משקיע
צילום: CANVA

האם ירידת הריבית יכולה להשפיע על מניות הדיבידנד?

מניות דיבידנד נתפסות כחלופה להשקעה יחסית סולידית, במיוחד בתקופה של ירידת ריבית; האם הן מעניינות כעת ודוגמאות לחברות שמחלקות דיבידנד בשיעור גבוה
אביחי טדסה | (17)

הבנק המרכזי בארצות הברית הודיע בשבוע שעבר על הורדת הריבית של 0.5%. ברקע הורדת הריבית, משקיעים תוהים כיצד לנצל זאת לטובתם, אחת הדרכים האפשריות לעשות זאת היא באמצעות השקעה במניות דיבידנד. מניות אלה נוהגות לחלק למשקיעים אחוז מסוים מהרווחים בתקופות זמן קבועות, כנגד החזקת מניות ובהתאם להיקף החזקתם.

תשואה חלופית

ירידת הריבית הצפויה משפיעה באופן ישיר על התשואה של המשקיעים באפיק סולידי כמו פיקדונות בנקאים. ככל שהריבית תרד כך תרד גם התשואה האפשרית שניתן לקבל מהבנק. למעשה, אם משקיע מוגבל בריבית שהוא מקבל על פיקדון בבנק ובתקופת הפיקדון על מנת שיוכל לממש את הרווחים, יש לו אלטרנטיבה אחרת, מעט יותר מסוכנת שעשויה להניב לו תשואה גבוהה יותר. מניות דיבידנד לרוב מחלקות את הדיבידנד בכל רבעון כנגד החזקת המשקיעים במניות החברה, ככל שכמות המניות גדולה יותר כך גם התגמול. זאת בנוסף לתשואה אופציונלית שניתן לקבל מביצועי המניה.

 

אופטימיות בשווקים תורמת לשוק

כאשר הריבית יורדת והאינפלציה נבלמת יש יותר כסף לאנשים והאופטימיות עולה בהתאם. אחד האפיקים שזורמים אליהם כסף הוא שוק ההון. השוק בדרך כלל מגיב בצורה חיובית לירידת ריבית ולכן זה יכול לתרום לעלייה בשווקים ככלל ולעלייה במניות הדיבידנד בפרט. בנוסף, כשהריבית נמוכה הרבה יותר קל לחברות לגייס הון ולעמוד בהתחייבויות הפיננסיות שלהן. כך למעשה החברות יוכלו לשלם את הדיבידנדים באופן קבוע ומתמשך ואף להגדילם. בתקופות של אי וודאות כלכלית, משקיעים רבים מחפשים יציבות ותשואה שוטפת, לכן, חברות מבוססות עם היסטוריה של חלוקת דיבידנדים נתפסות כמקום שיכול לספק את צרכיהם לצד הכרה בסיכוני ההשקעה בשווקים.

 

5 חברות גדולות בוול סטריט שמחלקות דיבידנדים

חברת ורייזון  VERIZON היא חברת תקשורת אמריקאית רב-לאומית, המספקת שירותי תקשורת סלולרית, טלפוניה, מערכות מידע, ושירותי פס רחב ללקוחות בארצות הברית ובעולם. החברה מחלקת דיבידנד שנתי של 6.18%. בנוסף החברה עשתה תשואה של 12% מתחילת השנה.

חברת שברון  CHEVRON CORP , היא חברת אנרגיה אמריקאית שנסחרת לפי שווי של 261 מיליארד דולר, ומעורבת בכל תעשיית הגז והנפט, כולל חיפוש, הפקה, זיקוק, שיווק והפצה כמו גם ייצור ומכירת כימיקלים ואפילו פעילות פיננסית כמו ביטוח, נכסי נדל"ן ועסקי טכנולוגיה. אבל עיקר עיסוקה הוא, כאמור, בנפט וגז. החברה מחלקת דיבידנד שנתי של 4.53%. החברה הניבה תשואה שלילית של 3.5% מתחילת השנה.

חברת קומקאסט  COMCAST CORP , היא חברת הכבלים ושירותי האינטרנט הגדולה בארצות הברית, והשלישית מבין חברות הטלפוניה. התאגיד הוא בין היתר הבעלים של רשת הטלוויזיה NBC, של אולפני יוניברסל ושל אולפני האנימציה של דרימוורקס. שווי השוק של החברה הוא 154.2 מיליארד דולר. החברה מחלקת דיבידנד שנתי של 3.11%. יחד עם זאת, החברה ירדה מתחילת השנה 9%.

