וולמארט
צילום: אתר החברה

צופה עתיד ירוק: וולמארט רכשה מניות של עצמה במיליארד דולר

החברה שילמה 363 מיליון דולר בחודש מאי עבור 5.8 מיליון מניות. ביוני, היא השקיעה 292 מיליון דולר ב-4.4 מיליון מניות וביולי, הוציאה וולמארט 339 מיליון דולר על 4.9 מיליון מניות
אדיר בן עמי | (1)

בעולם העסקים, ישנן דרכים רבות בהן חברות יכולות להפגין ביטחון בעתידן. אחת הדרכים המשמעותיות ביותר היא רכישה עצמית של מניות. בענף הקמעונאות, וולמארט WALMART הציבה רף חדש כאשר השקיעה מיליארד דולר ברכישה עצמית של מניותיה ברבעון השני של השנה שהסתיים ב-26 ביולי. סכום זה מהווה הצהרת כוונות משמעותית, בעיקר בהשוואה להצהרות מילוליות שגרתיות על "אופטימיות זהירה".

הנתונים מראים כי וולמארט לא נרתעה מהעלייה במחיר המניה במהלך תקופת הרכישות. החברה שילמה 363 מיליון דולר בחודש מאי עבור 5.8 מיליון מניות, במחיר ממוצע של 62.19 דולר למניה. ביוני, היא השקיעה 292 מיליון דולר ב-4.4 מיליון מניות, במחיר ממוצע של 67.12 דולר למניה. ביולי, הוציאה החברה 339 מיליון דולר על 4.9 מיליון מניות, כשהמחיר הממוצע עלה ל-69.66 דולר למניה.

מאז סוף הרבעון, מניית וולמארט המשיכה לטפס ואף הגיעה לשיא היסטורי של 81.02 דולר. בסוף השבוע האחרון, המניה נסחרה ב-79.06 דולר, עלייה של 50% מתחילת השנה. זוהי עלייה מרשימה במיוחד בהשוואה לעלייה של 20% במדד S&P 500 באותה תקופה.

 

מה עושות חברות הקמעונאות האחרות?

בניגוד לוולמארט, אמזון AMAZON , מתחרתה הגדולה בענף הקמעונאות, לא רכשה מניות כלל בשנת 2024 עד סוף יוני, למרות שעמדו לרשותה 6.1 מיליארד דולר למטרה זו. זהו הבדל משמעותי באסטרטגיה בין שתי ענקיות הקמעונאות.

קוסטקו COSTCO WHOLESALE , שחקנית משמעותית נוספת בענף, הציגה גם היא פעילות רכישה עצמית, אם כי בהיקף קטן יותר מוולמארט. החברה השקיעה כ-53 מיליון דולר בכל אחד מהחודשיים הראשונים של הרבעון השלישי שלה, ו-56 מיליון דולר בחודש האחרון. מניית קוסטקו גם כן הגיעה לשיא היסטורי לאחרונה, ורשמה עלייה של 37% מתחילת השנה.

עם זאת, חשוב לציין כי רכישה עצמית של מניות אינה ערובה להצלחה. Signet Jewelers SIGNET JEWELERS LTD , למשל, הגבירה את קצב הרכישות העצמיות ברבעון השני שלה ככל שמחיר המניה ירד. למרות זאת, מניית החברה עדיין מציגה ירידה של 11% מתחילת השנה. מקרה מעניין נוסף הוא של דולר טרי, שהפסיקה לחלוטין את הרכישות העצמיות. החברה רכשה מניות רק בחודש הראשון של הרבעון השני, ומאז נמנעה מרכישות נוספות למרות הירידה במחיר המניה. מניית דולר טרי איבדה כמחצית מערכה מתחילת השנה.

רכישה עצמית של מניות מספקת תובנות מעניינות על מצבן של חברות הקמעונאות ועל הביטחון שלהן בעתידן. בעוד שחברות כמו וולמארט וקוסטקו מפגינות ביטחון רב באמצעות רכישות נרחבות, אחרות כמו דולר טרי נוקטות בגישה זהירה יותר. המשקיעים צפויים להמשיך ולעקוב אחר מגמות אלו כאינדיקטור למצב הענף ולביצועי החברות בעתיד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

וולמארט והבינה המלאכותית

במהלך שיחת הוועידה הרבעונית של וולמארט, סיפקה הנהלת החברה דוגמה מרשימה ועדכנית לאופן שבו החברה מצליחה כבר עכשיו לרתום את היתרונות הפיננסיים של הבינה המלאכותית. וולמארט משתמשת בבינה מלאכותית הן במערכות לניהול שרשרת האספקה והן לשיפור קטלוג המוצרים שלה. שימוש בבינה מלאכותית ג'נרטיבית מסייע ללקוחות וולמארט למצוא בקלות את המוצרים שהם מחפשים, ובמקביל מאפשר לחברה לנהל ביעילות את המלאי שלה, כולל היכן לאחסן אותו ואילו פריטים לאחסן.

בנוסף, וולמארט מפעילה מודלים מתקדמים של למידת שפה כדי לנהל ולנצל במדויק מעל 850 מיליון נתונים ופרטי מידע, אשר משמשים ליצירת קטלוג המוצרים המקיף של החברה. היתרונות של השימוש בבינה מלאכותית ניכרים הן בשיפור החוויה של הלקוחות והעובדים, והן בהשפעתם הישירה על הביצועים הפיננסיים, אשר ניתנים למדידה באופן ברור. על פי הצהרת החברה, ללא הסיוע של הבינה המלאכותית הג'נרטיבית, היה נדרש להשקיע בעבודה זו פי 100 יותר כוח אדם כדי להשיג תוצאה דומה באותו פרק זמן.

המקרה של וולמארט הוא דוגמה מצוינת לאופן שבו חברות יכולות כבר היום להתחיל ולהפיק ערך ותועלת מהשקעה בטכנולוגיות בינה מלאכותית. על ידי אימוץ טכנולוגיות אלה, ארגונים יכולים לייעל משמעותית תהליכים עסקיים, לחסוך בעלויות כוח אדם, לשפר את השירות ללקוחות ולהגדיל את הרווחיות. אין ספק שהעתיד צופן בחובו אפשרויות מרתקות נוספות, וחברות שיצליחו לאמץ את הבינה המלאכותית בצורה מיטבית צפויות לצבור יתרון תחרותי משמעותי.

ענקית הקמעונאות נסחרת כעת לפי שווי של 635.5 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה עד כה ב-52% מתחילת השנה וב-48% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עדיין ברדק 23/09/2024 03:07
    הגב לתגובה זו
    יותר טוב מהעבר אבל פחות מהמתחרים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.