הציפיות גבוהות במיוחד: מי עוד צפויות להרוויח מהצלחת הרובוטקסי?
עיני עולם הטכנולוגיה והרכב נשואות להוליווד, שם צפויה טסלה TESLA INC לחשוף ביום חמישי את תוכניותיה המהפכניות בתחום הרכב האוטונומי. אירוע "יום הרובוטקסי" מסמן נקודת מפנה לא רק עבור יצרנית הרכב החשמלי, אלא עבור התעשייה כולה.
משקיעי טסלה מצפים בקוצר רוח לחשיפת פרטים על טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של החברה. הציפיות גבוהות: מהצגת דגם פיזי של רובוטקסי ועד להדגמות חיות של נסיעות ללא נהג באולפני הוליווד. מעבר להצגת הטכנולוגיה, צופים כי טסלה תחשוף נתונים מקיפים על בטיחות מערכות הנהיגה האוטונומית שלה. זהו נושא קריטי, במיוחד לאור הביקורת שספגה החברה בעבר בנוגע לבטיחות מערכת ה"אוטופיילוט" שלה.
אב טיפוס שפורסם על ידי משתמשים ברדיט
המשקיעים מצפים גם לקבל מידע על המודל העסקי המתוכנן לשירות הרובוטקסי. השאלה המרכזית היא כיצד טסלה מתכננת להפוך את הטכנולוגיה המתקדמת למקור הכנסה משמעותי. אחד הנושאים המסקרנים ביותר הוא לוח הזמנים המשוער להשקת שירות הרובוטקסי בפועל. התעשייה כולה עוקבת בדריכות אחר הצהרות טסלה בנושא, שכן הן עשויות להכתיב את קצב ההתפתחות של השוק כולו.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מספר אנליסטים מקווים כי טסלה תפתיע ותחשוף גם מידע על דגם חדש וזול יותר, המכונה בדרך כלל "מודל 2". אם אכן יקרה, זה עשוי לשנות את מפת התחרות בשוק הרכב החשמלי. חשיבות האירוע ניכרת במספרים: אמריקאים נסעו כ-3.2 טריליון מייל ב-2023. הפיכת נסיעות אלו לאוטונומיות תשחרר שעות רבות של זמן פנוי ותייצר הזדמנויות עסקיות בשווי מאות מיליארדי דולרים.
לא רק טסלה תרוויח
לא רק טסלה צפויה להרוויח מהרובוטקסי, חברות נוספות עשויות ליהנות מ"אפקט ההילה" שייווצר בעקבות האירוע. אנליסט ג'סטין פטרסון מ-KeyBanc מציין כי כלי רכב אוטונומיים כבר פועלים במספר שווקים מטרופוליניים בארה"ב ובעולם.
לדוגמה, Waymo, חברת הבת של אלפבית (גוגל), מובילה בתחום עם למעלה מ-100,000 נסיעות רובוטקסי בשבוע. פטרסון סבור כי ככל שהמודעות לפוטנציאל של טכנולוגיית הרובוטקסי תגדל, כך עשויה לעלות גם ההערכה לפעילות של Waymo. חברות שיתוף הנסיעות Uber ו-Lyft גם הן צפויות להרוויח מהתפתחות שוק הרובוטקסי. הרשתות והטכנולוגיה שברשותן מאפשרות להן לשלב בקלות יחסית רכבים אוטונומיים בצי הרכבים שלהן.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
Uber כבר החלה לשתף פעולה עם מספר שחקניות בתחום הרכב האוטונומי, כולל , , Waymo ,Wayve וקרוז של ג'נרל מוטורס. Lyft לעומת זאת, נמצאת מאחור בתחום זה ומשקיעים מצפים לראות התקדמות בשיתופי פעולה דומים.
- 4.שישקו 08/10/2024 07:47הגב לתגובה זושל נהגי מוניות וגם משיקולים נוספים של בטחון הציבור...לכן זה יכול להיות רק בחלק זניח של התחבורה.
- 3.החיים 08/10/2024 06:33הגב לתגובה זוטסלה בדרך למציאות הכואבת אין קסמים ליצרן מכוניות צריך להתרכז במכירות רחבים ורווח גולמי חלומות זה נהדר...וזה יקח הרבה מאד זמן לממשם
- 2.זה הזמן לקנות מספר למונית (ל"ת)בן 08/10/2024 00:32הגב לתגובה זו
- 1.אהוד בר 07/10/2024 22:33הגב לתגובה זוזה תחום שדורש סופר סופר בטיחות ועוד בטכנלוגיה חדשנית שכנראה תידרש לפני להוכיח את עצמה בפיילוטים ארוכים.
- זה כבר עובד בלוס אנג'לס (ל"ת)בן 08/10/2024 00:32הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
