אמנון שעשוע
צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

מובילאיי מחסלת את פעילות פיתוח הלידאר; 100 עובדים כנראה ילכו הביתה

הלידאר הוא "העיניים" של הרכבים האוטונומיים; הנהלת מובילאיי החליטה לקנות את המערכות מיצרני לידארים כמו אינוויז ואחרות
רוי שיינמן | (5)

הנהלת מובילאיי החליטה לחסל את פעילות הפיתוח של הלידאר שהוא בעצם "העיניים" של הרכבים האוטונומיים. הפיתוח הזה עלה לחברה כ-60 מיליון דולר בשנה והיא אמור להסתיים רק בעוד מספר שנים, כך שמובילאיי בעצם חוסכת במצטבר מאות מיליונים בודדים. מצד שני, היא תרכוש את הלידארים מחברות בשוק כמו אינוויז הישראלית שיש לה איתה כבר שת"פ וחברות אחרות. 

חיסול הפיתוח של הלידארים יוביל לפיטורים של כ-100 עובדים. בחברה מסרו שינסו למצוא להם מקום בתוך החברה, כי החברה מגיסת מאות עובדים בשנה. אבל אנשי הפיתוח של הלידאר הם בעיקר פיזיקאים ולא ברור עד כמה מובילאיי צריכה כעת פיזקאים.

 

 

הצרות של מובילאיי מתגלגלות לעובדים - חלק משמעותי מהתגמול התאדה

מובילאיי נמצאת בתקופה קשה והדבר מתבטא במחיר מנייתה שאיבד כ-70% מתחילת השנה. בסוף 2023 מניית החברה נסחרה ב-43 דולר, שווי של קרוב ל-40 מיליארד דולר. שורה של אכזבות והנמכת תחזית הפיל את המניה ל-11.5 דולר.

  שנה קשה לפרופ' אמנון שעשוע - המניה התרסקה ב-70%   

 

הצרות של מובילאיי

הסיבות לירידות הן התחרות, ההאטה בהחדרת מכוניות סיניות לשוק המערבי, טסלה  TESLA INC שמובילה את התעשייה, הצרות של אינטל שמכבידות על מובילאיי ולוחצות על המחיר למטה כי אינטל, כנראה תממש את החזקתה במובילאיי. מנגד, יש סיבות לאופטימיות כי מובילאיי היא בהחלט אחת ממובילות השוק של מערכות שישמשו את הרכבים האוטונומיים ויש לה חוזים משמעותיים בקנה עם מובילות בתעשיית הרכב.

 מובילאיי - מוטמעת אצל יצרנית רבים, זה לא מספיק

 

הצרות של העובדים

מובילאיי, כמו הרבה חברות טכנולוגיה אחרות, מקצה מניות RSU לעובדים. כל שנה העובד יכול לממש את המניות שהבשילו. 

קיראו עוד ב"גלובל"

כמה הפסידו העובדים?

בסוף 2023 החזיקו העובדים של מובילאיי 14.8 מיליון מניות במחיר של 43 דולר (שביטאו רווח של כ-13 דולר לאופציה). מדובר בשווי של כ-650 מיליון דולר. השווי הזה נחתך ל-170 מיליון דולר. העובדים הפסידו 480 מיליון דולר. בנוסף, יש הקצאות במהלך השנה ומאחר שההמחיר ירד באופן רצוף, גם על החבילה הזו יש הפסד. אם מדובר על הקצאה דומה לשנה שעברה הרי שכשמחשבים את מחיר המניה הממוצע לעומת המחיר הנוכחי מקבלים הפסד נוסף של לפחות 50 מיליון דולר.

וזה לא הכל. עד לפני כשנתיים וחצי, מובילאיי היתה בתוך אינטל. היא הוגדרה בנפרד והונפקה באוקטובר 2022, אבל העובדים של מובילאיי קיבלו עד אז אופציות ומניות RSU של אינטל. 

אינטל בצניחה ממושכת. ההפסד שלהם על המניות של אינטל, ביחס לתחילת השנה מוערך בכ-50 מיליון דולר. האופציות של רובם על מניות אינטל התאפסו. העובדים של מובילאיי רושמים הפסד כולל של 580 מיליון דולר

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אבנר 24/09/2024 08:54
    הגב לתגובה זו
    לפני כשנה, מיד עם טבח נתניהו
  • 4.
    מוביל-איי = סולאר-אדג'. יש מוצרים סינים ב-1/8 מחיר (ל"ת)
    כלכלן בחי"ר 14/09/2024 21:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יויו גם 09/09/2024 17:58
    הגב לתגובה זו
    העובדים הפסידו? זה כמו להגיד שכל שבוע הםסדתי מליוני שקלים כי לא זכיתי בלוטו. יכולתי, אבל לא. זה לא הפסד. לפני שעבדתי במובילאיי לא היו לי מניות שלה. כשהתחלתי לעבוד שם קיבלתי מניות. לא שילמתי עליהן, קיבלתי מתנה. אז אם ערך המתנה ירד מ43 ל11, עדיין זה יותר ממה שהיה לי. לא הפסדתי. הרווחתי פחות.
  • 2.
    רוני 09/09/2024 16:29
    הגב לתגובה זו
    למה שיטת הסלמי הזו? לא הלך חותכים . טסלה תשאיר לכולם אבק ואין מקום ללידאר.הרי ברור לאן החברה הולכת מפה..לפתח את הביפ הבא..
  • 1.
    יהוואש 09/09/2024 15:07
    הגב לתגובה זו
    תחכה שההשקעה כמעט תמחק...
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.