הזדמנות בשוק טעינת הרכבים החשמליים? מניית Evgo מזנקת ב-48%
בשוק הטעינה לרכבים חשמליים מסתמנות הזדמנויות השקעה מעניינות, כך לפי בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן JP MORGAN . ביל פטרסון, אנליסט בכיר ב-J.P. Morgan, ביצע לאחרונה שינויים משמעותיים בהמלצותיו. הוא שדרג את מניית EVgo EVGO INC ל"קנייה" מ"החזקה", תוך שהוא מציב מחיר יעד של 7 דולר למניה. במקביל, הוריד את דירוג מניית ChargePoint Holdings ל"מכירה" מ"קנייה", ללא קביעת מחיר יעד.
תגובת השוק להמלצות אלו הייתה מיידית ומשמעותית. מניית EVgo מזנקת ב-48% ונסחרה ב-5.5 דולר. מנגד, מניית ChargePoint ירדה תחילה ב-2.3% לפני שעברה לעליות של 1%.
פטרסון מסביר את הערכתו החיובית ל-EVgo בכך שהוא צופה כי "בשנים הקרובות, השחקנים המרכזיים שהם בעלים ומפעילים של תחנות טעינה יציגו ביצועים עדיפים על פני מתחריהם בתחום הטעינה". EVgo מפעילה רשת של למעלה מ-1,000 תחנות טעינה מהירה ביותר מ-35 מדינות בארה"ב.
לעומת זאת, ChargePoint, שמתמקדת במכירת חומרה ותוכנה לעסקים המעוניינים בתשתיות טעינה, עלולה להיפגע מהאטה בקצב מכירות הרכבים החשמליים בארה"ב. פטרסון מעריך כי האטה זו תוביל לירידה בהוצאות של גורמי צד שלישי על ציוד טעינה, מה שמעניק יתרון לחברות כמו EVgo.
- טעינה חכמה, נסיעה נוחה: כך עמדות הטעינה משדרגות את חוויית הרכב החשמלי
- הרכבים החשמליים לא נמכרים מהר כמו שציפו בארה"ב - ממה האמריקאים חוששים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מדאיגה בשוק הרכב החשמלי
"הנכונות של צרכנים לרכוש רכב חשמלי ירדה ב-3 השנים האחרונות מ-25% ל-18%" אמר האנליסט ומציין כי כ-70% מהנשאלים בסקרים ציינו את טווח הסוללה כחשש מרכזי, 52% הזכירו את המחיר, ו-49% הביעו דאגה לגבי זמינות תחנות טעינה ציבוריות.
מעגל שלילי זה, שבו האטה במכירות מובילה לפחות השקעה בתשתיות טעינה, ובתורה מגבילה את צמיחת שוק הרכב החשמלי, מהווה אתגר משמעותי לתעשייה. עם זאת, פטרסון מאמין כי EVgo מצוידת טוב יותר להתמודד עם מצב זה.
ההמלצה החיובית של ג'יי פי מורגן מצטרפת לקונצנזוס חיובי יחסית סביב מניית EVgo. כעת, 67% מהאנליסטים המכסים את המניה ממליצים על "קנייה", שיעור גבוה מממוצע ההמלצות החיוביות למניות ב-S&P 500 העומד על כ-55%. מחיר היעד הממוצע למניית EVgo עומד על כ-5.50 דולר.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מנגד, הורדת הדירוג של ChargePoint משקפת את הערכתם הזהירה יותר של האנליסטים לגבי עתיד החברה. כעת, רק כ-22% מהאנליסטים המכסים את המניה ממליצים על "קנייה", כאשר מחיר היעד הממוצע עומד על כ-2.40 דולר.
- 3.אם זינקה כבר לא הזדמנות (ל"ת)הכל נכון 07/10/2024 12:58הגב לתגובה זו
- 2.אחד שמבין 06/10/2024 21:54הגב לתגובה זולעומת המתחרים לא מאמינים תבדקו בעצמכם :-)
- 1.אני מטעין בסביבות 60 אגורות, בעמדות גובים 2 שח או 04/10/2024 08:29הגב לתגובה זואני מטעין בסביבות 60 אגורות, בעמדות גובים 2 שח או יותר, לא רואה מצב של שימוש בהן. תודה
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
