התחרות גוברת: נטפליקס, אמזון ואפל מקבלות מתחרה חדשה
בעוד ענקיות הטכנולוגיה נאבקות על נתח שוק בעולם הסטרימינג, סוני בחרה עד כה בגישה שונה. במקום להיכנס לתחרות על מנויים, החברה היפנית אימצה אסטרטגיה ייחודית שהפכה אותה ל"ספקית נשק" בשדה הקרב הדיגיטלי. עסקת הרישוי שנחתמה עם נטפליקס באפריל 2021 היא דוגמה מובהקת לגישה זו, המאפשרת למנויי נטפליקס ליהנות מיצירות כמו "Uncharted" וספיידרמן. עם זאת, נראה שהמצב צפוי להשתנות.
המנכ"ל קניצ'ירו יושידה חשף לאחרונה בראיון ל-Financial Times כי החברה מתכוונת לשנות כיוון ולהתמקד ביצירת תוכן מקורי. "זה התחום שאנחנו אוהבים ושבו אנחנו יכולים לתרום הכי הרבה," אמר יושידה, מה שמסמן שינוי אסטרטגי משמעותי.
השינוי הזה אינו מפתיע לאור הנתונים הכלכליים. בעוד שמניות סוני ביפן עלו ב-2.5% מתחילת השנה, המניו תשלה בארה"ב רשמו עלייה מתונה של 0.8% בלבד, הרחק מאחורי הזינוק של 13% במדד הנאסד"ק 100. נתונים אלו מדגישים את הצורך של סוני לחפש מנועי צמיחה חדשים.
שווי של 3.4 טריליון דולר עד 2028
תעשיית הבידור, שצפויה להגיע לשווי של 3.4 טריליון דולר עד 2028 לפי הערכות PwC, מהווה הזדמנות אדירה עבור סוני. החברה כבר השקיעה כ-10 מיליארד דולר בחיזוק מערך התוכן שלה ביחידות הסרטים, משחקי הווידאו והמוסיקה. ההשקעה הזו כבר מניבה פירות, עם הצלחות כמו הקומדיה הרומנטית "Anyone But You", משחק הווידאו "Marvel's Spider-Man 2", ואלבום ביונסה "Cowboy Carter".- סוני מקפיצה את מחיר הפלייסטיישן ב-11% באירופה ואוסטרליה
- סוני עם תוצאות מעורבות: תוכנית רכישה חוזרת מקפיצה את המניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אולם, המעבר ליצירת תוכן מקורי מציב את סוני בעימות ישיר עם ענקיות הסטרימינג כמו נטפליקס, אמזון ואפל. חברות אלו כבר משקיעות סכומי עתק ביצירת תוכן מקורי, עם הצלחות מרשימות כמו "משחק הדיונון" של נטפליקס ו"טד לאסו" של אפל TV. האתגר עבור סוני יהיה להתחרות על תשומת הלב של הצופים בשוק רווי ותחרותי זה.
למרות האתגרים, לסוני יש יתרונות משמעותיים. החברה כבר מחזיקה ביחסים טובים עם השחקניות המרכזיות בתעשייה, כפי שציין יושידה. יתרה מזאת, הניסיון העשיר של סוני בתחומי הבידור השונים - מסרטים ועד משחקי וידאו ומוסיקה - מעניק לה יתרון ייחודי ביצירת תוכן מגוון ואיכותי.
בסופו של דבר, המעבר של סוני ליצירת תוכן מקורי מסמן שלב חדש במלחמות הסטרימינג. בעוד שהחברה נמנעה בעבר מלהיכנס ישירות לתחרות, היא עשויה כעת להפוך לשחקנית משמעותית בזירה זו. השאלה המרכזית תהיה האם סוני תצליח לתרגם את הניסיון והמשאבים שלה להצלחה בעולם התוכן המקורי, ובכך לפתוח פרק חדש בהיסטוריה של החברה ושל תעשיית הבידור כולה.
הדוחות לרבעון הראשון
בדוחותיה לרבעון הראשון, הענקית היפנית רשמה עלייה של 10% ברווח התפעולי, שהגיע ל-279.11 מיליארד ין (כ-1.9 מיליארד דולר), תוך כדי גידול של 2% בהכנסות לסך של 3.01 טריליון ין (כ-20.5 מיליארד דולר). תוצאות אלו משקפות את האסטרטגיה המגוונת של סוני, המתבססת על מספר מנועי צמיחה חזקים.- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במרכז ההצלחה של סוני עומדת חטיבת המשחקים, שרשמה עלייה של 12% בהכנסות. למרות ירידה במכירות החומרה של קונסולת ה-PlayStation 5, החברה הצליחה לפצות על כך באמצעות עלייה במכירות תוכנה ושירותי רשת. זוהי עדות לשינוי המתרחש בתעשיית המשחקים, כאשר יותר ויותר צרכנים פונים להורדות דיגיטליות ושירותי מנוי כמו PlayStation Plus.
חטיבת המוסיקה של סוני כיכבה גם היא ברבעון, עם עלייה מרשימה של 23% בהכנסות. ההצלחה הגדולה של אלבום הקאנטרי של ביונסה, "Cowboy Carter", תרמה מאוד לתוצאות.
עם זאת, סוני עדיין מתמודדת עם אתגרים. הירידה במכירות ה-PlayStation 5 מ-3.3 מיליון יחידות ברבעון המקביל אשתקד ל-2.4 מיליון יחידות ברבעון הנוכחי מצביעה על רוויה אפשרית בשוק הקונסולות. למרות זאת, העלייה בהכנסות ממשחקים ושירותים מראה שסוני מצליחה להתאים את עצמה למציאות החדשה, שבה הערך עובר מחומרה לתוכנה ושירותים.
- 2.לרון 05/09/2024 09:21הגב לתגובה זואמנם מניית ערך אך לא ניתן להשוותה לשמות שהוזכרו,תחרות?? לגמרי לא!
- 1.לרון 05/09/2024 07:23הגב לתגובה זומניית ערך ברורה,פשוט לשבת,לא המלצה,אני בפנים מזה שבועיים,הייתה פעם בשער 8$
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
