קלי אורטברג בואינג
צילום: טוויטר

בואינג בדילמה: איך להתמודד עם חוב של 58 מיליארד דולר?

בסוף הרבעון השני, החברה דיווחה על חוב של 58 מיליארד דולר, עם יתרות מזומנים של 12.6 מיליארד דולר בלבד. מצב זה נבע משנים של בעיות בתכנון, ייצור ואיכות, בצירוף מגפה עולמית

אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה בואינג חוב

ענקית התעופה בואינג BOEING ניצבת בפני אתגר פיננסי משמעותי, שעלול להיות הסיכון הגדול ביותר למניותיה בטווח הקרוב. למרות השביתה המתמשכת, בעיות בשרשרת האספקה ואתגרים בייצור, נראה כי האיום המשמעותי ביותר על ערך המניה הוא האפשרות של דילול הון.

לפי מומחים בתחום, בואינג עשויה לפנות בקרוב לגיוס הון משמעותי באמצעות הנפקת מניות חדשות. מהלך זה, אם יתרחש, צפוי להגדיל את מספר המניות הקיימות בשוק ולדלל את אחזקותיהם של בעלי המניות הנוכחיים.

שנים של בעיות בתכנון, ייצור ואיכות, בצירוף מגפה עולמית, הותירו את המאזן של בואינג במצב קשה. נכון לסוף הרבעון השני של השנה, לחברה חוב של כ-58 מיליארד דולר, כאשר מנגד עומדות יתרות מזומנים של כ-12.6 מיליארד דולר בלבד.

 

החוב של בואינג גבוה משמעותית מהממוצע

החוב נטו של החברה, העומד על כ-45 מיליארד דולר, גבוה פי שישה מהרווח התפעולי הצפוי לשנת 2025 (EBITDA). זהו יחס גבוה משמעותית מהממוצע בקרב חברות תעשייתיות ב-S&P 500, העומד על כ-1.5 בלבד. לשם השוואה, המתחרה העיקרית של בואינג, איירבוס, כמעט ואינה נושאת חוב נטו.

אנליסטים מוולס פארגו העריכו לאחרונה כי בואינג עשויה להזדקק לגיוס של עד 30 מיליארד דולר בהון מניות במהלך השנתיים הקרובות. זהו סכום משמעותי ביותר, בהתחשב בעובדה ששווי השוק הנוכחי של החברה נמוך מ-100 מיליארד דולר. עם זאת, יש לציין כי הערכה זו נמצאת בקצה הגבוה של התחזיות, כאשר אנליסטים אחרים צופים גיוס של כ-10 מיליארד דולר בלבד.

בריאן ווסט, מנהל הכספים של בואינג, התייחס לאחרונה לנושא המאזן של החברה. הוא ציין כי לחברה שתי מטרות עיקריות: שמירה על דירוג אשראי השקעתי ומתן אפשרות לייצוב מערך הייצור ושרשרת האספקה. ווסט הדגיש כי החברה מעריכה באופן קבוע את מבנה ההון שלה ואת רמות הנזילות כדי להבטיח את יכולתה לעמוד בפירעון החובות בטווח הקרוב.

האתגר הפיננסי של בואינג בולט במיוחד בהשוואה לחברות אחרות בעלות דירוג אשראי השקעתי. מתוך כ-270 חברות כאלה ב-S&P 500, הממוצע של יחס החוב נטו ל-EBITDA עומד על כ-1.2 בלבד. כמעט כולן הציגו EBITDA חיובי ב-12 החודשים האחרונים, וכ-240 מהן אף הציגו תזרים מזומנים חופשי חיובי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בוול-סטריט עדיין קיימת אופטימיות

למרות התמונה המאתגרת, ישנן גם תחזיות חיוביות לעתיד. אנליסטים צופים כי תזרים המזומנים החופשי של בואינג יתאושש בהדרגה, עם צפי לאיזון במחצית השנייה של 2024 (אם כי השביתה עלולה להשפיע על תחזיות אלו), ולאחר מכן עלייה ל-4.5 מיליארד דולר ב-2025 ו-8 מיליארד דולר ב-2026.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    YL 18/09/2024 13:05
    הגב לתגובה זו
    קנו את מקדונלד דגלס שהמטוסים שלהם היו מתרסקים חופשי כנראה נשאר דפוס לקוי בחשיבה
  • 3.
    לרון 18/09/2024 07:16
    הגב לתגובה זו
    קנייה בהנפקה יכולה להיות משתלמת כי לא מתבצעת כרגיל בשיא ,לא המלצה
  • 2.
    לרון 18/09/2024 07:14
    הגב לתגובה זו
    קונה מטוסי בואינג ,כנראה קיבלו מחיר מיוחד ,אני קונה מניית AIR.PA לא המלצה
  • 1.
    כמו אינטל 18/09/2024 01:53
    הגב לתגובה זו
    שחצנות התנשאות ניהול מתנשא חברת טכנולוגיה צריכה להשקיע בפיתוח יצור ותכנון עתידי לא בונוסים שמנים למנהלי ביניים ומומחים בדיבורים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.