נייקי
צילום: טוויטר
דוחות

לקראת חילופי המנכ"לים - נייקי חותכת תחזיות; המניה נופלת

המנכ"ל החדש של נייקי, אליוט היל, ייכנס לתפקידו בעוד כשבועיים, והוא ייצטרך להרים את החברה ממקום אפילו יותר נמוך - נייקי עם עוד דוחות חלשים והורדת תחזית לשנה כולה
רוי שיינמן |

נייקי  NIKE דיווחה אמש אחרי המסחר על תוצאותיה לרבעון שנגמר בסוף אוגוסט, ובעוד היא עקפה את צפי האנליסטים בשורה האחרונה, היא פספסה בשורה העליונה ובתחזית לרבעון הבא ולשנה כולה. ענקית ביגוד הספורט שמתקשה בתקופה האחרונה דיווחה על רווח של 70 סנט למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח של 52 סנט למניה. ההכנסות הסתכמו ב-11.59 מיליארד דולר לעומת צפי ל-11.65 מיליארד דולר).

נייקי צופה כעת ירידה של בין 8%-10% בהכנסות ברבעון הבא לעומת הרבעון המקביל, גרוע יותר מצפי האנליסטים של ירידה של 7%. לשנה כולה החברה צופה כעת ירידה בהכנסות בשיעור חד ספרתי בינוני, זאת לעומת תחזית קודמת לעלייה בהכנסות.

 

מורידה תחזיות בכדי להקל על המנכ"ל החדש

כאמור, המנכ"ל החדש, אליוט היל, צפוי להיכנס לתפקידו בעוד כשבועיים, זאת לאחר שבחודש שעבר המנכ"ל הנוכחי, ג'ון דונהיו, הודיע על פרישתו מהתפקיד. כעת הנהלת החברה אומרת שהורדת התחזיות מגיעה בכדי להפוך את כניסתו של היל לתפקיד לקלה יותר.

אליוט היל, המנכ

אליוט היל, המנכ"ל הנכנס של נייקי; קרדיט: נייקי

"מהלך זה יאפשר לאליוט להתחבר מחדש עם הצוותים שלנו, לבחון את האסטרטגיות הנוכחיות ואת מגמות השוק, ולבנות תוכניות שיאפשרו לנו למצב את העסק בצורה הטובה ביותר לשנת הכספים 2026 ואילך", אמר סמנכ"ל הכספים, מתיו פרנד, בשיחה עם אנליסטים.

ביוני, כאשר פרסמה את תוצאות הרבעון הקודם שלה, נייקי הפחיתה את תחזיותיה לשנה הנוכחית, וציינה כי היא מצפה לירידה במכירות בשיעור חד-ספרתי, לאחר שקודם לכן ציפתה לצמיחה. פרנד ציין כי מאז תחילת הרבעון, "הציפיות להכנסות התמתנו בעקבות מגמות התנועה בפלטפורמות הדיגיטל של נייקי, מגמות המכירה הקמעונאיות והשפעת ההזמנות לעונת האביב".

"אנחנו ממשיכים לראות שיפור קל במגמות ההכנסות בחצי השני של השנה לעומת החצי הראשון", הוסיף פרנד. "כאשר אנחנו מתכננים להכניס ולפתח חידושים בשוק, אנחנו מצפים ששולי הרווח הגולמי ירדו לעומת השנה הקודמת".

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, נייקי דחתה את יום המשקיעים שלה שתוכנן לנובמבר, ועדיין לא ברור מתי ייערך המפגש במקום.

 

נייקי מאבדת שטחי מדף

בשנה האחרונה נייקי הואשמה בכך שהיא מפגרת מאחור בתחום החדשנות, ובכך שהיא מאבדת נתח שוק למתחרים כמו On ו-Hoka, כאשר היא מתמקדת במכירה ישירה לצרכנים דרך אתרי החברה וחנויותיה, ולא דרך סיטונאים כמו פוט לוקר ו-DSW.

