UBS עם הורדת דירוג למובילאיי: "הצמיחה תחזור מאוחר מהצפוי"
מובילאיי מובילאיי חווה שנה קשה, בעיקר בגלל הקשיים בשוק הרכב הסיני. המניה שלה ירדה כבר ב-70% מתחילת השנה וכעת בבנק ההשקעות UBS מורידים לה המלצה מ-"קנייה" ל-"ניטרלי", עם יעד מחיר חדש של 14 דולר למניה (אפסייד של 9%), לעומת מחיר יעד קודם של 20 דולר.
לפי האנליסטים ב-UBS, למרות הפוטנציאל ארוך הטווח של מובילאיי כשותפה מרכזית ליצרניות רכב שאינן סיניות בתחום הנהיגה האוטונומית, החזרה לצמיחה משמעותית תתעכב מעבר למה שהוערך בתחילה. UBS מעריכים כי שנת 2025 תהיה שנת מעבר לחברה, כאשר האנליסטים צופים עוד הורדות תחזית משמעותיות מצד החברה.
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל ומייסד מובילאיי; קרדיט: נאסד"ק
התחזית של UBS להכנסות מובילאיי בין השנים 2025-2027 נמוכה בכ-28% מתחזיות הקונצנזוס. "המניה עשויה לדשדש עד שתהליך ההתאוששות יושלם", ציינו האנליסטים, והוסיפו כי "הבעלות של אינטל INTEL CORPORATION על מובילאיי מוסיפה שכבת אי-ודאות נוספת".
- 10,000 עובדים עשויים לאבד את עבודתם ב-UBS עד 2027
- UBS: העליות במניות הטכנולוגיה לא נגמרו, ה-AI רק בהתחלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבות להורדת הדירוג
אחת הסיבות להורדת הדירוג היא האתגרים העומדים בפני החברה, ביניהם עיכוב בצמיחה של מערכת ה-SuperVision, שהייתה גורם מרכזי בסיפור הצמיחה של מובילאיי. UBS מסבירים כי מובילאיי ביססה את הצמיחה שלה על מערכת SV ברמת L2+, מערכת עם מחיר ממוצע גבוה יותר. עם זאת, הלקוח המרכזי של החברה, Zeekr, עבר לפתרון פנימי, מה שצמצם את נפח המכירות הצפוי.
בנוסף, UBS הביעו חשש לגבי לקוחות פוטנציאליים נוספים למערכת ה-SV, כמו פולסטאר, ולכן קיצצו את תחזית המכירות של SV לשנת 2025 ב-40% לכ-71,000 יחידות בלבד.
התחזית המעודכנת מציינת כי הצמיחה במכירות ה-SV לא צפויה להתחדש עד לשנת 2026, כאשר חוזה עם קבוצת פולקסווגן עשוי לתרום לעלייה במכירות. עם זאת, UBS נותרו זהירים, וצופים מכירות נמוכות יותר בשנים 2026-2027 לעומת תחזיות הקונצנזוס.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
שינוי בראייתם של האנליסטים ב-UBS ידרוש לשיטתם לראות אימוץ מהיר יותר של המוצרים המתקדמים של מובילאיי מצד יצרניות רכב ותיקות, אשר מתחרות בטסלה TESLA INC וביצרניות הרכב הסיניות. למרות שייתכנו הכרזות חיוביות עד סוף השנה, UBS מעריכים שההכרזות המשמעותיות יותר צפויות רק ב-2025.
המשקיעים של מובילאיי נשמו אנחת רווחה לאחרונה אחרי שנודע כי אינטל לא תמכור את אחזקתה בחברה כחלק מסדרת מהלכי ההתייעלות שלה, אך עסקי הליבה של מובילאיי עדיין צפויים להיתקל בקשיים בתקופה הנראית לעין.
מניית מובילאיי נסחרת לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר אחרי ירידה של 70% מתחילת השנה ושל 67.5% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 56 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 26 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
- 1.אלי לוי 06/10/2024 12:19הגב לתגובה זולברוח מהחברה הזאת ומהר
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.

