ג'י.פי. מורגן: על המשקיעים לצפות לתשואה נמוכה בשוק המניות בעשור הקרוב
צוות של אנליסטים בבנק הגדול בארצות הברית ג'י פי מורגן פרסמו מחקר, המתבסס בעיקר על חישובים מתמטיים, ומסקנתם עגומה: בעשור הקרוב על המשקיעים לצפות לתשואות שנתיות ממוצעות נמוכות בהרבה ממה שהורגלנו בעשורים האחרונים.
על פי המחקר השווי הנוכחי של שוק המניות גבוה יחסית מבחינה היסטורית, בעיקר עקב ביצועי היתר של המניות הגדולות. על פי הנתונים התשואות בטווח הארוך מתיישרות אל הממוצע, ולכן, עם מכפיל רווח של 23.7 במדד הדגל ה-SP500, התמחור של המדד גבוה ב-25% מהממוצע של 35 השנים האחרות שעומד על 19 בלבד. החוקרים השתמשו בקריטריון ערך נוסף - שיעור מכפיל הרווח המתואם המחזורי של רוברט שילר, שמשקף תמחור יקר אף יותר מהמכפיל הממוצע הרגיל. מסקנת החוקרים מהחישובים האלו שהתשואה השנתית הממוצעת בעשור הקרוב תעמוד על 5.7% בלבד, לעומת כמעט כפול בעשור הקודם.
בנוסף לחישובי התמחור, החוקרים התבססו גם על נתונים פונדמנטלים נוספים. המרכזי שבהם הוא הזדקנות האוכלוסיה. משקיעים מבוגרים יותר נוטים להפחית את הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות שלהם, לכן אוכלוסיה מבוגרת יותר משמעותה זרם כספים נמוך יותר לשוק המניות. כעת אחוז המניות מתוך תיק ההשקעות בשיא היסטורי. עם פרישתם לפנסיה של יותר ויותר אנשים מדור הבייבי בום (ילידי 1946 - 1964), ולאחריהם מדור ה-X (ילידי 1965-80), האחוז הזה צפוי לרדת.
גורמים נוספים שעלולים להוריד את ההחזר הממוצע הם עצירת הגלובליזציה, התגברות הרגולציה נגד החברות הגדולות (כאמור, המנוע העיקרי לעליות בשנים האחרונות), עליה בחוסר היציבות הפוליטית בארצות הברית ותהליך הדה-דולריזציה בעולם.
- “כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
- מנכ״ל ג׳יי.פי מורגן: ייתכן ומלחמת העולם השלישית כבר החלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 7.לרון 18/09/2024 13:17הגב לתגובה זומניות דיבידנד אמנם יותר יציבות אך הדיבידנד עצמו יורד ממחיר המנייה והמשקיע "משלם לעצמו"/"מוחזר למשקיע"
- בתיאוריה. במציאות זה לא מתומחר (ל"ת)תיאורטיקן 19/09/2024 12:48הגב לתגובה זו
- 6.שועל ערבות 18/09/2024 13:17הגב לתגובה זואיך הם יכולים לדעת מה יהיה בעשור הקרוב זה כמו לקרוא בקפה
- 5.יהיה חכם לעבור למניות דיבידנד ואג"ח עם חלק מהכסף (ל"ת)מושון הכושון 18/09/2024 12:06הגב לתגובה זו
- 4.ישימו בפקדונות (ל"ת)המנפח 18/09/2024 10:54הגב לתגובה זו
- 3.לרון 18/09/2024 07:18הגב לתגובה זוששמתם לא לעניין,אחרי שנים טובות יש גרועות בלי קשר לדוב/שור
- 2.לרון 18/09/2024 07:12הגב לתגובה זואחרי שנים של ריבית אפס מובן וברור שיתהפך הגלגל,ככה אגב אני קונה/מוכר בשוק ההון
- 1.צמיחה עלובה גוררת ירידה במחירי המניות (ל"ת)זה מה שצפוי לעולם 18/09/2024 06:43הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
