וורן באפט
צילום: טוויטר

האם מגע הקסם של וורן באפט נעלם? ככה הפסיד באפט 20 מיליארד דולר

מכירת מניות אפל ובנק אוף אמריקה, על ידי באפט מעוררות שאלות: האם מדובר בטעות יקרה, או באסטרטגיה שקולה בשוק יקר? ומה באפט חושב על המחירים בוול סטריט?
אביחי טדסה | (18)

וורן באפט, המנכ"ל האגדי של ברקשייר האת'וויי, נחשב לאחד המשקיעים המצליחים והחכמים בעולם. הוא תמיד תמך בהשקעה בשוק המניות ובצמיחת כלכלת ארה"ב, והציע לא פעם למשקיעים להחזיק בתיקי השקעות שמחקים את מדד ה-S&P 500 ולאלו שיודעים לנתח ולבחון חברות הציע לרכוש מניות באופן ישיר. אבל למרות השוק השורי שחווינו השנה, באפט נוקט בגישה זהירה יותר - ברקשייר האת'וויי שבבעלותו, עברה מסטטוס של קונה לסטטוס של מוכרת. מהלך שמעלה תהיות ובינתיים פספוס של רווחים גדולים. 

וורן באפט; קרדיט: דניאל בלוםוורן באפט; קרדיט: דניאל בלום

האם וורן באפט נזהר מדי?

למרות היותו אופטימיסט נצחי בכל הנוגע להשקעות, באפט החל לאחרונה למכור מניות בהיקפים גדולים. בין הרבעון האחרון של 2023 לרבעון השני של 2024, ברקשייר האת'וויי מכרה מניות בשווי של 69 מיליארד דולר ועל פי ההערכות היקף המימושים עד כה מגיע לכ-80 מיליארד דולר. במקביל ההשקעות באגרות חוב ממשלתיות זינקו ב-105 מיליארד דולר, מה שמצביע על מעבר ממניות לנכסים בטוחים יותר. חלק מהאנליסטים רואים במהלך הזה סימן לכך שבאפט חושש מהשוק הנוכחי, בו המניות נראות יקרות לפי מדדים היסטוריים.

המהלך שהכי משך תשומת לב הוא מכירת חלק גדול מהאחזקה של ברקשייר במניות אפל APPLE . באפט שיבח את אפל בעבר פעמים רבות, אך החליט למכור 10 מיליון מניות של החברה ברבעון הרביעי של 2023, ולאחר מכן המשיך במכירות מאסיביות ברבעון הראשון והשני של 2024 וזה נמשך על פי ההערכות עד היום. בכך, הפסידה ברקשייר האת'וויי הזדמנות לרווח של כ-18-20 מיליארד דולר, בעקבות עלייה ניכרת בשווי מניות אפל מאז המכירה. באפט לא אמר הרבה על הסיבה שהוא חתך את החשיפה של ברקשייר לאפל, אם כי הוא רמז לסיכון של עלייה בשיעור מס רווחי הון באסיפת בעלי המניות בברקשייר במאי. כמו כן, ההחזקה באפל היתה בהיקפים גדולים גם על ברקשייר - מעל 200 מיליארד דולר בתוך תיק עם מזומנים של כ-1 טריליון. 

 

באפט מול השוק: מה עומד מאחורי ההחלטה?

באפט בחר למכור גם מניות של בנק אוף אמריקה, מהלך שגרם לו להחמיץ גם שם עליות נוספות בשווי המניה. מכירת המניות נראית על פניו כטעות, אך ייתכן שהיא משקפת את החשש של באפט מערכי שוק מנופחים. בינתיים ההפסד שם מתקרב לכ-2 מיליארד דולר.

באפט, שהזהיר בעבר מפני קניית מניות בזמנים של שוק חם מדי, עשוי לראות את העליות הנוכחיות בשוק כזמניות ומסוכנות. בעבר אמר משפט שהפך לציטוט מפורסם - "תהיה חמדן כשאחרים פוחדים, ופחדן כשאחרים חמדנים." האם זה המקרה כאן? ימים יגידו.

 

שיקול זהיר או החמצת הזדמנות?

השוק הנוכחי בהחלט מייצר דילמות עבור המשקיעים הגדולים. מצד אחד, השוק מציג עליות חזקות בעיקר בתחום הטכנולוגיה והתמחור של חברות אלו עולה דרמטית.  מצד שני, באפט ומשקיעים אחרים שסבורים שהמחירים הם מחירי מכירה, מוכרים ומחמיצים עליות פוטנציאליות במניות כמו אפל.

ההחלטה של באפט למכור עשויה להיראות כטעות בשוק שורי, אך באפט, שביסס את הקריירה שלו על חשיבה לטווח ארוך והבנה עמוקה של הסיכונים, כנראה מעדיף לשמור על זהירות. נצטרך להמתין לדוחות הבאים כדי לדעת כמה ברקשייר האת'וויי המשיכה למכור מניות אפל גם ברבעון השלישי של 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

בסופו של דבר, ייתכן שהאסטרטגיה של באפט היא פשוט צעד זהיר להגן על ההשקעות שלו מפני שוק יקר ומסוכן מדי. אבל האם מדובר בטעות שעלתה לו מעל 20 מיליארד דולר? רק הזמן יגיד. בינתיים המימושים באפל ובבנק אוף אמריקה מתבררים כלא נכונים, מאז המניות האלו המשיכו לעלות. באפט מופסד 20 מיליארד דולר על ההחלטות האלו. 

