מי הן תעשייניות הנשק הגדולות בעולם? ומדוע רובן בארה״ב?
התעשייה הביטחונית העולמית היא חלק בלתי נפרד מהגיאופוליטיקה המודרנית, ומה שמניע את התעשייה הזו הם השאיפות של מדינות לדומיננטיות ביטחונית וטכנולוגית. החברות הביטחוניות הגדולות בעולם הם חברות המייצרות חומרה ושירותים צבאיים מתקדמים, החל ממטוסי קרב ומערכות טילים מתקדמות ועד לטכנולוגיות חלל ופתרונות אבטחת סייבר. חברות אלו ממלאות תפקיד מרכזי בעיצוב אסטרטגיות הגנה גלובליות ולעיתים קרובות קשורות קשר הדוק עם ממשלות לאומיות.
התעשייה הביטחונית בארה״ב עברה תמורות לא פשוטות, חלקן בעידוד הממשל האמרקיני, ועל כך היא מתחרטת עד היום. בסוף שנות ה–90׳ החליט הממשל האמריקני לצמצם את תקציב הביטחון שלו, וכתוצאה מכך נוצר מצב בו עשרות חברות ביטחוניות קטנות התלויות זו בזו לצורך מכירת נשק לממשל האמריקני פשוט התמזגו אחת אל תוך השניה, ובכך יצרו את ״חמשת הגדולות״ של התעשייה הביטחונית.
הרציונאל של הממשל היה כי כאשר החברות השונות יתמזגו, יווצר מצב אופטימלי בו זול יותר לייצר את הנשק, ובה בעת גם ניתן לייצר אותו במהירות וביעילות גדולה. לא עוד מצב שבו כדי לייצר טיל אחד צריך מספר רב של חברות, אלא חברה אחת מייצרת הכל.
על המצב החדש התחרט הממשל האמריקאי, ובמיוחד מחלקת הביטחון (DoD) מכיוון שדה–פקטו נוצר מונופול בשוק התעשייה הביטחונית. החברות העלו מחירים לגבהים אסטרונומיים, ולממשל האריקאני לא נותרה ברירה אלא לרכוש את מה שמכרו לה – במחיר שנקבו לה.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ככה לדוגמה, סוויץ׳ פשוט ללחץ שמן בו משתמשת נאס״א, עולה באיביי כמה מאות דולרים, אך נאס״א רכשה אותו בכעשרת אלפים דולר. למה? בגלל המונופוליזציה, והרגולציה של הספקים למשרד הביטחון האמריקאי. הממשל ניסה להילחם בכך על־ידי קביעת רף רווחים של 15%, אך הדבר לא עזר.
מי הן חמשת חברות התעשייה–הביטחונית הגדולות בעולם?
1. לוקהיד מרטין – ארה"ב
ההכנסה השנתית של לוקהיד מרטין מסתכמת בכ–67 מיליארד דולר. המוצרים המרכזיים שלה היא מערכת ה–THAAD שנפרשה לאחרונה כאן בישראל; מטוס הקרב F-35 Lightning II וכמו גם המערכות הימיות Aegis Combat System.
לוקהיד מרטין היא תעשיינית הביטחון הגדולה בעולם, המוכרת בזכות החדשנות והדומיננטיות שלה במגזרי התעופה, החלל והביטחון. המטה הראשי של לוקהיד מרטין, הממוקמים בבת'סדה, מרילנד, משמשים כמתקן הייצור של מטוסים צבאיים מתקדמים, מערכות הגנה מפני טילים וטכנולוגיית חלל.
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
היהלום שבכתר של לוקהיד מרטין הוא מטוס הקרב F-35 Lightning II, הנחשב לאחד ממטוסי הקרב הרב-משימתיים החמקניים המתקדמים בעולם. פרוייקט ה–F-35, הכוללת שותפים ולקוחות גלובליים, נותר פרויקט ההגנה הבודד היקר ביותר בהיסטוריה. מלבד מטוסים, לוקהיד מרטין היא גם שחקנית מפתח בהגנה מפני טילים, עם מוצרים כמו מערכת ה-THAAD המיועדת ליירט טילים בליסטיים, ומערכת הלחימה Aegis המשמשת כמערך הגנה על ספינות מלחמה להגנת מפני טילים בים.
בטכנולוגיית החלל, החברה מובילה מאמצים עם נאס"א וסוכנויות חלל אחרות לחקר חלל עמוק, כולל פרויקטים כמו חללית אוריון.
2. Raytheon Technologies – ארה״ב
ההכנסה השנתית של חברת Raytheon Technologies לשנת 2023 עומדת על 42 מיליארד דולר, פער לא קטן ביחס ללוקהיד מרטין. מוצריה הבולטים הם מערכת הגנה מפני טילים ׳פטריוט׳, טילי טומהוק ומערכות מכ"ם.
Raytheon Technologies, יצרנית הגנה ותעופה וחלל גדולה, נוצרה באמצעות מיזוג של Raytheon Company ו-United Technologies Corporation בשנת 2020. המוצרים של Raytheon משתרעים על פני טילים, מכ"מים ומערכות אלקטרוניקה שונות. החברה ידועה בחידושים שלה בטכנולוגיית טילים, ריית׳יאון מייצרת את מערכת הטילים פטריוט הנפוצה, שהפכה לשם נרדף להגנה מפני טילים בסכסוכים ברחבי העולם.
