פקקים איילון
צילום: תמר מצפי

אגרת גודש חוזרת - איך זה עובד וכמה תשלמו על כניסה למרכז?

באוצר ובמשר התחבורה מגיעים להסכמות על אגרת הגודש - מתי זה ייכנס לתוקף, וכל מה שצריך לדעת
אדיר בן עמי | (31)
נושאים בכתבה אגרת גודש

אגרת הגודש חוזרת לשולחן: משרד התחבורה צפוי לשתף פעולה. אחרי הרבה מתיחות ועימותים בין משרד התחבורה בראשות מירי רגב ומשרד האוצר בראשות בצלאל סמוטריץ', נראה שמתחילה התקדמות ביישום אגרת הגודש. זו אומנם תוכנית שנויה במחלוקת, אבל היא הכרחית מכמה סיבות - הראשונה בשל הצפיפות והרצון להפחית את העומס בכניסה למרכז ובתל אביב עצמה, והשנייה - צריך כסף, ואגרת גודש היא מקור מימון משמעותי. אגרת גודש אגב, כנראה לא תיושם במקביל למס נסועה כי אז הנטל על בעלי הרכבים יהיה משמעותי מאוד, אם כי לכאורה מבחינת האוצר אין קשר בין השניים. ייתכן שבסופו של דבר גם אם יישמו את שני המסים במקביל, הם יהיו מדורגים. 

 

חוזרים לרעיון ישן עם טוויסט חדש

תוכנית אגרת הגודש היא לא חדשה. כבר ב-2021, תחת הנהגת מרב מיכאלי בתחבורה ואביגדור ליברמן באוצר, הוסכם להחיל אותה בגוש דן החל מ-2025. במסגרת ההסכם המקורי, הכנסות האגרה היו אמורות לשמש למימון פרויקטי תחבורה ציבורית, כמו הקמת נת"צים, שבילי אופניים והגדלת תדירות הקווים. אך עם חילופי השלטון, התוכנית נתקלה בהתנגדות משמעותית מצדה של השרה מירי רגב, שהובילה להקפאת המכרזים ולבעיות תקציביות שבלמו את הפרויקטים המיועדים. כעת רגב מתרצה כנראה בזכות תן-וקח - בתמורה לאגרת הגודש האוצר יסכים לרכבת עד לצפון הרחוק - קריית שמונה. 

אז מה היא בעצם אגרת הגודש?

מדובר במס מיוחד שמיועד להפחית את עומסי התנועה בכניסות לערים הגדולות, ובראשן גוש דן. הרעיון הוא לגבות תשלום מכלי רכב שנכנסים לאזורים מוגדרים בשעות העומס, מה שיכול לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולהקטין את עומסי התנועה.

איך זה יעבוד?

שערים חכמים יותקנו בכניסות למטרופולין גוש דן ויאפשרו גבייה אוטומטית של התשלום.

המודל החדש, בדומה לקודמו, יתבסס על גביית תשלום מכלי רכב פרטיים שנכנסים לאזורי גודש מסוימים בשעות העומס. בשלב הראשון, האגרה תחול על כלי רכב שנכנסים לגוש דן, ולאחר מכן תיתכן הרחבה לאזורים נוספים בארץ. שערי אגרה חכמים יותקנו בכבישים המרכזיים בכניסות לערים ויאפשרו גבייה אוטומטית באמצעות זיהוי לוחיות הרישוי.

 

עלויות האגרה: איך זה יפגע בכיס שלנו?

העלויות יותאמו בהתאם למרחק הנסיעה ולאזור הגודש. התוכנית המקורית כללה תעריפים מדורגים ונראה שתוכנית חדשה תישען עליה. נסיעה בכניסה ראשית לגוש דן בשעות השיא אמורה לעלות בין 10-15 שקלים. תשלום נוסף  נדרש למעבר בין אזורים פנימיים בשטח המטרופולין, כאשר העלות הכוללת לנהג שנוסע למרכז העיר בשעת העומס יכולה, על פי התוכנית המקורית, להגיע לכ-25 שקלים ביום.

