סטארבקס
צילום: טוויטר
דוחות

סטארבקס יורדת בגלל דוחות מאכזבים, מקדונלדס בגלל התפרצות חידק אי קולי

סטארבקס מפספסת בשורה העליונה והתחתונה וגם משהה פרסום תחזיות, המנכ"ל החדש מבטיח שינוי, ובינתיים מניית החברה מאבדת 4% במסחר המאוחר; מקדונלדס נפלה ב-6% עקב דיווח על התפרצות חיידק אי קולי שהביאה למות לקוח אחד ולאשפוזם של עשרה נוספים 
גיא טל |

ערב לא מוצלח עבר על מניות חברות רשתות המזון והקפה שצנחו במסגרת המסחר המאוחר.

סטארבקס - האם המנכ"ל החדש יצליח לשנות את הכיוון לאחר עוד דוחות מאכזבים?

סטארבקס פרסמה דוחות רבעוניים שלא ענו על ציפיות המשקיעים ואף הודיעה כי היא משהה את פרסום התחזיות לשנה הפיסקלית 2025. החברה פרסמה תחזיות ראשוניות למכירות של הרבעון הרביעי, שאיכזבו אף הן את המשקיעים. לדברי החברה היא חווה האטה בארצות הברית ובסין, וההשקעה בפריטים חדשים בתפריט, כמו גם במבצעים, לא התרגמה להתלהבות גדולה בקרב הלקוחות. בניסיון לעודד את המשקיעים הודיעה החברה על הגדלת הדיבידנד ב-4 סנט למניה ל-61 סנט. 

בשורה התחתונה דווחה החברה על רווח של 80 סנט למניה הרחק מתחת לתחזיות ל-1.03 דולר למניה. המכירות הסתכמו ב-9.1 מיליארד דולר לעומת התחזית ל-9.38 מיליארד דולר. מניית החברה נפלה במסחר המאוחר בעד 7%, אך לבסוף סיימה בירידה של 4% בלבד. 

אלו הדוחות הראשונים לאחר מינוי המנכ"ל החדש בריאן ניקול ש"נגנב" מרשת המסעדות המקסיקניות צ'יפוטלה בחודש שעבר, והם משקפים את ביצועי הרבעון השלישי טרם כניסתו לתפקיד. הדוחות משקפים את קשיי החברה לחזור לפסי צמיחה ולהחזיר את הלקוחות לבתי הקפה שלה. 

"אנשים אוהבים את סטראבקס" אמר המנכ"ל החדש בשיחת הועידה, "אך שמעתי מכמה מהלקוחות שלנו שהתרחקנו מעסקי הליבה שלנו, שהפכנו את זה לקשה מדי להיות לקוח, יותר ממה שצריך להיות, ושהפסקנו לתקשר איתם. כתוצאה מכך, כמה מהם מבקרים לעיתים רחוקות יותר". הוא טען שעל החברה לפשט את התפריט ה"יותר מדי מסובך" שלה ואת הדרך שבה החברה עושה עסקים באופן כללי. עוד אמר המנכ"ל: "זה די ברור שאנחנו צריכים לשנות באופן יסודי את האסטרטגיה שלנו כך שנוכל לחזור לצמיחה, וזה בדיוק מה שאנחנו עושים עם התכונית "חזרה לסטרבקס" שלנו. 

מקדונלדס: אדם אחד נפטר ו-10 אושפזו בהתפרצות חיידק אי-קולי

לאחר ההופעה המתוקשרת של המועמד לנשיאות דונלד טראמפ כ"עובד" באחד מסניפי רשת המזון המהיר מקדונלדס, מתפרסמת הרשת שוב, הפעם בהקשר פחות מבדח. 

המרכז לשליטה ומניעת מחלות (CDC) הודיע כי נפתחה חקירה בנוגע להתפרצות חיידק האי-קולי, שעל פי החשד הביא למותו של אדם אחד ולאשפוזם של עשרה נוספים בעשר מדינות שונות ברחבי ארצות הברית. הידיעה הביאה לנפילה של עד 10% במניית החברה במסחר המאוחר, שמאוחר יותר התמתנה לכ-6%. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.