שברון מציגה רבעון חזק עם תפוקת שיא – אך ירידה ברווחיות
שברון הצליחה להכות את תחזיות השוק עם רווח למניה של 2.51 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 2.43 דולר למניה. עם זאת, מדובר בירידה לעומת הרבעון המקביל בשנת 2023, אז עמד הרווח למניה על 3.48 דולר. הירידה ברווח נובעת מהשפעות של ירידה במחירי הנפט, שחיקה במרווחי המכירה של מוצרים מזוקקים והיעדר של הטבות מס שהשפיעו לטובה על הרווחים בשנה הקודמת. ההכנסות של שברון לרבעון הסתכמו ב-50.67 מיליארד דולר, ועקפו את תחזיות השוק שעמדו על 48.99 מיליארד דולר, אך ירדו ב-6% בהשוואה ל-54.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
3.36 מיליון חביות נפט ביום
שברון הגיעה ברבעון השלישי לתפוקה יומית של 3.36 מיליון חביות נפט, עלייה של 7% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. רוב הגידול בתפוקה נובע מהפעילות במפרץ פרמיאן, אזור חשוב להפקת נפט בארה"ב, שבו מצליחה החברה להפיק נפט בעלות נמוכה יחסית. מפרץ פרמיאן נחשב לנכס אסטרטגי עבור שברון בשל היכולת לספק תפוקה יציבה, מה שמאפשר לה להמשיך ולהתמקד באזור גם בתנאים של ירידת מחירים.
ההשקעה של שברון באזור כוללת גם שדרוג תשתיות לוגיסטיות, שמסייעות לה לשנע את הנפט לשווקים בצורה יעילה יותר ובעלויות מופחתות. האסטרטגיה של החברה באזור זה מקנה לה גמישות רבה יותר בתגובת לשוק ותמיכה ביציבות הפיננסית שלה, גם כאשר מחירי הנפט נעים באופן בלתי צפוי.
אסטרטגיית קיצוץ עלויות והתייעלות לשנים הקרובות
שברון פועלת באופן ממוקד להקטנת הוצאותיה ולהגברת היעילות התפעולית, כאשר אחת המטרות המרכזיות שלה היא לחסוך 2-3 מיליארד דולר בהוצאותיה בין השנים 2024 ל-2026. התוכנית כוללת צעדים כמו מכירת נכסים בעלי פרופיל רווחיות נמוך או תפעול מורכב בקנדה, קונגו ואלסקה, כך שהחברה תוכל להפנות את המשאבים לטובת פרויקטים רווחיים יותר באזורים כמו מפרץ פרמיאן, שבו עלויות ההפקה נמוכות ותפוקת הנפט גבוהה במיוחד.
בנוסף למכירת נכסים, שברון מתמקדת בייעול תהליכי העבודה, שילוב טכנולוגיות חדשניות ושיפור ניהול שרשרת האספקה, במטרה להקטין את עלויות ההובלה והתחזוקה. החברה אף בוחנת שיתופי פעולה נוספים עם ספקים ומפיצים כדי להבטיח אספקה מהירה וגמישה, שתאפשר לה להתמודד טוב יותר עם תנודות במחירי הנפט והדרישות הרגולטוריות.
עסקת הרכישה של הס
שברון מתמודדת עם אתגרים נוספים הנוגעים לעסקת הרכישה המתוכננת של חברת הס בשווי 53 מיליארד דולר. נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב אישרה את העסקה, אך קבעה שמנכ"ל הס, ג'ון הס, לא יוכל לכהן בדירקטוריון של שברון – תנאי המגביל את האינטגרציה המלאה בין החברות. למרות אישור זה, העסקה מתמודדת עם מכשול נוסף מצד אקסון מוביל ו-CNOOC הסינית, השותפות של הס במיזם המשותף בגיאנה, אשר טוענות לזכות ראשונים על הנכסים הרווחיים של הס בגיאנה – הנחשבים לגורם מפתח במיזוג. ועדת בוררות תדון בתביעה במאי 2025, כשהחלטה סופית צפויה בין אוגוסט לספטמבר באותה שנה.
הרכישה, שתתבצע בעסקת מניות, היא אחת הגדולות בתחום הנפט והגז בארה"ב ומדגימה את המגמה של מיזוגים משמעותיים בתעשייה. הצלחת העסקה עשויה לתרום משמעותית לשברון ולהרחיב את פורטפוליו הנכסים שלה, אך תוצאות התביעה עשויות לעכב או אף לסכל את השלמתה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