ההערכה היא כי ההכנסות מהאגרה יעמדו על כ-1.7 מיליארד שקל בשנה, סכום שאמור לתמוך בפיתוח התחבורה הציבורית ולהקל על נהגים במציאת חלופות נוחות יותר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מהן המשמעויות הכלכליות והחברתיות?  המטרה היא ברורה: לצמצם את עומסי התנועה הכבדים בגוש דן ולהעביר יותר משתמשים לתחבורה ציבורית. עם זאת, המהלך מעורר חששות בקרב נהגים שגרים בפריפריה ונאלצים להיכנס לאזור המרכז באופן יומיומי. המבקרים טוענים כי מדובר בעול נוסף על ציבור הנהגים, במיוחד כשאין עדיין מערך תחבורה ציבורית מקיף דיו כדי להוות חלופה ראויה.

מתי זה צפוי להתחיל? נראה שההיערכות לאגרת גודש היא לפחות שנתיים. 

 

יתרונות אגרת גודש

הפחתת עומסי תנועה: המטרה העיקרית של אגרת הגודש היא לצמצם את כמות הרכבים הנכנסים לאזורי העומס בשעות השיא, ולהפחית את עומסי התנועה שמאפיינים את המטרופולין.

שיפור איכות הסביבה: הקטנת נפח התנועה תורמת להפחתת זיהום האוויר, דבר חשוב בערים הסובלות מרמות גבוהות של זיהום.

הכנסות להשקעה בתחבורה ציבורית: הכספים שייגבו אמורים להיות מופנים לשדרוג התחבורה הציבורית, דבר שיכול להיטיב עם כלל הציבור בטווח הארוך.

ייעול השימוש בכבישים: המהלך יכול לגרום לנהגים לשקול שימוש בתחבורה ציבורית או תחבורה חלופית, מה שיגביר את השימוש בתחבורה ציבורית ובפתרונות תחבורה מקיימים כמו אופניים.

חסרונות האגרה

נטל כלכלי נוסף: האגרה עשויה להוות מעמסה כלכלית נוספת על משפחות ונהגים, במיוחד על אלו שנאלצים להיכנס למרכזי הערים לצרכי עבודה או טיפול רפואי.

פגיעה בתושבי הפריפריה: תושבי הפריפריה עלולים להיפגע יותר, שכן לרוב הם תלויים ברכב הפרטי יותר מאשר תושבי המרכז. המשמעות היא הוצאה נוספת על תחבורה, ללא חלופות יעילות מספיק בתחבורה הציבורית. עם זאת, גם תושבי המרכז ייפגעו כי הם נעים בין גבולות שונים שמחיייבם אגרה.

שינוי דפוסי תחבורה: המהלך עלול ליצור תנועת "עקיפה" של אזורי אגרה, מה שעשוי להוביל לעומסים בכבישים צדדיים שאינם נכללים באגרה.

שיפור לא מספק בתחבורה הציבורית: ללא שיפור מהותי במערך התחבורה הציבורית לפני יישום האגרה, ייתכן כי הציבור לא יוכל לעבור לפתרונות חלופיים בצורה חלקה.

מי הנפגעים?

כאמור, תושבי הפריפריה צפויים להיפגע יותר מאשר תושבי המרכז. בעוד שתושבי המרכז נהנים מגישה טובה יותר למערך תחבורה ציבורית נרחב יותר, תושבי הפריפריה, שתלויים יותר ברכב פרטי לצורך הגעה למרכזים העירוניים ולעבודה, צפויים לסבול מעלויות גבוהות יותר, מה שיחזק את הפערים החברתיים. אך כאמור זה לא "מדע מדויק", זה מאוד תלוי במסלול הנסיעה ויהיו תושבי מרכז שישלמו את המקסימום היומי. 

