הכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח לצד ריסון באינפלציה – מה זה אומר על הריבית?
הכלכלה האמריקאית רשמה צמיחה יציבה של 2.8% ברבעון השלישי של 2024, כאשר האינפלציה המשיכה לרדת, כך עולה מנתונים שפרסמה לשכת הניתוח הכלכלי בארה"ב (BEA). נתון זה עובר במעט את תחזיות השוק, שעמדו על צמיחה של 2.6%-2.9%. צמיחה זו מגיעה לצד האטה באינפלציה, ומאפשרת לבנק הפדרלי (פד) לשקול הורדת ריבית נוספת, מה שעשוי לתרום להמשך התמיכה בצריכה ובהשקעות במשק.

תמ"ג יציב וגבוה מהתחזיותהצמיחה בתמ"ג ברבעון השלישי נותרה בטווח שנחשב ל"בריא" לכלכלה מפותחת – 2%-3%, לאחר צמיחה של 3% ברבעון השני ו-1.6% בלבד ברבעון הראשון. גידול בהוצאות הצרכנים והוצאות הממשלה תרמו רבות להישגים, כשבמקביל נרשמה גם עלייה ביבוא – דבר שהכביד על הצמיחה הכוללת.
אינפלציה נמוכה ויציבות כלכליתמדד ההוצאות לצרכן (PCE) המועדף על ידי הפד הציג עלייה מתונה של 1.5% בלבד ברבעון השלישי, מתחת ליעד הפד שעומד על 2%. אינפלציה זו התקררה מהעלייה הקודמת של 2.5% ברבעון השני, דבר המעיד על ריסון לחצי המחירים. בניתוח מדוקדק יותר, גם האינפלציה הבסיסית – שמנטרלת מזון ואנרגיה – ירדה ל-2.2%.
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפחתת האינפלציה לקצב נמוך מהיעד הרשמי של הפד מאפשרת לו לשקול קיצוצי ריבית נוספים בעתיד הקרוב, במטרה לתמוך בהמשך הצמיחה הכלכלית, במיוחד נוכח עלייה ביצוא, בהוצאות הממשלה ובהוצאות הצרכנים.
צריכה ממשלתית והשקעות עסקיות – תמיכה חשובה לכלכלה
הוצאות הממשלה צמחו ב-5% ברבעון השלישי, כאשר העלייה הגדולה ביותר נרשמה בהוצאות הצבאיות – כמעט 15% שנתי, מה שהיווה את העלייה הגדולה ביותר מאז 2003. גם ההשקעות העסקיות נותרו חיוביות, אך בקצב מתון של 0.3% בלבד. העלייה בהשקעות טכנולוגיות אוטומציה, שצמחו בקצב שנתי של 11.1%, תומכת בפרודוקטיביות במשק ויכולה לעזור לרסן לחצי אינפלציה בטווח הארוך.
מבט לעתיד – סיכונים לצד אופטימיות
המשק האמריקאי נראה יציב, אך הכלכלה ממשיכה לצמוח מעבר לפוטנציאל שלה – דבר שעלול ליצור לחצים וחוסר איזון בטווח הארוך. כלכלה שנמצאת בצמיחה מתמדת, ובייחוד באווירה של חוסר ודאות גלובלית, עלולה להתפתח למקום בו הסיכון להתמתנות חריפה הופך גבוה יותר.- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עם זאת, נתוני הרבעון השלישי מהווים סימן אופטימי למצב הכלכלה האמריקאית, והם עשויים לעודד את הפד לנקוט בגישה זהירה להמשך, תוך שמירה על יציבות כלכלית וריסון האינפלציה
פגישת הפד האחרונה
לאחר 11 העלאות ריבית ותשע הפסקות הפד' החליט, בפגישתו האחרונה, להוריד את הריבית ב-0.5% לטווח של 4.75-5.00%. הבנק המרכזי של ארה"ב צופה הורדות נוספות של 50 נקודות בסיס השנה.
לפי התחזיות החדשות של הפד', שיעור האבטלה בארה"ב צפוי לעלות ל-4.4% עד סוף השנה הנוכחית, עלייה מהתחזית הקודמת של 4%. הבנק המרכזי צופה כי מגמת העלייה באבטלה תימשך, עם תחזית ל-4.4% בסוף 2025 ו-4.3% בסוף 2026. תחזיות אלו גבוהות מההערכות הקודמות ומשקפות את הציפייה להתקררות מסוימת בשוק העבודה.
למרות העלייה הצפויה, שיעורי האבטלה הללו עדיין נחשבים נמוכים יחסית מבחינה היסטורית. נכון לסוף אוגוסט 2024, שיעור האבטלה עמד על 4.2%, ירידה קלה מ-4.3% ביולי. עם זאת, זוהי עלייה משמעותית מהשפל של 3.4% שנרשם באביב 2023.
במקביל לתחזיות האבטלה, הפד עדכן גם את הערכותיו לגבי הריבית. התחזית המעודכנת מצביעה על ירידה של כנקודת אחוז בריבית במהלך 2024, הורדה משמעותית יותר מכפי שצפו בעבר. הערכה זו משקפת את ההבנה כי האינפלציה, למרות שעדיין גבוהה מהיעד, מתקרבת ליעד השנתי של 2%.
לפי התחזית החדשה, טווח ריבית הבסיס בסוף 2024 צפוי לעמוד על 4.25% עד 4.5%, ירידה משמעותית מהתחזית הקודמת של 5.0% עד 5.25%. עם זאת, השווקים הפיננסיים מצפים לירידה אף גדולה יותר, עם הערכות לטווח של 4.0% עד 4.25% עד סוף השנה.
קצב האינפלציה השנתי צפוי לרדת ל-2.3% עד סוף השנה, לעומת התחזית הקודמת מיוני שצפתה ירידה ל-2.6% בלבד.מדד המחירים לצרכן PCE, המדד הרשמי של הפד למדידת האינפלציה, עמד על 2.5% בחודש יולי בהשוואה לשנה שעברה. מדד הליבה, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה ונחשב למדד מדויק יותר למגמת האינפלציה, עמד על 2.6% ביולי.
הפד צופה כי מדד הליבה יעמוד על 2.6% בסוף השנה, תחזית מתונה יותר מההערכה הקודמת של 2.8%. נתוני האינפלציה לחודש אוגוסט צפויים להתפרסם ב-27 בספטמבר, כאשר כלכלני סיטי צופים עלייה קלה במדד הליבה ל-2.7%. לעומתם, כלכלני בנק אוף אמריקה מעריכים כי המדד הכללי עלה ב-0.10% בחודש אוגוסט, מה שיוביל לירידה בקצב השנתי ל-2.2% מ-2.5% בחודש הקודם.
- 2.רפאל 30/10/2024 20:23הגב לתגובה זובאיזה שלב עלול לצנוח....
- 1.SHIKA 30/10/2024 19:37הגב לתגובה זוהתוצר האמריקאי כולל גרעון ממשלתי מטורף. אפשר להמשיך ככה עד שאי אפשר. מחיר הזהב עלה השנה האחרונה ב 39%. עד מתי בזבזנים יעלזו?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
