אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

UBS עם הורדת דירוג למובילאיי: "הצמיחה תחזור מאוחר מהצפוי"

משקיעי מובילאיי שמחו לשמוע שאינטל לא מתכוונת למכור את אחזקתה בחברה כחלק מתכנית ההתייעלות שלה, אבל לפי UBS, החברה שמנייתה איבדה כבר 70% מתחילת השנה צפויה להמשיך להתמודד עם קשיים בתקופה הנראית לעין
רוי שיינמן | (1)

מובילאיי  מובילאיי חווה שנה קשה, בעיקר בגלל הקשיים בשוק הרכב הסיני. המניה שלה ירדה כבר ב-70% מתחילת השנה וכעת בבנק ההשקעות UBS מורידים לה המלצה מ-"קנייה" ל-"ניטרלי", עם יעד מחיר חדש של 14 דולר למניה (אפסייד של 9%), לעומת מחיר יעד קודם של 20 דולר.

לפי האנליסטים ב-UBS, למרות הפוטנציאל ארוך הטווח של מובילאיי כשותפה מרכזית ליצרניות רכב שאינן סיניות בתחום הנהיגה האוטונומית, החזרה לצמיחה משמעותית תתעכב מעבר למה שהוערך בתחילה. UBS מעריכים כי שנת 2025 תהיה שנת מעבר לחברה, כאשר האנליסטים צופים עוד הורדות תחזית משמעותיות מצד החברה.

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל ומייסד מובילאיי; קרדיט: נאסד"ק

התחזית של UBS להכנסות מובילאיי בין השנים 2025-2027 נמוכה בכ-28% מתחזיות הקונצנזוס. "המניה עשויה לדשדש עד שתהליך ההתאוששות יושלם", ציינו האנליסטים, והוסיפו כי "הבעלות של אינטל  INTEL CORPORATION על מובילאיי מוסיפה שכבת אי-ודאות נוספת".

 

הסיבות להורדת הדירוג

אחת הסיבות להורדת הדירוג היא האתגרים העומדים בפני החברה, ביניהם עיכוב בצמיחה של מערכת ה-SuperVision, שהייתה גורם מרכזי בסיפור הצמיחה של מובילאיי. UBS מסבירים כי מובילאיי ביססה את הצמיחה שלה על מערכת SV ברמת L2+, מערכת עם מחיר ממוצע גבוה יותר. עם זאת, הלקוח המרכזי של החברה, Zeekr, עבר לפתרון פנימי, מה שצמצם את נפח המכירות הצפוי.

בנוסף, UBS הביעו חשש לגבי לקוחות פוטנציאליים נוספים למערכת ה-SV, כמו פולסטאר, ולכן קיצצו את תחזית המכירות של SV לשנת 2025 ב-40% לכ-71,000 יחידות בלבד.

התחזית המעודכנת מציינת כי הצמיחה במכירות ה-SV לא צפויה להתחדש עד לשנת 2026, כאשר חוזה עם קבוצת פולקסווגן עשוי לתרום לעלייה במכירות. עם זאת, UBS נותרו זהירים, וצופים מכירות נמוכות יותר בשנים 2026-2027 לעומת תחזיות הקונצנזוס.

קיראו עוד ב"גלובל"

שינוי בראייתם של האנליסטים ב-UBS ידרוש לשיטתם לראות אימוץ מהיר יותר של המוצרים המתקדמים של מובילאיי מצד יצרניות רכב ותיקות, אשר מתחרות בטסלה TESLA INC וביצרניות הרכב הסיניות. למרות שייתכנו הכרזות חיוביות עד סוף השנה, UBS מעריכים שההכרזות המשמעותיות יותר צפויות רק ב-2025.

המשקיעים של מובילאיי נשמו אנחת רווחה לאחרונה אחרי שנודע כי אינטל לא תמכור את אחזקתה בחברה כחלק מסדרת מהלכי ההתייעלות שלה, אך עסקי הליבה של מובילאיי עדיין צפויים להיתקל בקשיים בתקופה הנראית לעין.

מניית מובילאיי נסחרת לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר אחרי ירידה של 70% מתחילת השנה ושל 67.5% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 56 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 26 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית מובילאיי בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי לוי 06/10/2024 12:19
    הגב לתגובה זו
    לברוח מהחברה הזאת ומהר
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.