בנוסף, החברה מייצרת את טיל השיוט טומהוק, המהווה בסיס לתקיפות מדויקות ארוכות טווח המשמשות את חיל הים של ארה"ב ובעלות הברית. יחידת מערכות ההגנה המשולבות של ריית׳יאון מייצרת גם מערכות מכ"ם מתקדמות, המשמשות קשת רחבה של צרכים, החל מבקרה אווירית ועד להגנה מפני טילים. היבט משמעותי נוסף במוצריה של ריית׳יאון הוא אבטחת סייבר, שם החברה מספקת פתרונות הגנה למערכות צבאיות ואזרחיות מאיומי סייבר.
3. Northrop Grumman – ארה"ב
הכנסתה השנתית של נורת׳רופ גרומאן עומדת על 37 מיליארד דולר. מבין מוצריה הבולטים נמנים Global Hawk, מפציץ-חמקן מסוג B–21, מל"טים ופתרונות הגנת סייבר.
נורת׳רופ גרומאן היא תעשיינית ביטחון גדולה בארה"ב המתמחה במערכות תעופה וחלל, כלי טיס בלתי מאוישים (מל"טים), מערכות חלל והגנת סייבר. לנורת׳רופ גרומאן, שבסיסה בוירג'יניה, יש היסטוריה עשירה בטכנולוגיית החמקנים והיא מפתחת כעת את הדור הבא של המפציץ החמקני B-21 Raider עבור חיל האוויר האמריקני, שצפוי להחליף את הצי המזדקן של מפציצי B-2.
מלבד מטוסים, החברה מובילה במערכות בלתי מאוישות כמו RQ-4 Global Hawk, מל"ט המיועד לטיסה בגובה רב ועמיד לאורך זמן ומשמש למשימות מעקב. נורת׳רופ גרומאן גם מעורבת במגזר הסייבר, ומספקת פתרונות אבטחת סייבר ומערכות מידע המגנות מפני פריצות ואיומי סייבר, שהופכים לדאגה גדולה יותר ויותר עבור צבאות מודרניים.
במגזר החלל, נורת'רופ גרומן ממלא תפקיד קריטי הן בחקר החלל לביטחון והן בחקר החלל בתחום האזרחי, ומספק מערכות ללוויינים וחלליות, כולל עבור טלסקופ החלל ג'יימס ווב של נאס"א.
4 .Boeing Defense, Space & Security – ארה״ב
חטיבת הביטחון של בואינג, המייצרת מטוסי קרב, מכליות תדלוק ביניים ומסוקים, הכניסה בשנת 2023 כ–34 מיליארד דולר.
בואינג היא שם ידוע לא רק בתעשיית התעופה האזרחית, אלא גם בתעשיות התעופה והחלל הביטחוניות. זרוע ההגנה של בואינג, ה–BDS, הייתה ספקית עיקרית של מטוסים צבאיים, מטוסים רוטוריים ומערכות חלל עבור מחלקת ההגנה האמריקאית במשך עשרות שנים. מטה החברה נמצא בארלינגטון, וירג'יניה, והיא מייצרת את ה-F-15EX, גרסה מתקדמת של מטוס הקרב F-15, המיועדת למשימות הכוללות עליונות אווירית.
ה-KC-46 Pegasus הוא מוצר חשוב נוסף מבית בואינג, המשמש כמכלית תדלוק אווירית צבאית עבור חיל האוויר האמריקני. בואינג גם מייצרת את המסוק ההתקפי אפאצ'י AH-64, שהיה נכס מרכזי בפעולות הצבאיות של ארה"ב ובעלות בריתה ברחבי המזח התיכון ואפגניסטן.
במגזר החלל, בואינג מעורבת באופן פעיל בפרויקטים כמו מערכת השיגור לחלל SLS, שהיא הרקטה החזקה ביותר של נאס"א, שנועדה להטיס בני אדם לירח ובסופו של דבר למאדים.
5. BAE Systems – בריטניה
החברה החמישית בגודלה במונחי הכנסות היא הלא-אמריקאית הראשונה. הכנסותיה הסתכמו ב–2023 על סך של 29 מיליארד דולר.
BAE Systems, המבוססת בלונדון, היא תעשיינית הביטחון הגדולה ביותר מחוץ לארצות הברית וספקית מפתח למשרד ההגנה הבריטי, למדינות נאט"ו ולמדינות רבות אחרות. החברה מהווה אבן יסוד בהגנה האירופית, בייצור מטוסי קרב, ספינות חיל הים, צוללות וכלי רכב משוריינים.
אחד המוצרים המשמעותיים ביותר של BAE הוא Eurofighter Typhoon, מטוס קרב רב-תכליתי שפותח בשיתוף פעולה עם מספר מדינות באירופה. BAE מייצרת גם טכנולוגיות ימיות מתקדמות, לרבות צוללות גרעיניות מסוג Astute עבור הצי המלכותי, והיא שחקנית מובילה בכלי רכב משוריינים עם מוצרים כמו רכב הקרב בראדלי, הנמצא בשימוש נרחב על ידי צבא ארה"ב.
- 2.שכחת לענות על השאלה בכותרת - מדוע רובן בארהב? (ל"ת)קורא 26/10/2024 17:59הגב לתגובה זו
- 1.החיים 26/10/2024 12:30הגב לתגובה זותקציב הביטחון האמריקאי הגדול בעולם בפער יחד עם תעשיה לא יעילה ואולי מושחתת ....והפתעה חברות הנשק האמריקאיות הן הגדולות בעולם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
