שביתת נמלים בארצות הברית - מי הם המרוויחים והמפסידים?
בוקר סוער בחופי ארצות הברית, כאשר עובדי הנמלים בחוף המזרחי ובמפרץ מקסיקו מתחילים בשביתה רחבת היקף – הראשונה מסוגה מאז 1977. המיקוח על חוזה חדש בין העובדים, המיוצגים על ידי האיגוד הבינלאומי של עובדי הנמל, לבין בעלי הנמל, התנהל מאז פברואר 2023, והחוזה הנוכחי פוקע בסוף היום. אם לא תושג הסכמה, כ-25,000 עובדים צפויים לצאת לשביתה, מה שעשוי להשפיע על שרשרת האספקה האמריקאית, להשפיע על מחירי המוצרים, וליצור הזדמנויות חדשות בשוק – כל זאת על רקע הבחירות הקרובות שצפויות להיערך בארצות הברית.
השביתה צפויה להביא להפרעות נרחבות בפעילות הסחר, כאשר נמלים קריטיים כמו אלו שבניו יורק, מיאמי ויוסטון עשויים להיתקע. השיבושים בנמלים יגרמו להעברת מטענים לאמצעי תחבורה חלופיים. נוסף על כך, השפעות כלכליות של השביתה עשויות להסתכם במיליארדים, כאשר ההערכות נעות בין 500 מיליון ל-5 מיליארד דולר ביום. כל זה יוצר תמונה מורכבת שמשפיעה לא רק על הכלכלה אלא גם על הקמפיינים הפוליטיים לקראת הבחירות.
בעיות שעלולות להיות בשרשרת האספקה בארה"ב משליכות על שרשרת האספקה בעולם כולו. ההיתקעות של אוניות מלאות בסחורה בלי יכולת לפרוק אותן, תוביל להיצע קטן יותר של ספינות מול ביקושים שאין להם מענה. זה עשוי להוביל לעלייה במחירי ההובלה. כמו כן וכפי שנציג, יהיו גופים שיפגעו מאוד מחוסר המלאי, כל זה כתלות באורך השביתה. בינתיים, ארגון עובדי הנמלים מפגין עמדה קשוחה. לא מדובר רק בתוספת כספית לשכר (שלא נחשב נמוך - ראו בהמשך), אלא גם במניעה של כניסת טכנולוגיות שייעלו את מערך העבודה השוטף.
מפסידות מהשביתה
השביתה בנמלים צפויה להביא לנזק משמעותי למספר קבוצות ולסקטורים שונים: קמעונאים כמו טארגט, וולמארט וקוסטקו עשויים להתמודד עם מחסורי מלאי, מה שיפגע במכירות. גם תעשיית הרכב תסבול, במיוחד יצרנים זרים המייבאים רכבים וחלקים מאירופה, שיחוו עיכובים בשרשרת האספקה. תעשיות נוספות כמו האלקטרוניקה והמזון, שתלויות בייבוא, עשויות לראות עלייה בעלויות ובקשיים בהגעה למוצרים בזמן. בנוסף, סוכנויות שילוח וחברות לוגיסטיקה עשויות לסבול מירידות בפעילות ובפגיעה ברווחים, שכן הן תלויות בנמלים לצורך הובלת סחורות. באופן כללי, כל מגזרי הסחר החוץ שמסתמכים על נמלים ישירים נמצאים בסיכון להפסדים בעקבות השביתה.
בנוסף להשפעות הכלכליות, השביתה עשויה להוביל לתגובות שליליות בקרב הצרכנים, שירגישו את ההשפעות דרך עליות מחירים וחסרים במוצרים במדפים. תעשיות כמו האופנה והאלקטרוניקה, התלויות במשלוחים מהירים, עלולות להיתקל בעיכובים משמעותיים, מה שיפגע במכירות ובאמון הצרכנים. חברות רבות יאלצו לשקול פתרונות חלופיים, כמו הובלה אווירית יקרה יותר, כדי לעמוד בדרישות השוק, דבר שיכול להקשות על השגת רווחיות.
המרוויחות הגדולות
השביתה בנמלים עשויה להוביל למספר מרוויחים בשוק, במיוחד בתחום הלוגיסטיקה והתחבורה. חברות כמו פד אקס ויו פי אס צפויות ליהנות מהעלייה בביקוש לשירותי הובלה אווירית, כאשר עסקים יבחרו להעביר סחורות בדרך זו במקום דרך נמלים משובשים. גם חברות רכבת כמו יוניון פסיפיק עשויות לראות יתרון, במיוחד אם מטענים יועברו מנמלים בחוף המזרחי לנמלים בחוף המערבי. סוכנויות שילוח קטנות יותר, המסוגלות לארגן משלוחים במהירות, עשויות להתברר כחלופה פופולרית עבור קמעונאים וחברות המייצרות סחורות. באופן כללי, כל מי שמסוגל להציע פתרונות חלופיים לסחר המופרע יוכל לנצל את ההזדמנויות שנוצרות בעקבות השביתה.
מניות פד אקס עלו ב-2.3% אתמול, ומניות יו פי אס זכו לעלייה של 1.6%, בעוד ש S&P 500 עלה ב-0.4 ודאו ג'ונס נותר ללא שינוי.
בנוסף לכך, חברות המייצרות מוצרים בארצות הברית עשויות להרוויח מהשביתה, שכן העיכובים במשלוחים יביאו להעדפת מוצרים מקומיים על פני מיובאים. קמעונאים שיכולים להסתמך על מלאי מקומי יתפקדו טוב יותר במצב של חוסרים במוצרים מיובאים, מה שיכול להקנות להם יתרון בשוק. גם חברות המייצרות פתרונות אוטומטיים וטכנולוגיים לתחום הלוגיסטיקה עשויות לראות עלייה בביקוש למוצרים ולשירותים שלהן, בעקבות צורך בהגדלת היעילות והפחתת התלות בנמלים.
יותר ממחצית מעובדי הנמל מרוויחים מעל 150 אלף דולר - אז למה לשבות?
עובד נמל מהדרגה העליונה יכול להרוויח מעל 150 אלף דולר וגם 200 אלף דולר. איגוד העובדים דורש העלאת שכר לכאורה נמוכה של 5 דולר לשעה, אבל זה כסף גדול כי חלק גדול מהשכר של העובדים הוא בשעות נוספות ובתעריפים גבוהים יותר כשהשכר לשעה גם משפיע על כל ההפרשות הסוציאליות. מעבר לכך, ארגון עובדי הנמלים, רוצה לקבע את העלייה בכל שנה בשש השנים הבאות. עניין קריטי נוסף - הארגון מתנגד לשימוש בטכנולוגיות אוטומטיות.
- 3.דש 01/10/2024 17:15הגב לתגובה זובעלי עניין נפרדים מסחורה בהיסטריה
- 2.אבישלום 01/10/2024 14:50הגב לתגובה זוולוחצים.
- 1.בנון ישלם (ל"ת)המנפח 01/10/2024 13:54הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