חברת מדטרוניק  MEDTRONIC PLC , היא תאגיד רב-לאומי המתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק מכשור רפואי. בנוסף, החברה מייצרת ומוכרת טיפולים רפואיים מבוססי מכשירים למערכות בריאות, רופאים, קלינאים ומטופלים ברחבי העולם. שווי השוק של החברה עומד על 113 מיליארד דולר. החברה מחלקת דיבידנד שנתי של 3.18%. החברה עשתה תשואה של 7% מתחילת השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

חברת דאו  DOW INC , היא חברה לייצור כימיקלים תעשייתיים, אחת הגדולות בעולם. מטה החברה שוכן במידלנד שבמישיגן, ארצות הברית. שווי השוק של החברה עומד על 36 מיליארד דולר, בנוסף עשתה החברה תשואה שלילית של 5.8% מתחילת השנה. החברה מחלקת דיבידנד שנתי של 5.42%.

יחד עם זאת, ישנה טענה שאומרת שהחזקה במניות דיבידנד רק מפני עצם היותן מניות דיבידנד, היא לאו דווקא צעד חכם. פיטר לינץ', אחד המנהלים המשפיעים בהיסטוריה של קרנות הגידור, אמר בעבר כי מניות שמחלקות דיבידנדים אינן בהכרח עדיפות על פני מניות צמיחה. הוא הדגיש שלפעמים חברות שמעדיפות להשקיע מחדש ברווחים שלהן לטובת צמיחה עשויות להציע ערך רב יותר למשקיעים בטווח הארוך מאשר חברות שמחלקות רווחים כעת. פיטר לינץ' הוא מנהלה של קרן ההשקעות מגלן המנוהלת על ידי בית ההשקעות פידליטי. לאורך 13 שנים שבהן ניהל את הקרן השיג תשואה של כ-2700% והוא נחשב לאחד ממשקיעי הערך הטובים ביותר אי פעם.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    משה רו"ח 23/09/2024 09:57
    הגב לתגובה זו
    ישנן קרנות שמשקיעות בנדל"ן מניב והורדת הריבית תגדיל את חלוקת הדיבידנדים וגם את ערך המניה, רווח כפול בכל הורדת ריבית
  • 9.
    Verizon?! 22/09/2024 17:46
    הגב לתגובה זו
    Verizon?! תראה את AT&T - תשואה בשנה האחרונה 42%, דיבידנד 5.15%.
  • 8.
    בן אליהו 22/09/2024 13:00
    הגב לתגובה זו
    כשיש פקדון 4.5%-5% לשנה,למה לחפש מניות דווידנד?
  • כי מניית דיבידנד נותנת בממוצע עשר אחוז בשנה (ל"ת)
    כלכלן 22/09/2024 14:27
    הגב לתגובה זו
  • ויכולה לרדת במחיר (ל"ת)
    זהירות מהשחלות 23/09/2024 16:12
  • 7.
    שמונדר 22/09/2024 11:38
    הגב לתגובה זו
    החברות שהכי מושפעות משינויים בריבית הן החברות הממונפות, בדרך כלל חברות נדלן, כל השאר לא רלוונטי.
  • 6.
    מה עם wba???? (ל"ת)
    אנונימי 22/09/2024 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אבי 22/09/2024 09:20
    הגב לתגובה זו
    יש כאלה?
  • כן , רמי לוי , דלק קבוצה ,דלק רכב , קרור , שנפ, בנקים (ל"ת)
    כלכלן 22/09/2024 11:34
    הגב לתגובה זו
  • דלק קבוצה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 22/09/2024 10:39
    הגב לתגובה זו
  • רמי לוי (ל"ת)
    שאול 22/09/2024 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ירידת ריבית 22/09/2024 08:32
    הגב לתגובה זו
    לפחות זה מה שכתבו באתר אלוני חץ ובזק יעלו
  • 3.
    מי לצריך כסף יהיה יותר קל לגייס 22/09/2024 08:31
    הגב לתגובה זו
    מי לצריך כסף יהיה יותר קל לגייס
  • 2.
    ביל 22/09/2024 08:21
    הגב לתגובה זו
    איך לא רשמתם את מיקרוסופט שנותנת עכשיו 10% דיבידנד??
  • צי 22/09/2024 10:37
    הגב לתגובה זו
    מייקרוסופט העלתה את הדיבידנד ב10% ,הדיבידנד שלה לא 10%?
  • ריצי 22/09/2024 09:36
    הגב לתגובה זו
    מיקרוסופט מעלה ב10% על הדיבידנט הקיים לא מחלקת 10% אחוז..
  • 1.
    לרון 22/09/2024 08:15
    הגב לתגובה זו
    ומדוע,לתת הנחיות סרק כל פעם מחדש ולהטעות אנשים תמימים?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.