אתגרים חדשים: אנפייז נאלצת להתמודד עם תחזיות פסימיות
חברת אנפייז ENPHASE ENERGY עשויה לחוות האטה בצמיחה בשנה הבאה, כך לפי אנליסטים מחברת RBC Capital Markets. לאור הנתונים והמגמות בשוק, האנליסטים החליטו להוריד את דירוג המניה ולהתאים את תחזיותיהם בהתאם. במקביל, הם גם הורידו את מחיר היעד למניה מ-125 דולר ל-100 דולר. בתגובה לכך, מניית Enphase יורדת היום ב-6% לשווי שוק של 12.9 מיליארד דולר.
מודל ה-TPO: איום חדש על שליטתה של אנפייז בשוק?
עוד ציינו האנליסטים מספר סיבות להורדת הדירוג. ראשית, עלייה בשימוש במודלים של בעלות צד שלישי (TPO) – מודל שבו חברת האנרגיה הסולארית מחזיקה במערכת והצרכן משתמש בחשמל שהיא מייצרת – עשויה להעניק יתרון למתחרים של אנפייז. במודל זה, בעלי הבית אינם רוכשים את המערכת אלא משלמים עבור השימוש בחשמל המיוצר על ידה, דבר שמקל על תהליכי התקנה ושירות.
בין היתר, הם ציינו כי סביבת הריבית הגבוהה ומודל ה-TPO, שיכול לגשת להטבות מס גבוהות יותר מכוח חוק ההפחתה האינפלציונית (IRA), עשויים להוביל לאימוץ רחב יותר של מערכות TPO בשנה הבאה. מגמה זו, לטענתם, עשויה להוות רוח נגדית עבור אנפייז, שהמיקוד שלה נוטה יותר למערכות שבהן בעלי הבית הם הבעלים הישירים של המערכת הסולארית.
- אורסטד מזנקת לאחר פסיקה שמבטלת את עצירת טראמפ לפרויקט הרוח
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנית, נתח השוק של אנפייז במערכות ממירים (inverters) עשוי להצטמצם, אם גרסה חדשה של ה-Powerwall של טסלה TESLA INC תתפוס תאוצה. Powerwall הוא סוללת בית קטנה שמאחסנת אנרגיה סולארית. לפי הערכות, כ-6% מההתקנות של ממירי אנפייז בקליפורניה קשורות לפרויקטים עם סוללות Powerwall 2 של טסלה. אם טסלה תצליח לקדם את השימוש בגרסה השלישית של ה-Powerwall, אנפייז עלולה לאבד נתח שוק משמעותי בממירי המתח שלה, מאחר וה-Powerwall 3 מגיע עם ממיר סולארי משולב, כך לפי האתר של טסלה.
לבסוף, למרות שהביקוש לסוללות היה חזק השנה, האנליסטים מאמינים שקצב הצמיחה בתחום זה עשוי להאט. העלייה בביקוש לסוללות מבוססת על מעבר לאנרגיה מתחדשת ושימוש במערכות אגירת אנרגיה, במיוחד במדינות כמו קליפורניה, שם יש דגש גדול על עצמאות אנרגטית ואגירה. עם זאת, אם יתחילו לראות האטה בביקוש, הדבר עלול לפגוע ברווחי החברה.
האם סולאראדג' תנצל את האתגרים של אנפייז כדי להרחיב את השפעתה?
במקביל לאתגרים של אנפייז, כדאי להתייחס גם למתחרה הישראלית בתחום, סולאראדג' סולאראדג' . החברה נחשבת לאחת המובילות בשוק הפתרונות הסולאריים, והיא ממשיכה להתחזק ולצבור נתחי שוק ברחבי העולם. אחד היתרונות הבולטים של סולאראדג' הוא הפתרונות המתקדמים שלה לניהול אנרגיה, המציעים גמישות טכנולוגית שמאפשרת ללקוחות לחסוך באנרגיה ולהגדיל את היעילות של המערכות הסולאריות שלהם.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לאחרונה, סולאראדג' הודיעה על הרחבת פעילותה בשוקי מפתח כמו אירופה וארצות הברית, שם יש עלייה בביקוש למערכות סולאריות, במיוחד בשל מדיניות ממשלתית המקדמת מעבר לאנרגיות מתחדשות. החברה גם מדווחת על פיתוחים טכנולוגיים חדשים במערכות האגירה והניטור שלה, המאפשרות ניהול חכם יותר של האנרגיה הביתית. כל אלה מציבים אותה בעמדה חזקה להתמודד עם התחרות מצד חברות כמו אנפייז וטסלה.
- 3.אנפייז אהובתי 17/10/2024 10:43הגב לתגובה זוכל כתבה אחרת בשוק מציינת שאנפייז עומדת להגדיל את ההכנסות שלה וכנ"ל גם טסלה. הפתרונות של סולראדג' אנכרוניסטים ולולא הפמפום הישראלי כולם כבר מזמן היו יוצאים. מישהו עוד רוצה להישאר? מנייה שירדה תוך שנה מ300 לפחות מ20 דולר.
- 2.תחום מת כל עוד הריבית גבוהה (ל"ת)ממש 16/10/2024 06:58הגב לתגובה זו
- 1.סולראדג' "אחת המובילות בשוק"?? חחח. יופי של הנדסת תודעה (ל"ת)עטבד החברה 15/10/2024 19:41הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