נעלי On, תופסות לנייקי שטח מדף; קרדיט: אתר החברה

נעלי On, תופסות לנייקי שטח מדף; קרדיט: אתר החברה

המכירות הישירות של נייקי ירדו ב-13% ל-4.7 מיליארד דולר ברבעון, בעוד המכירות הדיגיטליות ירדו ב-15%. מבקרי החברה טוענים כי ההתמקדות במכירה ישירה גרמה לה לשכוח את החדשנות, והמותגים המובילים כמו אייר פורס 1, דאנק ואייר ג'ורדן כבר לא מצליחים להעלות את המכירות כפי שעשו בעבר.

למעשה, שלושת המותגים האלה הציגו ירידה של כמעט 50% במכירות בדיגיטל ברבעון. מכירות המותג ג'ורדן לבדו ירדו בשיעור דו-ספרתי ברבעון, והחברה צופה המשך ירידה בקצב דומה בהמשך השנה. נייקי צופה גם ירידה בשיעור דו-ספרתי במכירות המקוונות הכוללות בשנת הכספים 2025.

 

אליוט היל יחזיר את נייקי למדפים?

המנכ"ל היוצא, ג'ון דונהיו, התחיל להכיר בצורך של נייקי לשקם את קשריה עם הסיטונאים. עם זאת, דירקטוריון החברה החליט כי אליוט היל, שהקדיש 32 שנים לנייקי לפני פרישתו בשנת 2020, הוא האיש המתאים להוביל את השלב הבא בחיי החברה.

היל, שמוערך מאוד בקרב שותפי הקמעונאות של נייקי, יעמוד בפני אתגר בשיקום היחסים עם הסיטונאים כשהוא ייכנס לתפקידו החודש. הסיטונאים התלוננו על כך שהמותגים הקיימים של נייקי אינם מספיקים כדי להניע את המכירות, והם נזהרים מהזמנת מלאי גדול מדי. הכנסות נייקי מהמכירה הסיטונאית ברבעון הראשון של שנת הכספים ירדו ב-8% ל-6.4 מיליארד דולר.

"סביבת המכירה הרב-מותגית תחרותית מאוד היום, וזה ייקח זמן להרחיב את נתח השוק", אמר פרנד בשיחת הרווחים, והוסיף שההזמנות לעונת האביב של שנת 2025 היו קלות מעט מהצפוי.

בעיה נוספת היא השוק האמריקני לנעלי ספורט, שנותר סטטי יחסית. ההוצאה של הצרכנים על מוצרים לא הכרחיים, כמו בגדים ונעליים, האטה. על פי חברת המחקר Euromonitor, הצמיחה במכירות נעליים בארה"ב ב-2024 צפויה להיות רק 2% לעומת 2023, לאחר קיפאון בין השנים 2022 ל-2023. נעלי ספורט אמורות לצמוח ב-5.6% בתקופה הזו לפי הנתונים ההיסטוריים. במהלך הרבעון האחרון, מכירות הנעליים של נייקי בצפון אמריקה ירדו ב-14%, ומכירות הבגדים ירדו ב-10%.

גם המותג קונברס, שנייקי רכשה ב-2003, מכביד על ביצועי החברה הכוללים. מכירות קונברס ירדו ב-15% ל-501 מיליון דולר ברבעון, אם כי זה היה טוב מהתחזיות של האנליסטים, שצפו מכירות של 493 מיליון דולר.

המשבר הכלכלי בסין

ביצועי נייקי הושפעו גם מהכלכלה הבלתי יציבה בסין, השוק השלישי בגודלו של נייקי מבחינת הכנסות. ביצועי החברה בסין משמשים פעמים רבות כאינדיקציה למצב הכלכלי באזור, וביוני נייקי הזהירה מפני "תחזית רכה" לשוק זה. נייקי דיווחה על הכנסות של 1.67 מיליארד דולר בסין ברבעון, מעט מעל לצפי האנליסטים של 1.62 מיליארד דולר. עם זאת, התנועה הייתה חלשה באזור, ופרנד ציין שנייקי "אינה חסינה" מפני האתגרים הכלכליים בשוק הסיני.

עם זאת, חבילת התמריצים הגדולה ביותר מאז מגפת הקורונה שחשף הבנק המרכזי בסין לאחרונה שצפוי לתת דחיפה משמעותית לכלכלה באזור.

מניית נייקי נסחרת לפי שווי של 133.6 מיליארד דולר אחרי ירידה של 18% מתחילת השנה ושל 7% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 29 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 25 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית נייקי בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.