מעצר אזיקים חשוד
צילום: Istock

באמצעות "חשבונית ישראל" - נעצר חשוד בהפצת חשבוניות פיקטיביות בסך 26 מ' שקל

רוי שיינמן | (2)

מעצר נוסף בעקבות הפעלת "מערכת חשבונית ישראל": תושב אשדוד חשוד בהפצת חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של כ-25.9 מיליון שקל ביום אחד. איליה שצ'יגלוב, תושב אשדוד, הובא בפני בית משפט השלום באשקלון בחשד להפצת חשבוניות מס פיקטיביות בסכום של כ-25.9 מיליון שקל. כבוד השופט רפאל ימיני שחרר את החשוד בתנאים מגבילים כמבוקש.

מבקשת המעצר, שהוגשה לבית המשפט על ידי יחידת הביקורת במשרד מע"מ אשדוד, עולה כי שצ'יגלוב פתח תיק עוסק במע"מ במקביל להיותו שכיר בחברת "שייט אשדוד", כולל במהלך החודשים יולי אוגוסט 2024, במועד הוצאת החשבוניות. שצ'יגלוב חשוד כי הפיץ ביום ה-31 ביולי 2024 חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות בסכום כולל של 25,895,014 שקל ל-24 לקוחות מבאר שבע ועד לטבריה.

מדובר במעצר שני בעקבות הפעלת מערכת חשבונית ישראל, זאת אחרי שמוקדם יותר החודש דווח על מעצר חשוד שהוציא חשבוניות בהיקף של 135 מיליון שקל.

בהתאם לחקיקה שאושרה בכנסת, בשלב הראשון בשנת 2024, רשות המסים מקבלת מהעסקים דיווח און ליין במערכת חשבונית ישראל על העסקאות ומנפיקה מספרי הקצאה עבור כל החשבוניות המדווחות. מספר ההקצאה נדרש לצורך קיזוז התשומות המגולמות בחשבונית. בהתאם למתווה החקיקה, רק לאחר אישור נוסף של ועדת הכספים, ניתן יהיה לעבור בשנת 2025 לשלב השני במסגרתו תוכל הרשות לסרב להנפיק מספרי הקצאה לחשבוניות שימצאו כחשודות על ידי המערכת.

לרואי החשבון תהיה פחות עבודה, חשבוניות יהיו אוטומטיות, הדוח של המע"מ יהיה אוטומטי", אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגבי המערכת בשבוע שעבר. סמוטריץ' הדגיש כי חשבוניות ישראל תורמת לכל שלא מאושרות חשבוניות פיקטיביות בסכומים של מעל 25 אלף שקל, וכך בעצם כבר נחשפו על ידי רשות המסים חשבוניות פיקטיביות בסכום של 3 מיליארד שקל בתקופה קצרה - "אנחנו רק בשלב הניסוי, וכבר עלינו על 3 מיליארד שקל בתקופה מאוד קצרה, אנחנו נוריד בהדרגה את רף הסכום של החשבוניות, ואני יודע שיש כאלו שיתנגדו, לרבות רואי החשבון. הוכחתי שאני יכול להעביר רפורמות, וזו רפורמה שטובה לכולם, גם לעסקים. המגזר העסקי רוצה ותומך בזה וזו פעולה נגד ההון השחור, כחלק מפועלות נוספות". 

בשלב הראשון מדובר על חשבוניות בסכום של 25 אלף שקל ומעלה, אך הכוונה להפחית את הסכום בהדרגה עד ל-5,000 שקל - "העסקים רוצים אפילו לעשות זאת באופן מלא, עם כל החשבוניות. ככה הם לא צריכים לדווח דרך רואי החשבון למע"מ ובהמשך לרשויות. הכל יהיה דיגיטלי. נפיק את הדוח מע"מ כי הכל ידוע, אנחנו מקבלים אוטמטית את כל ההכנסות וההוצאות. "לרואי החשבון תהיה פחות עבודה; חשבוניות יהיו אוטומטיות, התוצר של המע"מ יהיה אוטומטי".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רון 11/09/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
    מי ששיתף פעולה וקנה החשבוניות בידיעה שהן פיקטיביות ומזויפות. רק ככה מטפלים בפשע. כולל קנס כפול ומכופל מגובה הגניבה. היום הפשע משתלם יושבים כמה חודשים וקנס בדיחה.
  • סמי ובניו 16/09/2024 21:54
    הגב לתגובה זו
    או שתפתח חברה והנפיק לנו חשבוניות, או שנפתח לך את ה
בית משפט (גרוק)בית משפט (גרוק)

המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים

בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם

עוזי גרסטמן |

הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.

פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.

בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.

רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.

הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל

המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.

בית משפט (X)בית משפט (X)

כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט

רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק

ענת גלעד |
עבור רוב האנשים, חציית מפתן דלתו של בית המשפט היא כניסה ליקום מקביל. זהו מרחב שבו חוקי הדינמיקה האנושית הרגילים מושעים, ובמקומם נכנסת מערכת כללים נוקשה וטקסית. בימינו, כשהמערכת המשפטית בישראל פועלת תחת עומסים חסרי תקדים, השופטים מחפשים ענייניות קרה ומזוקקת. בתוך המכונה הזו, בעל דין שלא מכיר את "כללי הבית" עלול לגלות שהגרסה שלו קורסת לא בגלל היעדר ראיות, אלא בגלל התנהלות שגויה שיצרה אנטגוניזם בכס השיפוט. כדי לצלוח את היום הזה בשלום, חשוב להבין שכל תפקיד באולם דורש אסטרטגיה התנהגותית שונה לחלוטין.



על דוכן העדים: אסטרטגיית הדיוק והאיפוק
העדות היא לב ליבו של ההליך המשפטי והנקודה שבה תיקים רבים מוכרעים. עבור העד, הדוכן הוא זירה פסיכולוגית מלחיצה שבה כל מילה נשקלת במאזניים. חקירה נגדית נועדה מטבעה להוציא את העד משיווי משקל ולייצר סתירות בגרסתו, ולכן הכלי החזק ביותר שעומד לרשות העד הוא הצמצום - תשובות קצרות, מדויקות וענייניות הן אלו שבונות אמינות. 

שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.


נאשמים בפלילים: השקט ככלי הגנה
עבור נאשם בהליך פלילי, כל רגע באולם הוא מבחן התנהגותי תחת עיניו הבוחנות של בית המשפט. בתפקיד זה, האיפוק הוא לא רק המלצה אלא צורך הישרדותי. ישיבה זקופה, קשב פעיל וארשת פנים ניטרלית משדרים כבוד למעמד ולחומרת האישומים. 

הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.


תובעים ונתבעים באזרחי: ניהול הסכסוך ללא רגש
בסכסוכים כספיים, עסקיים או אזרחיים, המאבק בין הצדדים הוא לרוב אישי ויצרי מאוד. כאן, המבחן הגדול הוא הניתוק הרגשי. בעלי דין המצליחים לשמור על טון ענייני ומקצועי מעלים את ערך הטיעונים שלהם. השימוש בתארים "אדוני" או "גברתי" והקפדה על הגשת מסמכים ותצהירים בלוחות הזמנים הנוקשים, הם הדרך להוכיח לבית המשפט שאתם פועלים בתום לב. 

בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.


העדים המומחים: המקצועיות כערך עליון
תפקיד ייחודי באולם הוא של העדים המומחים - רופאים, מהנדסים, שמאים או מומחי טכנולוגיה. השופטים מצפים מהם לפעול כיד ימינו של בית המשפט ולא כסנגורים של הצד ששילם עבור שירותיהם. המגמה המודרנית היא שימוש בשפה פשוטה ונגישה; מומחה שמתבצר מאחורי מונחים טכניים מורכבים בלי להסבירם, מאבד את היכולת להשפיע על פסק הדין. מומחה שנתפס כלא אובייקטיבי או כמי שמנסה "לעגל פינות" לטובת לקוחו, פוגע לא רק בתיק הנוכחי אלא בשמו המקצועי ובאמינותו בתיקים עתידיים.


קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים