טים קוק אפל
צילום: אפל

אפל מקבלת הורדת המלצה - החששות סביב האייפון 16 והבינה המלאכותית

אפל מתכננת להשיק גרסה מוזלת של ה-iPhone SE בתחילת 2025. זה יהיה העדכון הראשון לדגם זה מאז 2022 ועשוי להשפיע לרעה על מכירות האייפון 16, כאשר במקביל הצפי להכנסות ל-2025 "לא ריאלי" לפי האנליסטים
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה אייפון אפל

דו"ח חדש מעורר ספקות לגבי עתיד מניית אפל APPLE , שנסוגה לאחרונה משיאה ההיסטורי. המחלוקת העיקרית נסובה סביב תחזיות המכירות של האייפון 16. אנליסטים מחברת KeyBanc מזהירים מפני אפשרות לירידות נוספות במניה, על רקע חשש שצרכנים יעדיפו את הדגמים הזולים יותר על פני הסמארטפון היוקרתי החדש של החברה.

סקר שנערך לאחרונה מצביע על תמונה מורכבת: בעוד ש-59% מהמשיבים הביעו עניין בשדרוג לאייפון 16, נתון מדאיג יותר מראה כי 61% מתוך אלה שהצהירו על כוונתם לרכוש את המכשיר החדש, גילו עניין גם בדגם iPhone SE הזול יותר. ברנדון ניספל, אנליסט בכיר ב-KeyBanc, מתריע כי הצלחת ה-iPhone SE עלולה לבוא על חשבון מכירות האייפון 16. לדבריו, "אם ה-iPhone SE יצליח, ייתכן שנראה עלייה במספר היחידות הנמכרות, אך ירידה במחיר המכירה הממוצע - בניגוד להערכות השוק."

על רקע הערכות אלו, הוריד ניספל את דירוג מניית אפל מ"משקל שוק" ל"תת-משקל", וקבע יעד מחיר של 200 דולר למניה. 

לפי דיווחים בבלומברג, אפל מתכננת להשיק גרסה מוזלת של ה-iPhone SE בתחילת 2025. זה יהיה העדכון הראשון לדגם זה מאז 2022, מהלך שעשוי להשפיע משמעותית על תמהיל המכירות של החברה. החששות מתעצמים לנוכח מה שניספל מכנה "ציפיות לא ריאליות" לגבי הכנסות אפל ב-2025. השוק מצפה לצמיחה בכל קטגוריות המוצרים ובכל האזורים הגיאוגרפיים, תחזית שלדעת האנליסט עלולה להתברר כאופטימית מדי.

 

Apple Intelligence

מניית אפל הפכה לנושא שנוי במחלוקת בוול סטריט מאז הצגת Apple Intelligence - מערכת הבינה המלאכותית של החברה - ביוני האחרון. למרות שהמניה זינקה בחודשים שלאחר מכן על רקע תקוות למחזור שדרוגים משמעותי, אנליסטים מביעים ספקות לגבי יכולת ה-AI להניע ביקושים גבוהים יותר.

אנליסטים מ-UBS צופים כי מכירות האייפון ברבעון ספטמבר יישארו ללא שינוי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, בג'יי פי מורגן מעריכים כי הביקוש למכשיר החדש יהיה דומה לזה של האייפון 15, בהתבסס על זמני האספקה.

ניספל מדגיש כי "קריטי שאפל תציג תכנית ברורה למונטיזציה של Apple Intelligence". לדבריו, "נראה שכרגע החברה מתמקדת בהגברת המודעות למוצר, כאשר המונטיזציה תדרוש זמן נוסף."

השוק ממתין בדריכות להשקת האייפון 16, כאשר הצלחתו או כישלונו עשויים להשפיע משמעותית על עתיד החברה. האתגר המרכזי יהיה למצוא את האיזון הנכון בין שמירה על מחירים גבוהים לבין הצורך להתחרות בשוק המכשירים הזולים יותר.

