פרארי SF90
צילום: יצרן

פרארי ב 3.65 מיליון ו-32,000 טויוטות - סיכום ביניים ל-2024

סיכום נתוני ינואר - אוקטובר 2024 מצביעים על חוזקה של טויוטה למרות היעדרות של הקורולה וה C-HR מהשוק, ושליטה  של BYD בשוק החשמלי. גם פרארי ששלוש מכוניות מהמכירות שלה ב 2024 מחזיקות בשיא המחירים ל 2024.
יואב פולס | (2)

אוקטובר הסתיים, ואפשר לסכם עשרה חודשים של מסירות כלי רכב בישראל, בשנה הקשה ביותר מאז הקמתה.

כזכור, יש את נתוני איגוד יבואני הרכב, ויש את הנתונים הנכונים יותר של משרד הרישוי שבודק את המכוניות שהיבואנים השונים, כולל יבואנים מקבילים (שלא נכללים בנתוני איגוד יבואני הרכב) שקיבלו רישוי בתקופה הנדונה. ליבואנים יש מספר ימים ולכן ניתן כבר עכשיו לומר כי בעשרת החודשים של 2024 נרשמו כ 250,000 כלי רכב חדשים, מתוכם למעלה מ 60,000 כלי רכב חשמליים.

נזכיר עוד את החרם שהטילה טורקיה על ייצוא סחורות לישראל, לרבות כלי רכב, דבר שמנע המשך שיווק של טויוטה קורולה ו C-HR וכן יונדאי i20 ו  i10 – כולן מכוניות פופולריות מאוד.

דירוג יצרנים

דירוג היצרנים מלמד כי טויוטה במקום הראשון עם 32,000 רכבי טויוטה שמככבים גם ביבוא המקביל, יונדאי במקום השני עם מעל 25,000 כלי רכב, קיה במקום השלישי עם כ 23,000 כלי רכב, סקודה במקום הרביעי עם מעל 17,000 כלי רכב, ובמקום החמישי BYD עם כמעט 16,000 כלי רכב. את העשירייה הראשונה משלימים מאזדה עם 13,000 כלי רכב, צ'רי עם 11,000 כלי רכב, מיצובישי עם 10,000 כלי רכב, סיאט עם 9300 כלי רכב וסוזוקי סוגרת את העשירייה הראשונה על 7700 כלי רכב.

דירוג דגמים

מבט על הדגמים הפופולריים מעלה את התמונה הבאה, הרכב הכי נמכר בישראל נכון למועד זה הוא ה BYD Atto3 עם כ 10,000 כלי רכב מדגם זה שנמכרו, יונדאי אלנטרה במקום השני עם 7700 כלי רכב, סקודה אוקטביה עם 6500 כלי רכב, טויוטה ראב 4 וטויוטה יאריס קרוס עם כ 6100 כלי רכב מכל דגם, יונדאי קונה במקום השישי עם 5200 כלי רכב, טויוטה קורולה קרוס עם 5100 יחידות במקום השביעי,  BYD דולפין במקום השמיני עם 4500 יחידות, קיה פיקנטו 4500 כלי רכב ומיצובישי אאוטלנדר סוגר את העשירייה הראשונה עם כ 4400 יחידות.

נתון אותו יש להדגיש לגבי עשרת הדגמים הנמכרים ביותר, מתוך העשירייה הראשונה, רק שלוש מכוניות אינן עם הנעה אלטרנטיבית – סקודה אוקטביה, קיה פיקנטו ומיצובישי אאוטלנדר. יתר שבע המובילות הן חשמליות או היברידיות. נתון מעניין נוסף הוא סדרת ה SUV של טויוטה – ראב 4, יאירס קרוס וקורולה קרוס – שלושתן בעשירייה הראשונה, וזה כאשר ה C-HR והטויוטה קורולה ההיברידית נעדרות מהרשימה בגלל החרם הטורקי.

מותגים חשמליים

תמונת המותגים החשמליים מעט שונה, את הרשימה כמובן מובילה BYD עם 16,000 יחידות, רחוק  אחריה במקום השני נמצאת MG עם 6000 מסירות, טסלה עם 5700 מסירות, צ'רי עם 4000 מסירות, ג'ילי עם 3700, אקספנג מצליחה נהדר עם 3000 יחידות, קיה עם 2600 יחידות, יונדאי עם 2300 יחידות, זיקר עם 2200 וסרס עם 1500 יחידות.  

דגמים חשמליים

תמונת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר מעניינת אף היא, BYD Atto3 מובילה עם 10,000 יחידות, אחותה הקטנה הדולפין במקום השני עם 4500 יחידות, מזנבת בה הצ'רי FX EV עם 4000 יחידות, ג'ילי ג'יאומטרי C עם 3700 יחידות, טסלה מודל Y עם 3000 יחידות וטסלה מודל 3 עם 2700 יחידות, MG4 מסרה 2300 יחידות, ו MG ZS EV  עם 2000 יחידות, זיקר X עם כמעט 1800 יחידות והנירו פלוס מסר כ 1500 יחידות. אני חושד כי מרבית הנירו פלוס ועוד כמה מאות מה MG עברו לעסקאות 0 ק"מ.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

נתון מעניים נוסף הוא ההצלה של אקספנג, מותג צעיר ומעניין מאוד שמשווק בישראל שלושה דגמים, ה G6 שמסרה 1200 יחידות, ה P7 שמסרה 1000 יחידות וה G9 עם כ 800 יחידות. כולן במחיר של 200,000 ₪ ומעלה.

היקרות ביותר

שלוש המכוניות היקרות ביותר שנמכרו בישראל ב 2024 עד עתה הן:

  • פרארי SF90 Stradale – 3,650,000 ש"ח
  • פרארי פורוסנגווה – 3,325,000 ש"ח
  • פרארי 296GTS – 2,700,000 ₪
אנחנו מפרגנים ובכלל לא מקנאים, ומשרד האוצר מודה לכם מאוד על הסכום המכובד בצורת מיסים שהשארתם בקופת המדינה עבור הפרארי שלכם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כשאתה נוהג בפרארי אל תשכח להזמין אמבולנס בסיבוב (ל"ת)
    שניהמאפס להרהמנוחות 03/11/2024 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בוא נראה בכמה ימכרו הסיניות השוומשות בעוד שנתים (ל"ת)
    תמי 03/11/2024 07:06
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.