אתגרים חדשים: אנפייז נאלצת להתמודד עם תחזיות פסימיות
חברת אנפייז ENPHASE ENERGY עשויה לחוות האטה בצמיחה בשנה הבאה, כך לפי אנליסטים מחברת RBC Capital Markets. לאור הנתונים והמגמות בשוק, האנליסטים החליטו להוריד את דירוג המניה ולהתאים את תחזיותיהם בהתאם. במקביל, הם גם הורידו את מחיר היעד למניה מ-125 דולר ל-100 דולר. בתגובה לכך, מניית Enphase יורדת היום ב-6% לשווי שוק של 12.9 מיליארד דולר.
מודל ה-TPO: איום חדש על שליטתה של אנפייז בשוק?
עוד ציינו האנליסטים מספר סיבות להורדת הדירוג. ראשית, עלייה בשימוש במודלים של בעלות צד שלישי (TPO) – מודל שבו חברת האנרגיה הסולארית מחזיקה במערכת והצרכן משתמש בחשמל שהיא מייצרת – עשויה להעניק יתרון למתחרים של אנפייז. במודל זה, בעלי הבית אינם רוכשים את המערכת אלא משלמים עבור השימוש בחשמל המיוצר על ידה, דבר שמקל על תהליכי התקנה ושירות.
בין היתר, הם ציינו כי סביבת הריבית הגבוהה ומודל ה-TPO, שיכול לגשת להטבות מס גבוהות יותר מכוח חוק ההפחתה האינפלציונית (IRA), עשויים להוביל לאימוץ רחב יותר של מערכות TPO בשנה הבאה. מגמה זו, לטענתם, עשויה להוות רוח נגדית עבור אנפייז, שהמיקוד שלה נוטה יותר למערכות שבהן בעלי הבית הם הבעלים הישירים של המערכת הסולארית.
- משרד האנרגיה בוחן ייצור אנרגיה לישראל בים
- אורסטד מזנקת לאחר פסיקה שמבטלת את עצירת טראמפ לפרויקט הרוח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנית, נתח השוק של אנפייז במערכות ממירים (inverters) עשוי להצטמצם, אם גרסה חדשה של ה-Powerwall של טסלה TESLA INC תתפוס תאוצה. Powerwall הוא סוללת בית קטנה שמאחסנת אנרגיה סולארית. לפי הערכות, כ-6% מההתקנות של ממירי אנפייז בקליפורניה קשורות לפרויקטים עם סוללות Powerwall 2 של טסלה. אם טסלה תצליח לקדם את השימוש בגרסה השלישית של ה-Powerwall, אנפייז עלולה לאבד נתח שוק משמעותי בממירי המתח שלה, מאחר וה-Powerwall 3 מגיע עם ממיר סולארי משולב, כך לפי האתר של טסלה.
לבסוף, למרות שהביקוש לסוללות היה חזק השנה, האנליסטים מאמינים שקצב הצמיחה בתחום זה עשוי להאט. העלייה בביקוש לסוללות מבוססת על מעבר לאנרגיה מתחדשת ושימוש במערכות אגירת אנרגיה, במיוחד במדינות כמו קליפורניה, שם יש דגש גדול על עצמאות אנרגטית ואגירה. עם זאת, אם יתחילו לראות האטה בביקוש, הדבר עלול לפגוע ברווחי החברה.
האם סולאראדג' תנצל את האתגרים של אנפייז כדי להרחיב את השפעתה?
במקביל לאתגרים של אנפייז, כדאי להתייחס גם למתחרה הישראלית בתחום, סולאראדג' סולאראדג' . החברה נחשבת לאחת המובילות בשוק הפתרונות הסולאריים, והיא ממשיכה להתחזק ולצבור נתחי שוק ברחבי העולם. אחד היתרונות הבולטים של סולאראדג' הוא הפתרונות המתקדמים שלה לניהול אנרגיה, המציעים גמישות טכנולוגית שמאפשרת ללקוחות לחסוך באנרגיה ולהגדיל את היעילות של המערכות הסולאריות שלהם.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לאחרונה, סולאראדג' הודיעה על הרחבת פעילותה בשוקי מפתח כמו אירופה וארצות הברית, שם יש עלייה בביקוש למערכות סולאריות, במיוחד בשל מדיניות ממשלתית המקדמת מעבר לאנרגיות מתחדשות. החברה גם מדווחת על פיתוחים טכנולוגיים חדשים במערכות האגירה והניטור שלה, המאפשרות ניהול חכם יותר של האנרגיה הביתית. כל אלה מציבים אותה בעמדה חזקה להתמודד עם התחרות מצד חברות כמו אנפייז וטסלה.
- 3.אנפייז אהובתי 17/10/2024 10:43הגב לתגובה זוכל כתבה אחרת בשוק מציינת שאנפייז עומדת להגדיל את ההכנסות שלה וכנ"ל גם טסלה. הפתרונות של סולראדג' אנכרוניסטים ולולא הפמפום הישראלי כולם כבר מזמן היו יוצאים. מישהו עוד רוצה להישאר? מנייה שירדה תוך שנה מ300 לפחות מ20 דולר.
- 2.תחום מת כל עוד הריבית גבוהה (ל"ת)ממש 16/10/2024 06:58הגב לתגובה זו
- 1.סולראדג' "אחת המובילות בשוק"?? חחח. יופי של הנדסת תודעה (ל"ת)עטבד החברה 15/10/2024 19:41הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
