מי הן תעשייניות הנשק הגדולות בעולם? ומדוע רובן בארה״ב?
התעשייה הביטחונית העולמית היא חלק בלתי נפרד מהגיאופוליטיקה המודרנית, ומה שמניע את התעשייה הזו הם השאיפות של מדינות לדומיננטיות ביטחונית וטכנולוגית. החברות הביטחוניות הגדולות בעולם הם חברות המייצרות חומרה ושירותים צבאיים מתקדמים, החל ממטוסי קרב ומערכות טילים מתקדמות ועד לטכנולוגיות חלל ופתרונות אבטחת סייבר. חברות אלו ממלאות תפקיד מרכזי בעיצוב אסטרטגיות הגנה גלובליות ולעיתים קרובות קשורות קשר הדוק עם ממשלות לאומיות.
התעשייה הביטחונית בארה״ב עברה תמורות לא פשוטות, חלקן בעידוד הממשל האמרקיני, ועל כך היא מתחרטת עד היום. בסוף שנות ה–90׳ החליט הממשל האמריקני לצמצם את תקציב הביטחון שלו, וכתוצאה מכך נוצר מצב בו עשרות חברות ביטחוניות קטנות התלויות זו בזו לצורך מכירת נשק לממשל האמריקני פשוט התמזגו אחת אל תוך השניה, ובכך יצרו את ״חמשת הגדולות״ של התעשייה הביטחונית.
הרציונאל של הממשל היה כי כאשר החברות השונות יתמזגו, יווצר מצב אופטימלי בו זול יותר לייצר את הנשק, ובה בעת גם ניתן לייצר אותו במהירות וביעילות גדולה. לא עוד מצב שבו כדי לייצר טיל אחד צריך מספר רב של חברות, אלא חברה אחת מייצרת הכל.
על המצב החדש התחרט הממשל האמריקאי, ובמיוחד מחלקת הביטחון (DoD) מכיוון שדה–פקטו נוצר מונופול בשוק התעשייה הביטחונית. החברות העלו מחירים לגבהים אסטרונומיים, ולממשל האריקאני לא נותרה ברירה אלא לרכוש את מה שמכרו לה – במחיר שנקבו לה.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ככה לדוגמה, סוויץ׳ פשוט ללחץ שמן בו משתמשת נאס״א, עולה באיביי כמה מאות דולרים, אך נאס״א רכשה אותו בכעשרת אלפים דולר. למה? בגלל המונופוליזציה, והרגולציה של הספקים למשרד הביטחון האמריקאי. הממשל ניסה להילחם בכך על־ידי קביעת רף רווחים של 15%, אך הדבר לא עזר.
מי הן חמשת חברות התעשייה–הביטחונית הגדולות בעולם?
1. לוקהיד מרטין – ארה"ב
ההכנסה השנתית של לוקהיד מרטין מסתכמת בכ–67 מיליארד דולר. המוצרים המרכזיים שלה היא מערכת ה–THAAD שנפרשה לאחרונה כאן בישראל; מטוס הקרב F-35 Lightning II וכמו גם המערכות הימיות Aegis Combat System.
לוקהיד מרטין היא תעשיינית הביטחון הגדולה בעולם, המוכרת בזכות החדשנות והדומיננטיות שלה במגזרי התעופה, החלל והביטחון. המטה הראשי של לוקהיד מרטין, הממוקמים בבת'סדה, מרילנד, משמשים כמתקן הייצור של מטוסים צבאיים מתקדמים, מערכות הגנה מפני טילים וטכנולוגיית חלל.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
היהלום שבכתר של לוקהיד מרטין הוא מטוס הקרב F-35 Lightning II, הנחשב לאחד ממטוסי הקרב הרב-משימתיים החמקניים המתקדמים בעולם. פרוייקט ה–F-35, הכוללת שותפים ולקוחות גלובליים, נותר פרויקט ההגנה הבודד היקר ביותר בהיסטוריה. מלבד מטוסים, לוקהיד מרטין היא גם שחקנית מפתח בהגנה מפני טילים, עם מוצרים כמו מערכת ה-THAAD המיועדת ליירט טילים בליסטיים, ומערכת הלחימה Aegis המשמשת כמערך הגנה על ספינות מלחמה להגנת מפני טילים בים.
בטכנולוגיית החלל, החברה מובילה מאמצים עם נאס"א וסוכנויות חלל אחרות לחקר חלל עמוק, כולל פרויקטים כמו חללית אוריון.
2. Raytheon Technologies – ארה״ב
ההכנסה השנתית של חברת Raytheon Technologies לשנת 2023 עומדת על 42 מיליארד דולר, פער לא קטן ביחס ללוקהיד מרטין. מוצריה הבולטים הם מערכת הגנה מפני טילים ׳פטריוט׳, טילי טומהוק ומערכות מכ"ם.
Raytheon Technologies, יצרנית הגנה ותעופה וחלל גדולה, נוצרה באמצעות מיזוג של Raytheon Company ו-United Technologies Corporation בשנת 2020. המוצרים של Raytheon משתרעים על פני טילים, מכ"מים ומערכות אלקטרוניקה שונות. החברה ידועה בחידושים שלה בטכנולוגיית טילים, ריית׳יאון מייצרת את מערכת הטילים פטריוט הנפוצה, שהפכה לשם נרדף להגנה מפני טילים בסכסוכים ברחבי העולם.
