אהבה בינה מלאכותית
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

עסקת האניוול-גוגל: מכניסה את הבינה המלאכותית לחזית התעשייה

האניוול וגוגל חוברות יחד כדי לשנות את פני התעשייה. בשיתוף פעולה אסטרטגי חדש, שתי הענקיות הטכנולוגיות משלבות כוחות כדי ליישם את הבינה המלאכותית המתקדמת ביותר במגוון רחב של תעשיות.

גיא אבטליון |

חברת האניוול HONEYWELL INTERNATIONAL , ענקית טכנולוגית בתחום התעשייה, חתמה לאחרונה על עסקה משמעותית עם גוגל  GOOGLE לשילוב הבינה המלאכותית הגנרטיבית המתקדמת של גוגל Cloud, הכוללת את מודל השפה הגדול ג'מיני ופלטפורמת ה-AI של גוגל, Vertex, במערכת נתונים התעשייתית הנרחבת של האניוול. שיתוף הפעולה, שאמור להתחיל לספק פתרונות בשנת 2025, מהווה קפיצת מדרגה משמעותית ביישום בינה מלאכותית במגזרים תעשייתיים כגון תעשיית החלל, ייצור, אנרגיה, בריאות ולוגיסטיקה.

 

השפעה על המגזר התעשייתי

השילוב של טכנולוגיית הבינה המלאכותית של גוגל עם פלטפורמת ה-IoT של האניוול, Forge, אשר אוספת כמויות גדולות של נתונים ממגזרים תעשייתיים שונים, צפוי לשנות את האופן שבו חברות פועלות. בעזרת תובנות עמוקות יותר לתוך התהליכים, המהלך עשוי לשפר את הפרודוקטיביות ולהפחית את זמני התחזוקה. המגזר התעשייתי, שמתמודד עם מחסור בכוח עבודה מיומן, יכול להרוויח משיפור היעילות בעזרת אוטומציה של משימות מורכבות ויצירת תובנות מעשיות בזמן אמת.

האניוול צופה כי הבינה המלאכותית תהווה פתרון מפתח למשבר העבודה במגזר זה, שכן היא תסייע בהעלאת הכישורים של העובדים ותאפשר לחברות לפעול בצורה אוטונומית יותר. לפי דיווחי החברה, למרות שרבות מהחברות כבר אימצו את הבינה המלאכותית, רק 17% יישמו אותה במלואה, כך שהעסקה עשויה להאיץ את קצב האימוץ של הטכנולוגיה במגזר.

היכולת של מודל השפה ג'מיני לנתח ולהבין מידע ממגוון מקורות מאפשרת ניתוחים מעמיקים ותחזיות מדויקות יותר בתעשיות מורכבות. לדוגמה, בתחום האנרגיה, AI תוכל לסייע בניהול רשתות חשמל, אופטימיזציה של ייצור אנרגיה, וניבוי צרכי עתידיים. בענף הייצור, AI תסייע בזיהוי תקלות מכניות מבעוד מועד, וכך תשפר את זמן ההפעלה של קווי ייצור ותפחית עלויות.

בנוסף, אחד היתרונות הבולטים של גוגל Cloud הוא פשטות השימוש שלה, מה שהופך את הטכנולוגיות המתוחכמות לנגישות גם לחברות שאין להן את היכולת לפתח פתרונות AI פנימיים. כך, השותפות הזאת תסייע להאיץ את האימוץ של AI בתעשיות רבות.

 

טכנולוגיות AI מתקדמות

השילוב של פלטפורמת ה-AI של גוגל, Vertex, עם מודל השפה החזק ג'מיני, מעניק יכולות בינה מלאכותית מתקדמות המשתרעות מעבר לאוטומציה בסיסית. הטכנולוגיה מאפשרת עיבוד מולטימודלי מתקדם, המסוגל לנתח מגוון רחב של נתונים, כולל תמונות, וידאו, טקסט ונתונים מובנים, ומאפשר לחברות לקבל תובנות עמוקות ומורכבות יותר. בתחום הייצור, לדוגמה, בינה מלאכותית תוכל לנתח נתונים בזמן אמת מחיישנים שונים ולזהות חריגות המהוות סימן מוקדם לתקלות עתידיות, ובכך לאפשר תכנון תחזוקה מונע יעיל יותר והפחתה משמעותית בזמני השבתה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, היכולות בתחום עיבוד שפה טבעית יאפשרו תקשורת טובה יותר בין הפלטפורמות, מה שיקל על עובדים לתקשר עם מערכות נתונים מורכבות ומערכות AI ללא צורך בהכשרה טכנית מתקדמת. הטכנולוגיה צפויה להשתלב בצורה חלקה עם תשתית ה-IoT של האניוול כדי לספק ניתוח נתונים בזמן אמת והמלצות תפעוליות מותאמות אישית.

 

יתרונות לעומת מערכות מסורתיות

מה שמייחד את היוזמה הזו הוא הנגישות והפשטות של הטכנולוגיה בהשוואה למערכות AI מסורתיות. חברות תעשייתיות רבות נאבקות לשלב פתרונות AI מורכבים בגלל מחסור במומחיות או עלויות גבוהות. על ידי שילוב ה-AI של גוגל עם הפלטפורמה הקיימת של האניוול, המהלך הזה נועד להנגיש טכנולוגיה מתקדמת לחברות באופן פשוט וסקלאבילי, ולספק להן כלים מוכנים לשימוש ללא צורך בצוותי פיתוח AI פנימיים.

 

עתיד ה-AI במגזר התעשייתי

כאשר השותפות הזו תוסיף ותתפתח, שתי החברות מתכוונות להרחיב את יכולות הבינה המלאכותית מעבר לאוטומציה בלבד לתפעול תעשייתי אוטונומי יותר. הדבר צפוי להפחית את התלות בכוח עבודה ידני ולהגביר את היעילות בתהליכים תעשייתיים, מה שעשוי לסייע בהתמודדות עם המחסור הגלובלי בעובדים מיומנים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.