אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק
לקראת הדוחות

לקראת דוחות טסלה: האם מאסק יצליח להרגיע את המשקיעים?

בוול-סטריט צופים רווח של 60 סנט למניה והכנסות של 25.5 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח של 66 סנט למניה והכנסות של 23.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC תפרסם היום לאחר סגירת המסחר את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של 2024, על רקע ירידה חדה של כ-17% במניית החברה מאז סוף ספטמבר. האנליסטים בוול סטריט צופים רווח של 60 סנט למניה והכנסות של 25.5 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח של 66 סנט למניה והכנסות של 23.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הציפייה לירידה ברווח למרות העלייה במכירות מצביעה על האתגרים איתם מתמודדת החברה. בעוד שטסלה מסרה 465,000 מכוניות ברבעון השלישי, עלייה מ-435,000 ברבעון המקביל, הרווחיות לרכב צפויה לרדת ל-42,500 דולר, לעומת 44,000 דולר אשתקד.

הירידה ברווחיות נובעת מהתגברות התחרות בשוק הרכב החשמלי, שמאלצת את טסלה להציע תמריצים גדולים יותר ולהוריד מחירים. עם זאת, המשקיעים מצפים לראות שיפור בשולי הרווח התפעולי לכ-8%, לעומת 6.3% ברבעון השני.

 

התחזית חשובה במיוחד

המבט קדימה יהיה קריטי במיוחד. באפריל, אילון מאסק הבטיח כי המכירות ב-2024 יעלו על אלו של 2023. כדי לעמוד ביעד זה, על טסלה למסור כ-515,000 רכבים ברבעון הרביעי, אך האנליסטים צופים רק 490,000 מסירות.

התחזיות הנוכחיות מצביעות על כך שטסלה תסיים את 2024 עם פחות מ-1.8 מיליון מסירות, מתחת לרמות 2023. לשנת 2025, וול סטריט צופה מסירות של כ-2 מיליון רכבים.

מניית החברה סובלת מירידה של 12% מתחילת השנה. למרות התאוששות ביולי שהביאה את המניה לטריטוריה חיובית, היא נחלשה מאז בעקבות תוצאות מאכזבות ברבעון השני ואירוע "יום הרובוטקסי" ב-10 באוקטובר, שהשאיר את המשקיעים רוצים יותר פרטים על טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית.

 

הרובוטקסי

הדעה הרווחת בוול סטריט היא שטסלה לא סיפקה מספיק מידע אודות ציר הזמן של הסייברקאב והמוניות האוטונומיות, למרות שהחברה הדגימה נסיעות באב-טיפוס שהציגה באירוע, מה שגרם לאכזבה בקרב המשקיעים וכתוצאה מכך לירידות במניית החברה. טסלה רוצה להשיק את שירות המוניות האוטונומיות בסוף 2025, כשתשתמש ברכבי ה-Model 3 וה-Model Y שלה לשם כך. את הסייברקאב בכוונתה להתחיל לייצר בסוף 2026.

קיראו עוד ב"גלובל"

אך מנגד, יש משקיעים שהסתפקו במה שטסלה כן הציגה באירוע. ״אין הגאים, אין דוושות, אין כלום!״ כך אמר סנדי מונרו, מייסד חברת הייעוץ להנדסת כלי רכב מונרו ושות׳, בסרטון שפרסם בערוץ היוטיוב של החברה. ״זה כאילו שיש לך נהג, רק שאתה גם בכסא הנהג במקום במושב האחורי... זה גאוני״.

"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי ביום חמישי, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".

הרובוטקסי אמור לאפשר לבעלי טסלה להשמיש את רכבם בזמן שהם לא משתמשים בו. כך, למשל, אדם שנמצא בעבודה או במהלך הלילה כשהוא ישן, יכול לתת לרכב שלו לעבוד בשבילו כמונית אוטונומית.

המשקיעים יחפשו בדוח ובשיחת הועידה אינדיקציות לגבי מצב הביקוש לרכבים חשמליים, אסטרטגיית המחירים של החברה, והתקדמות בפיתוח טכנולוגיות חדשות.

הלחץ על מאסק להציג תוכנית ברורה להתמודדות עם התחרות הגוברת גדל, במיוחד מצד יצרניות סיניות שמציעות דגמים חשמליים במחירים תחרותיים. בנוסף, המשקיעים יחפשו עדכונים לגבי השקת דגמים חדשים, התקדמות בייצור הסייברטראק, ותוכניות החברה להרחבת נוכחותה בשווקים מתפתחים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טסלה תתרסק אחרי הדוח. (ל"ת)
    אסולין 23/10/2024 21:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 23/10/2024 20:21
    הגב לתגובה זו
    לעובדה שכל ה"מצליחים" עושים זאת עד שמתפרסמים כולל מאסק ובאפט אח"כ זה פעם ככה ופעם ככה,רק ואן גוך,חוח נשאר מצליח!!גם מוצרט ובטהובן ורחמנינוף
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.