בנוסף, החברה מייצרת את טיל השיוט טומהוק, המהווה בסיס לתקיפות מדויקות ארוכות טווח המשמשות את חיל הים של ארה"ב ובעלות הברית. יחידת מערכות ההגנה המשולבות של ריית׳יאון מייצרת גם מערכות מכ"ם מתקדמות, המשמשות קשת רחבה של צרכים, החל מבקרה אווירית ועד להגנה מפני טילים. היבט משמעותי נוסף במוצריה של ריית׳יאון הוא אבטחת סייבר, שם החברה מספקת פתרונות הגנה למערכות צבאיות ואזרחיות מאיומי סייבר.
3. Northrop Grumman – ארה"ב
הכנסתה השנתית של נורת׳רופ גרומאן עומדת על 37 מיליארד דולר. מבין מוצריה הבולטים נמנים Global Hawk, מפציץ-חמקן מסוג B–21, מל"טים ופתרונות הגנת סייבר.
נורת׳רופ גרומאן היא תעשיינית ביטחון גדולה בארה"ב המתמחה במערכות תעופה וחלל, כלי טיס בלתי מאוישים (מל"טים), מערכות חלל והגנת סייבר. לנורת׳רופ גרומאן, שבסיסה בוירג'יניה, יש היסטוריה עשירה בטכנולוגיית החמקנים והיא מפתחת כעת את הדור הבא של המפציץ החמקני B-21 Raider עבור חיל האוויר האמריקני, שצפוי להחליף את הצי המזדקן של מפציצי B-2.
מלבד מטוסים, החברה מובילה במערכות בלתי מאוישות כמו RQ-4 Global Hawk, מל"ט המיועד לטיסה בגובה רב ועמיד לאורך זמן ומשמש למשימות מעקב. נורת׳רופ גרומאן גם מעורבת במגזר הסייבר, ומספקת פתרונות אבטחת סייבר ומערכות מידע המגנות מפני פריצות ואיומי סייבר, שהופכים לדאגה גדולה יותר ויותר עבור צבאות מודרניים.
במגזר החלל, נורת'רופ גרומן ממלא תפקיד קריטי הן בחקר החלל לביטחון והן בחקר החלל בתחום האזרחי, ומספק מערכות ללוויינים וחלליות, כולל עבור טלסקופ החלל ג'יימס ווב של נאס"א.
4 .Boeing Defense, Space & Security – ארה״ב
חטיבת הביטחון של בואינג, המייצרת מטוסי קרב, מכליות תדלוק ביניים ומסוקים, הכניסה בשנת 2023 כ–34 מיליארד דולר.
בואינג היא שם ידוע לא רק בתעשיית התעופה האזרחית, אלא גם בתעשיות התעופה והחלל הביטחוניות. זרוע ההגנה של בואינג, ה–BDS, הייתה ספקית עיקרית של מטוסים צבאיים, מטוסים רוטוריים ומערכות חלל עבור מחלקת ההגנה האמריקאית במשך עשרות שנים. מטה החברה נמצא בארלינגטון, וירג'יניה, והיא מייצרת את ה-F-15EX, גרסה מתקדמת של מטוס הקרב F-15, המיועדת למשימות הכוללות עליונות אווירית.
ה-KC-46 Pegasus הוא מוצר חשוב נוסף מבית בואינג, המשמש כמכלית תדלוק אווירית צבאית עבור חיל האוויר האמריקני. בואינג גם מייצרת את המסוק ההתקפי אפאצ'י AH-64, שהיה נכס מרכזי בפעולות הצבאיות של ארה"ב ובעלות בריתה ברחבי המזח התיכון ואפגניסטן.
במגזר החלל, בואינג מעורבת באופן פעיל בפרויקטים כמו מערכת השיגור לחלל SLS, שהיא הרקטה החזקה ביותר של נאס"א, שנועדה להטיס בני אדם לירח ובסופו של דבר למאדים.
5. BAE Systems – בריטניה
החברה החמישית בגודלה במונחי הכנסות היא הלא-אמריקאית הראשונה. הכנסותיה הסתכמו ב–2023 על סך של 29 מיליארד דולר.
BAE Systems, המבוססת בלונדון, היא תעשיינית הביטחון הגדולה ביותר מחוץ לארצות הברית וספקית מפתח למשרד ההגנה הבריטי, למדינות נאט"ו ולמדינות רבות אחרות. החברה מהווה אבן יסוד בהגנה האירופית, בייצור מטוסי קרב, ספינות חיל הים, צוללות וכלי רכב משוריינים.
אחד המוצרים המשמעותיים ביותר של BAE הוא Eurofighter Typhoon, מטוס קרב רב-תכליתי שפותח בשיתוף פעולה עם מספר מדינות באירופה. BAE מייצרת גם טכנולוגיות ימיות מתקדמות, לרבות צוללות גרעיניות מסוג Astute עבור הצי המלכותי, והיא שחקנית מובילה בכלי רכב משוריינים עם מוצרים כמו רכב הקרב בראדלי, הנמצא בשימוש נרחב על ידי צבא ארה"ב.
- 2.שכחת לענות על השאלה בכותרת - מדוע רובן בארהב? (ל"ת)קורא 26/10/2024 17:59הגב לתגובה זו
- 1.החיים 26/10/2024 12:30הגב לתגובה זותקציב הביטחון האמריקאי הגדול בעולם בפער יחד עם תעשיה לא יעילה ואולי מושחתת ....והפתעה חברות הנשק האמריקאיות הן הגדולות בעולם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