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    כותרת שעושה עוול 24/10/2024 10:44
    הגב לתגובה זו
    באפט הוא משקיע מנוסה וחכם, יודע שאי-אפשר לתזמן את השוק, יודע שאסור להיות גרידי מדי, יודע שכבר עשה רווח גדול בשנים האחרונות. כעת מוריד את הרגל מהגז. כנראה מעריך שהשוק ירד בשנה הקרובה (S&P בשיאו כבר זמן). עדיף להרוויח פחות ולשמור את הרווח, מאשר להרוויח המון ואח"כ גם להפסיד.
  • 15.
    D BILL 24/10/2024 01:43
    הגב לתגובה זו
    הבנאדם סידר את כל המשפחה שלו 500 שנה קדימה מינימום!!! רווח \הפסד לא משנה-השאלה מה נשאר בשורה התחתונה!
  • 14.
    דד 23/10/2024 17:46
    הגב לתגובה זו
    באפט זה כמו ברומטר לשוקזה שהוא מוכר מוקדם ולאורך השוק העולה הלוואי על כולנוכאשר השוק ירד והוא ירד תבינו מה הגאון עשה הוא לא מוכר את הכמויות שאתם מחזיקים הוא מוכר במיליארדים ובכדי לא לזעזע את השוק הוא מתחיל הרבה לפני לא מזיז לו האחוזים שהוא לא הרוויח אחרי המכירה את הרווח העצום הוא שומר וממתין לתקופה זולה
  • דד אתה צודק. באפט, בגילו, ממתין בסבלנות לתקופה זולה. (ל"ת)
    איש פשוט 24/10/2024 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    הדר 23/10/2024 16:52
    הגב לתגובה זו
    ומדי פעם ממש חסר מזל...ואצלו, בגלל הונו, הכל מנופח. אני עושה 20%, זה 200 ש"ח, אצלו, זה קצת יותר..
  • 12.
    לרון 23/10/2024 15:56
    הגב לתגובה זו
    "מופסד" 40 מיליארד,אך המצב היה שונה,הגיל מה לעשות וגם ההחלטות לא נילקחו ע"י ושלר וכיו"ב
  • אין מזל לאורך זמן כל כך ארוך… זה משהו אחר (ל"ת)
    24/10/2024 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    דובי שור 23/10/2024 15:49
    הגב לתגובה זו
    אם תהיה קריסה בעוד חודשיים שלושה אז הוא יצא גאון וגם יהיה לו מלא מזומנים למצוא הזדמנויות ולא לדאוג הוא כבר עשה עשרות מיליארדים על אפל
  • 10.
    הפסיד לעומת לא הרוויח זה לא אותו הדבר (ל"ת)
    ניסוח מטעה שווה שקר 23/10/2024 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שלמה 23/10/2024 15:01
    הגב לתגובה זו
    האם זה בכלל ממגיע לכדי מכה קטנה בכנף.
  • 8.
    חישובי 23/10/2024 14:31
    הגב לתגובה זו
    לא רע. אם לא היה מפסיד את ה 20 מיליארד אז היה כבר ב 38 אחוז רווח.
  • 7.
    Buffet Indicator 23/10/2024 13:54
    הגב לתגובה זו
    הכלכלית. האינדיקטור של באפט במעל 200%, בשיא הדוט קום לפני ההתרסקות היינו ב-140%. כולם בונים על ה-AI אבל כרגע הוא בעיקר מייצר הפסדים או רווחים מזעריים (למרות שאני מאמין בטכנולוגיה בעתיד). מי שקונה היום קונה בשווי לא הגיוני, חברות הענק לא מחדשות כמעט כלום, הכלכלות בעולם בקושי צומחות, המון בעיות גיאופוליטיות.
  • 6.
    הפסיד בעלייה כי היה שמרן, וחסך מפולת של 75 אחוז. מ 23/10/2024 13:35
    הגב לתגובה זו
    הפסיד בעלייה כי היה שמרן, וחסך מפולת של 75 אחוז. מכפיל רווח שילר sp500 עומד היום על 37.5, למול חציון 16. היה רק 3 פעמים מעל 25 (1929,2000 והיום). בהצלחה
  • 5.
    הפסיד בעלייה כי היה שמרן, וחסך מפולת של 75 אחוז. מ 23/10/2024 13:35
    הגב לתגובה זו
    הפסיד בעלייה כי היה שמרן, וחסך מפולת של 75 אחוז. מכפיל רווח שילר sp500 עומד היום על 37.5, למול חציון 16. היה רק 3 פעמים מעל 25 (1929,2000 והיום). בהצלחה
  • 4.
    אחת 23/10/2024 13:29
    הגב לתגובה זו
    הוא צריך להשאיר לו סכום לחיות בפנסיה. חחח
  • 3.
    הראל. 23/10/2024 13:04
    הגב לתגובה זו
    יש הבדל בן לא למכור בשיא ובן להפסיד
  • 2.
    מ. כהן 23/10/2024 12:56
    הגב לתגובה זו
    הוא הפסיד את מה שיכל להרוויח. זה לא נקרה הפסד.
  • 1.
    רון 23/10/2024 12:55
    הגב לתגובה זו
    ב 20 שנה האחרונות באפט לא הצליח ליצר תשואה עודפת למדד ה s&p 500. אין סיבה שבעתיד משהו ישתנה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.