התכנון המקורי

התוכנית המקורית שהוצגה ב-2021 כללה גביית תשלום מדורגת בשערי הכניסה למטרופולין גוש דן, עם תעריפים שיגיעו עד 25 שקלים ליום לנהגים שנכנסים לעיר ומבצעים נסיעות פנימיות נוספות. המטרה הייתה להחיל את האגרה החל משנת 2025, ולהשתמש בכספים שייגבו להשקעה משמעותית בתחבורה ציבורית.

 

גבולות האגרה

הגבולות כללו את הכניסות המרכזיות לגוש דן, כולל כבישים ראשיים כמו כביש 1, כביש 4, וכבישים אחרים שמובילים למרכזי הערים. האגרה תוכננה להפעיל שערים חכמים שיזהו את כלי הרכב ויחייבו את הנהגים בהתאם.

 

איך זה עובד בעולם?

מסי גודש קיימים בערים רבות ברחבי העולם, כגון לונדון, סטוקהולם וסינגפור, ומטרתם דומה - להפחית את עומסי התנועה ולהשקיע את ההכנסות בתשתיות תחבורה ציבורית.

לונדון: אגרת הגודש הוטמעה כבר בשנת 2003 והוכחה כהצלחה עם ירידה משמעותית בעומסי התנועה במרכז העיר. התוכנית כללה אגרות קבועות, כאשר הנהגים חויבו על כניסה לאזורי העומס.

סטוקהולם: התוכנית נכנסה לתוקף בשנת 2007, והתוצאות הראו ירידה של כ-20% בכמות הרכבים באזורי הגודש. ההכנסות הופנו לפרויקטי תחבורה ציבורית ושיפורים בתשתיות.

סינגפור: הייתה בין החלוצות בעולם שהנהיגו מסי גודש, עם מערכת מתקדמת שמזהה כלי רכב וחיוב אוטומטי על פי השעות והעומס.

