אנבידיה
צילום: טוויטר

בעקבות התחזיות של ASML: אנבידיה נופלת ב-5%

על פי הדיווחים שדלפו, ASML צופה מכירות נטו של 30-35 מיליארד אירו בשנת 2025. תחזית זו נמוכה משמעותית מהערכות האנליסטים, שעמדו על 35.8 מיליארד אירו
אדיר בן עמי | (2)

תעשיית השבבים העולמית חווה ירידות שערים חדות ביום שלישי, כאשר תוצאות הרבעון של חברת ASML ASML HLD NV ORD SHS ההולנדית דלפו באופן בלתי צפוי יום לפני מועד פרסומן הרשמי. האירוע הוביל לתגובת שרשרת בשוק ההון, עם ירידות חדות במניות חברות הטכנולוגיה המובילות, ובמיוחד במניית ענקית השבבים אנבידיה שנפלה ב-5%.

ASML, המוכרת כיצרנית מכונות הליטוגרפיה המתקדמות בעולם, פרסמה ככל הנראה בטעות את תוצאותיה הכספיות באתר החברה. למרות שהקישור הוסר במהירות, המידע כבר הספיק להתפשט ולגרום לתגובה מיידית בשוק. תגובה זו הייתה ברובה שלילית, עם ירידות חדות במניות הטכנולוגיה.

על פי הדיווחים שדלפו, ASML צופה מכירות נטו של 30-35 מיליארד אירו בשנת 2025. תחזית זו נמוכה משמעותית מהערכות האנליסטים, שעמדו על 35.8 מיליארד אירו. הפער המשמעותי בין התחזיות לציפיות השוק עורר דאגה בקרב המשקיעים וגרם לירידות החדות שהפילו את מניית חברת השבבים ההולנדית ביותר מ-16%.

כריסטוף פוקה, מנכ"ל ASML, התייחס בהודעה שדלפה למצב השוק. הוא ציין כי למרות הפוטנציאל החיובי בתחום הבינה המלאכותית, סגמנטים אחרים בשוק מתאוששים לאט יותר מהצפוי. פוקה הדגיש כי ההתאוששות האיטית צפויה להימשך גם ב-2025, מה שמוביל ללקוחות זהירים יותר.

למרות זאת, חשוב לציין כי התחזיות הפסימיות של ASML אינן בהכרח מעידות על בעיה בכל תחומי תעשיית השבבים. ASML ציינה במפורש כי הביקוש הקשור לבינה מלאכותית נותר חזק, וכי החולשה נובעת בעיקר מעסקי השבבים הלוגיים. ייתכן שהגורם העיקרי לכך הוא אינטל, המייצרת מעבדים למחשבים אישיים ושרתים.

 

אנבידיה מציינת ביקושים חזקים

אנבידיה NVIDIA CORP , מצידה, ממשיכה לדווח על ביקוש חזק למוצרי ה-GPU שלה עבור בינה מלאכותית. החברה ציינה לאחרונה במצגת למשקיעים כי "הביקוש ממשיך לעלות על ההיצע" גם לאחר שההיצע התרחב משמעותית השנה. יתרה מכך, הנהלת אנבידיה אמרה כי מוצרי ה-GPU מסדרת Blackwell "מוזמנים מראש ל-12 חודשים", מה שמעיד על ביקוש חזק ומתמשך.

מערכת השרתים החדשה והחשובה ביותר של אנבידיה, המבוססת על ארכיטקטורת Blackwell, כבר החלה להישלח ללקוחות. דל טכנולוגיות הכריזה כי שרת ה-PowerEdge XE9712 המבוסס על Nvidia GB200 NVL72 "נמכר ללקוחות נבחרים כעת". זוהי עדות נוספת לכך שהביקוש למוצרי אנבידיה נותר איתן.

קיראו עוד ב"גלובל"

ה-NVL72 נחשב לספינת הדגל של סדרת Blackwell של אנבידיה. הוא מחבר יחד 36 שבבי GB200 Superchip, כאשר כל GB200 מקשר בין שני GPUs מסוג Blackwell ל-CPU של Nvidia Grace, מה שמאפשר להם לעבוד ביעילות גבוהה יותר יחד. כל מערכת NVL72 מכילה 72 GPUs מסוג Blackwell המקושרים יחד, מה שמספק צפיפות חסרת תקדים של כוח מחשוב.

מוקדם יותר השנה, ב-KeyBanc העריכו כי מערכת ה-NVL72 תעלה כ-3.8 מיליון דולר ותייצג את החלק הארי של משלוחי ה-GB200 של אנבידיה. 

כדאי לציין כי מגמות העסקים של ASML לא בהכרח מתואמות ישירות עם תוצאות אנבידיה ויתכן מאוד שהתגובה הנוכחית של המשקיעים היא מעט מוגזמת. בעוד ש-ASML מתמודדת עם אתגרים בתחום השבבים הלוגיים, אנבידיה ממשיכה ליהנות מביקוש חזק למוצרי הבינה המלאכותית שלה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לא הדלפה 16/10/2024 14:41
    הגב לתגובה זו
    לא רק הבינה המלאכותית צריכה מעבדים וזכרונות
  • 1.
    זה אפילו לא קרוב לפרומו .התבניות של המדדים הראשיים 55%- (ל"ת)
    קשקש 16/10/2024 14:22
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.