרטיים, כולל בנזין והיברידיים, מהווים 23% מהגניבות, ואילו כלי הרכב החשמליים מהווים 9%. כלי רכב מסחריים מהווים 12% מהגניבות, ומשאיות 4%. נתונים אלה מצביעים על מגמה ברורה שבה רכבי SUV הם היעד המועדף על גנבי הרכב בישראל.
בנוסף, נרשמה עלייה משמעותית בגניבות רכבים משנת מודל 2023, המהווים 20% מסך הגניבות בתקופה הנ"ל - עלייה של 82% לעומת הרבעון הקודם. כלי רכבים מ-2022 מהווים 14% מהגניבות, וכלי רכב מ-2021 מהווים 18%. מנגד, נרשמה ירידה בגניבות כלי רכבים מ-2019, המהווים 11% מהגניבות - ירידה של 45% לעומת הרבעון הקודם.
הגנבים עברו לטכנולוגיות פריצה מתקדמות
חברות הביטוח מדווחות גם על שינויים בדפוסי הגניבה – בעבר היו נפוצות גניבות שנעשו באמצעות שכפול מפתחות, אך כיום רוב הגניבות מבוצעות באמצעות טכנולוגיות פריצה מתקדמות, כמו התקני OBD שמאפשרים לגנבים להתחבר למערכת הרכב ולשבש את מנגנוני הנעילה וההנעה. במקרים רבים, גנבים משתמשים במכשירים המאפשרים לחקות את אות המפתח, ולמעשה פותחים את הרכב ומתניעים אותו ללא קושי רב. מערכות OTA ופתרונות אבטחה נוספים כמו של ג'ילי, נועדו לסכל את סוגי הגניבות האלה ולהקשות על הגנבים.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
ריבוי הגניבות משפיע באופן ישיר על מחירי הביטוח לרכב בישראל. ככל שהסיכון לגניבת כלי רכב ממשיך לעלות, נאלצות חברות הביטוח להעלות את תעריפי ביטוחי הרכב - בייחוד לכלי הרכב המבוקשים יותר על ידי הגנבים. בעלי טויוטה לנד קרוזר למשל, עשויים לשלם פרמיות ביטוח גבוהות בכ-30% מבעלים של כלי רכב אחרים, בשל היותם מטרה פופולרית לגנבים. תעריפי הביטוח צפויים להמשיך לעלות, אלא אם כן ייכנסו לשימוש מערכות מתקדמות כמו OTA באופן רחב יותר בשוק.
BYD ATTO 3. היצרנית הסינית קבעה סטנדרט חדש למיגון הרכב צילום: יואב פולס
- 4.יוסי המזמר 09/11/2024 20:30הגב לתגובה זויש לי ברכב מיגון על mym. תרגום, מפסק ידני מוסלק.
- 3.חיים 05/11/2024 16:06הגב לתגובה זוזו רק שאלה של זמן ורצון לטבח הבא...??
- 2.כתבה אכזבה ממומנת 05/11/2024 14:58הגב לתגובה זולמה אתם לא מספרים שהערבים גונבים byd בכמויות, זה הרכב החשמלי הכי גניב. הם מתים עליו כי קל מאוד לגנוב אותו, הם צריכים רק לפטופ ותוכנה ופשוט פורצים רכב תוך 5 שניות
- עד לחודש יולי-היה קל לגנוב. כעת נדיר ש BYD נגנב. (ל"ת)יש מציאות 05/11/2024 17:39הגב לתגובה זו
- 1.זה מכניס עוד כסף במיסי יבוא, עוד כסף במס הכנסה מעס 05/11/2024 12:32הגב לתגובה זוזה מכניס עוד כסף במיסי יבוא, עוד כסף במס הכנסה מעסקים, עודחברות שמירה ומה לא. מדינת בננות ומושחתת עם ממשלת חורבן.
- הם המקור לגניבות 05/11/2024 17:43הגב לתגובה זולמה? הפחד משתק אותך? האמת מפחידה? אז קופצים ישר לפתרון הקל? ממשלה גרועה... כאילו שאם האופוזיציה (שמאוד לא מצליחה לבחור מנהיג מביניהם כיון שכל אחד דואג לכסא שלו) היתה בשלטון לא יהיו גניבות... למה? הערבים ייעלמו מהאזור?
- כל מילה בסלע (ל"ת)אחמד 06/11/2024 02:53

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