נקודת אור: השוק הסיני

משוק שהיווה חולשה עבור אפל לפני מספר חודשים, הפך לאחרונה השוק הסיני, לפחות לבינתיים לנקודת אור עבור אפל. בתחילת החודש פורסמו נתונים שהצביעו על מכירות חזקות של האייפון 16 בשוק הסיני. על פי דוח של חברת המחקר Counterpoint, מכירות האייפון 16 בסין היו גבוהות ב-20% בשלושת השבועות הראשונים להשקתו, בהשוואה למכירות האייפון 15 באותו פרק זמן.

קיראו עוד ב"גלובל"

"המגמה הזו עולה בקנה אחד עם הבדיקות שביצענו לאחרונה באסיה ועם ניתוח שרשרת האספקה. אנו מאמינים כי מכירות האייפון 16 בסין יראו התאוששות חזקה במהלך השנה הקרובה, כשהיא מתחילה מחזור מכירות המבוסס על בינה מלאכותית", כתב האנליסט דניאל אייבס מבית ההשקעות Wedbush.

אייבס, שנחשב לאנליסט אופטימי בתחום הטכנולוגיה, הציב אז יעד מחיר של 300 דולר למניית אפל, אפסייד של 30% והעניק לה דירוג "ביצועי יתר".

בקהילת האנליסטים בוול סטריט קיימת מחלוקת בנוגע לשאלה האם ההשקה של Apple Intelligence, יישומי הבינה המלאכותית של אפל, תביא לעלייה משמעותית במכירות של דגמי האייפון החדשים. בסין, גורם זה אינו משחק תפקיד, מאחר והתכונה לא תפעל במכשירי אייפון הנמכרים בשטחי סין בשל מגבלות רגולטוריות.

אך על פי הנתונים של Counterpoint, נראה שהמגבלה הזו לא צפויה להוות בעיה משמעותית לאפל בשוק הסיני. הנתונים המוקדמים מצביעים על שינוי כיוון דרמטי בהשוואה לשלושת החודשים הראשונים של השנה, אז דיווחה Counterpoint כי אפל רשמה את הרבעון הגרוע ביותר שלה בסין מאז פרוץ מגפת הקורונה בשנת 2020.

הצלחת האייפון 16 בסין מהווה סימן חיובי לאפל, כאשר היא שואפת להחזיר לעצמה נתחי שוק שאיבדה בשוק חשוב זה, ולהוביל את מה שנראה כתחילת מחזור שדרוגים גלובלי עם אלמנטים של בינה מלאכותית.

 

הדוחות האחרונים

ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE  דיווחה בתוצאותיה לרבעון השלישי על רווח למניה של 1.4 דולר על הכנסות של 85.8 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.34 דולר על הכנסות של 83.79 מיליארד דולר.

ההכנסות מאייפונים עמדו על 39.3 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 38.81 מיליארד. ההכנסות ממחשבי Mac הסתכמו ב-7.01 מיליארד, בעוד הצפי היה ל-7.02 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפדים עמדו על 7.16 מיליארד, לעומת הצפי ל-6.61 מיליארד. ההכנסות משירותים הסתכמו ב-24.21 מיליארד, לעומת הצפי של 24.01 מיליארד. ההכנסות ממוצרים לבישים כמו שעונים ואביזרים נוספים הסתכמו ב-8.1 מיליארד, לעומת הצפי של 7.79 מיליארד.

ההכנסות מסין ירדו ב-6.5% ל-14.73 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לירידה של 2.4%. שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב-46.3%, בעוד הצפי היה ל-46.1%. 

יצרנית האייפון נסחרת כעת לפי שווי של 3.5 טריליון דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-21% מתחילת השנה וב-36% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שגית 26/10/2024 07:04
    הגב לתגובה זו
    בשליש מחיר הסלולר של אפל ניתן לקנות סלולר ממתחרה. מניית אפל בשנים הקרובות רק תרד
  • 1.
    לרון 25/10/2024 20:01
    הגב לתגובה זו
    המלצה לאפל כשלטסלה אין ניתוח הצופה מה יקרה,רק משאלות לב,כמו DJT !
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.