תגובות לכתבה(31):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 27.
    ממשלת ישרא הל 18/02/2025 19:27
    הגב לתגובה זו
    ככה הכסף ישמש את החברים של ממשלת האפסים הזאת . שיהיה להם לתרופות אמן
  • 26.
    dw 06/11/2024 18:01
    הגב לתגובה זו
    ב 2030 מדינת ישראל תוכל לאמר לנהגי גוש דן - השקענו בכם 50 מיליארד ב 3 קווי הרקל, אנא השתמשו בהם. לא רוצים? תפדל. שלמו. זה הוגן ומכבד. מאידך להחיל את אגרת הגודש כבר ב 2026, שנים לפני שיש 3 קווי רק"ל, זה ניבזי.
  • 25.
    מה עם מס מלחמה על הבנקים והחברות החזיריות? (ל"ת)
    אאבב 06/11/2024 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    יש לקצץ בהוצאות הממשלה במקום להעלות מיסים (ל"ת)
    אזרח 06/11/2024 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    ברבור שחור 05/11/2024 11:12
    הגב לתגובה זו
    סמוטריץ מקבל מס נסועה... רגב או רקב..תבחרו - היא מקבלת רכבת לקריית שמונה. נכון....הזוי. ככה עובד התכנון במדינת ישראל תדע כל אם עברייה.... איך שום מילה לא כתבו על זה....??
  • dw 06/11/2024 18:03
    הגב לתגובה זו
    הרכב החשמלי הוא מקלט המס הכי בוטה בישראל. אם נהגי רכבי הבנזין והסולר נדרשים לשלם מיסים נכבדים אז גם נהגי הרכב החשמלי צריכים. אף אחד לא עושה לנו טובה כשמכניס עוד טסלה לפקק באיילון או בגהה.
  • י 18/11/2024 12:05
    ה"סיבה" הפורמלית למסים הגבוהים על רכבים בישראל היא זיהום האויר שהם גורמים. רכב חשמלי (בנסיעה, לא בייצור) לא גורם לזיהום אויר, לכן אין סיבה להטיל עליו מסים גבוהים. מס נסועה, זה קנס שבעלי רכבים חשמליים ישלמו על זה שהם לא צורכים בנזין ולכן הכנסות המדינה מהם על דלק לא קיימות. כלומר, קנס על זה שהם לא מזהמים את האויר ופוגעים בסביבה. הגיוני בסך הכל במדינת ישראל. זה בטח לא מקלט מס. אגרת גודש לעומת זאת, זה קנס שכלל הנהגים משלמים על זה שהמדינה לא מוכנה להשקיע בתחבורה ציבורית ראויה לשמה. העובדה שמס הגודש ייכנס לפני שמשדרגים את התחבורה הציבורית רק מוכיחה שזה לא יקרה, כי משרד האוצר יתאהב במסים המופרכים שגם ככה מטילים עלינו ולכן לא יהיה לו גם אינטרס לטפל בבעיה אלא יעדיף להכריח את האזרחים להשתמש ברכב בשביל המסים. אחלה פה
  • 22.
    אני בעד - בלתי אפשרי לנסוע בתא (ל"ת)
    ניר 05/11/2024 10:26
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    לרון 05/11/2024 09:30
    הגב לתגובה זו
    נוסעים לרוב לבד כך שזו פשוט עוד התמכרות, תוך עצבים כמו החזקת רכב,מוסכים ,ביטוח ,חנייה ושאר "תענוגות" כמו טסט שנתי
  • 20.
    לרון 05/11/2024 09:28
    הגב לתגובה זו
    אישי בין תחב"צ מטרוניות וכד' ,מוניות ,השכרת רכב,ללא רכב פרטי הנוטל אגרות ומסים ללא סוף,מבחינת מחיר משתלם יותר מבחינת פקקים אתה יושב ומישהו אחר נוהג,פחות עצבים
  • 19.
    השבוע אוטובוס הבריז לי פעמיים, אגרה לא תעזור לזה (ל"ת)
    יוני 05/11/2024 09:27
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    חזי 05/11/2024 09:25
    הגב לתגובה זו
    והחרדי. מה אכפת לו? ממילא מקבל הנחה עצומה על חופשי חודשי שנתי והכל סבבה. המילואימניקים זה לא הבייס ולאף אחד לא כואבת הבטן
  • 17.
    ארץ אוכלת יושביה (ל"ת)
    ש 05/11/2024 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    עוד מקור תקציבי לחרדים האוכלי חינם (ל"ת)
    שי 05/11/2024 08:50
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    חוקים מטמטמים ומטמתמים (ל"ת)
    דן 05/11/2024 08:43
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    כלא 05/11/2024 08:43
    הגב לתגובה זו
    איזה משפחה תסע בחורף עם תינוק או שני ילדים ועגלה באוטובוס ואז ילכו ברגל לאין שהם צריכים להגיע אז ברור שהם יצטרכו מכונית ואם ישלמו 25 ש"ח זה ישתלם להם יותר כך שהמדינה בונה על המס הזה. בסוף לאנשים ימאס והערבים לא יצטרכו להילחם ולזרוק לים כל המשכילים יחפשו מדינה חלופית אין להם מה להישאר במדינה כזאת שאין בה שום עתיד ויש שלטון של נוכלים שקרנים מסוכנים מעמד של עבדים ונשלטים בחסות מפלגת הליכלוך
  • 13.
    עצמאית 05/11/2024 08:39
    הגב לתגובה זו
    כי פה הכספים לא ילכו לשיפור חלופות תחבורה אלא לאוצר המדינה ומשם לקומבינות והמקורבים. סתם עוד דרך לקחת כסף מהציבור היצרן שמחזיק רכב. מי שלא מחזיק רכב ו/או לא עובד ממילא אין לו מה לחפש בשעות העומס בכבישים של גוש דן.
  • 12.
    פגע רע 05/11/2024 08:39
    הגב לתגובה זו
    בשביל זה לא צריך לממן אותו בארהב גם ככה הוא לא קולט כלום ונכשל בעסקיו כי הוא פשוט אדם בינוני ומטה . בנוסף לזה שהוא ביטל חוק לקיצור שירות בצהל כדי לתת פטור לחרדים כי חשב שהוא יבחר והם יתמכו בו על גב הילדים שלכם . המדינה הזאת כישלון גדול בכל דבר . מס גודש למדינה כזאת קטנה מראה על כישלון תכנוני וכבר ידוע שכל 12 המטומטמים שהיו פה ראשי ממשלה כל אחד בתורו תרם לחורבן והרס ובכיה לדורות . ישראל מדינה על כרעי תרנוגולת קורי עכביש בוודאות
  • 11.
    מס בעיקר לחילונים שמפרנסים את החרדים (ל"ת)
    מס גודש 05/11/2024 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    "ההיערכות לאגרת גודש היא לפחות שנתיים" יש לנו מספיק (ל"ת)
    דאגות עכשיו 05/11/2024 08:34
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אפק 05/11/2024 08:19
    הגב לתגובה זו
    אה שכחתי התעסקו בסדר ג'ובים לחברי מרכז.
  • 8.
    אין על ביבי 18 שנה דופק את הפריפריה ומשתחווים לו (ל"ת)
    יואל 05/11/2024 08:17
    הגב לתגובה זו
  • הרעיון וההכנה למס הזה של ממשלת הנוכל מרעננה. (ל"ת)
    אל תרמה שמאלן 05/11/2024 10:32
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קליגולה 05/11/2024 08:13
    הגב לתגובה זו
    אגרת גודש לא הפחיתה עומסים באף מקום בעולם, תבדקו או תסעו בעצמכם בערים המדוברות.
  • 6.
    אורי 05/11/2024 08:13
    הגב לתגובה זו
    מדינה מטומטמת עם הנהגה מטומטמת. אחרי שחייבו אופניים וקורקינטים בלוחית רישוי, אני צופה שגם עליהם יהיה מס גודש במדרכות.
  • 5.
    לפני שאתם מכניסים יד לכיס של האזרחים שתהייה תחבורה ציבורית מתאימה ונוחה (ל"ת)
    רון 05/11/2024 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הנביא 05/11/2024 07:54
    הגב לתגובה זו
    ומי שמגיע לעבודה עם רכבו. כאילו יש ברירה. חוק דרקוני, אם יעבור.
  • 3.
    עין תחת עין 05/11/2024 06:41
    הגב לתגובה זו
    אם יגבה המס הפשיסטי הזה בגין כניסה לערים במדינת ישראל אני כמובן אאלץ לשלם אותו אבל למרות שאני אזרח שומר חוק אתקזז עם המס הזה שאשלם באמצעות תשלום מסים מופחת שאני משלם כעצמאי. תנחומיי לשכירים שבינכם אבל גם לכם יש פתרון ע"י תשלום במזומן לבעלי מקצוע ובכך הפחתת הסכום שאתם משלמים להם. המדינה חושבת שהיא מתוחכמת נראה לה היא לא מתוחכמת
  • 2.
    דד 05/11/2024 06:39
    הגב לתגובה זו
    מעל מיליארד שקל אפשר להשקיע המון בכבישי יהודה ושומרון.... אולי גם כביש חדש לגוש קטיף
  • 1.
    לי 05/11/2024 05:59
    הגב לתגובה זו
    כאשר אין רכבות ותחבורה ציבורית שתומכת לרבות מגרשי חניה מסודרים , הרי מדובר במסחטת כסף מהציבור
  • מה חדש? אנחנו תמיד היינו הפרה (ל"ת)
    סווינגר 05/11/2024 08:00
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.