רונן פייר סולאראדג
צילום: סולאראדג

סולאראדג' עם עוד הורדת המלצה - "אין מפת דרכים ברורה"

רמות מלאי גבוהות ותחרות מצד יצרנים סיניים בשוק האירופי, התחרות בשוק האמריקאי גוברת, אבל יותר מכל חוסר הוודאות בנוגע למנכ"ל החברה מרתיע את האנליסטים
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה סולאראדג' סולארי

חברת סולאראדג' סולאראדג' , המתמחה בייצור ציוד לתעשיית האנרגיה הסולארית, ניצבת בפני קשיים בזירה התחרותית ובהנהגת החברה, כך טוענים האנליסטים מחברת הייעוץ ג'פריס. בעקבות כנס אנרגיה נקייה שהתקיים לאחרונה, צוות המחקר של ג'פריס הוריד את דירוג מניית החברה ל"ביצועי סחר" והפחית את מחיר היעד ל-17 דולר למניה. למרות הורדת הדירוג, המניה עולה ב-3.5%.

האנליסטים מצביעים על מספר גורמים המאיימים על ביצועי החברה. בשוק האירופי, החברה מתמודדת עם רמות מלאי גבוהות ותחרות מצד יצרנים סיניים. במקביל, התחרות בשוק האמריקאי הופכת לקשה יותר. כתוצאה מכך, הצפי הוא להורדת תחזיות הרווח של החברה, מה שעלול להוביל לירידות נוספות במחיר המניה.

אתגר נוסף שמעיב על החברה הוא חוסר הוודאות בנוגע להנהגתה. באוגוסט האחרון הודיעה סולאראדג' כי צבי לנדו יסיים את תפקידו כמנכ"ל, כאשר רונן פאייר, מנהל הכספים של החברה לשעבר, ימלא את התפקיד באופן זמני עד למינוי מנכ"ל קבוע. מצב זה מעורר שאלות לגבי כיוון החברה העתידי ומי יוביל אותה קדימה.

המנכ"ל הזמני החדש של סולאראדג', הוא פנים מוכרות במסדרונות החברה - רק לפני מספר חודשים הוא כיהן כאמור עדיין כסמנכ"ל הכספים. הוא החליט לפרוש מהתפקיד וחזר כעת כי נקרא לדגל, לאחר העזיבה המפתיעה של צבי לנדאו וגם כי לא משנה כמה זמני הוא יהיה, השכר קבוע. הוא מקבל מניות בשווי של כ-1.3 מיליון דולר, בנוסף לשכר השוטף. המניות האלו בכיס גם אם עוד חודשיים-שלושה יגיע מנכ"ל קבוע. פייר אגב לא שלל אפשרות שהוא יהיה מנכ"ל קבוע. נכון לעכשיו זה לא על הפרק, אבל הכל אפשרי. 

אנליסטים נוספים מחברת גוגנהיים שותפים לחששות בנוגע להנהגת החברה. הם מתארים את סולאראדג' כחברה במעבר, ללא מפת דרכים ברורה לגבי מי יעמוד בראשה או מהו הכיוון האסטרטגי שלה. למרות שהם שמרו על דירוג "ניטרלי" למניה, הם הורידו את תחזיות הביצועים שלהם לשנת 2025.

סולאראדג' נסחרת כעת לפי שווי של 1.29 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה נפלה ב-75% מתחילת השנה וב-83% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עובד לשעבר 19/09/2024 21:11
    הגב לתגובה זו
    פרוייקטים מתבטלים ומתעסקים רק בלקדם את החברים שלהם מהיחידה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.