אחר המסחר: ה-AI מעלה את Dell, לולולמון מטפסת, המניה החדשה של באפט יורדת
עונת הדוחות נמשכת וגם אמש לאחר המסחר התפרסמו כמה דוחות מעניינים.
Dell - בינה מלאכותית זה לא רק אנבידיה
חברת דל DELL TECHNOLOGIES INC היא מזמן לא רק מחשבים אישיים, ומתברר שמה שמהווה מנוע צמיחה קשור לבינה מלאכותית.
החברה הביסה את קונצנזוס האנליסטים, בעיקר בזכות עסקי השרתים שמקבלים רוח גבית מהבינה המלאכותית. חטיבת פתרונות התשתיות שכוללת את השרתים ראתה צמיחה בהכנסות של 38% ל-11.64 מיליארד דולר בעוד האנליסטים ציפו ל-10.79 בלבד. בתוך הסגמנט הזה, ההכנסות משרתים ומוצרי רשת זינקו ב-80% ל-7.67 מיליארד דולר.
"מומנטום הבינה המלאכותית שלנו האיץ ברבעון השני, ואנחנו רואים עליה במספר הלקוחות היזמים שקונים את פתרונות הבינה המלאכותית מדי רבעון" אמר סגן המנכ"ל ג'ף קלרק.
חטיבת הפתרונות ללקוח שכוללת את המחשבים האישיים דווקא רשמה ירידה של 4% בהכנסות שהגיעו ל-12.4 מיליארד דולר, ומתחת לציפיות האנליסטים להכנסות של 12.6 מיליארד דולר.
- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- גב-ים: עלייה של 11.5% ב-NOI ו-6.5% ב-FFO - שיעור התפוסה על 97%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות הכוללות של החברה טיפסו ל-25 מיליארד דולר, עליה של 9% מהרבעון המקביל, ומעל ציפיות האנליסטים להכנסות של 24.1 מיליארד דולר. הרווח הנקי הסתכם ב-841 מיליון דולר או 1.17 דולר למניה כמעט כפול מ-455 מיליון דולר או 63 סנט למניה שנרשמו ברבעון המקביל. הרווח המתואם הסתכם ב-1.89 דולר, מעל ציפיות האנליסטים לרווח מתואם של 1.70 דולר למניה.
החברה מצפה לרווח מתואם של 2 דולר למניה ברבעון הבא עם טווח של 10 סנט למעלה או למטה, מתחת לציפיות האנליסטים לרווח למניה של 2.19 דולר למניה. אמצע טווח ציפיות ההכנסות עומד על 24.5 מיליאר דולר לעומת ממוצע האנליסטים ל-24.6 מיליארד דולר.
למרות שציפיות החברה מתחת לציפיות האנליסטים מניית החברה טיפסה במסחר המאוחר ב-3.3% על רקע הצמיחה בתחום הבינה המלאכותית.
אולטה ביוטי: החברה החדשה בפרופטפליו של באפט מאכזבת ונופלת 7%לאחרונה התוודענו לחברה החדשה בנבחרת של אשף ההשקעות וורן באפט וחברת ברקשייר האתוואי (שהגיעה לראשונה בהיסטוריה לשווי של טריליון דולר), חברת ULTA BEAUTYקמעונאית מוצרי הטיפוח. החברה פרסמה אמש את תוצאות הרבעון השני ואיכזבה את המשקיעים שהורידו את המניה ב-7% במסחר המאוחר.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לא רק שהחברה לא ענתה על הציפיות, היא גם חתכה את התחזיות לרבעון הבא לנוכח הקשיים איתם מתמודדים הצרכנים. ההכנסות טיפסו ב-1% ל-2.6 מיליארד דולר, בהתאם לציפיות, אך הרווחים ירדו ל-252.6 מיליון דולר או 5.3 דולר למניה לעומת 300.1 או 6.02 דולר למניה ברבעון המקביל, בעוד האנלסטים צפו ירידה, הם חשבו שהרווח הנקי יסתכם ב-5.47 דולר למניה. עיקר הבעיה נבעה מהמכירות בחנויות זהות, נתון חשוב ברשתות קמעונאות לבחינת בריאות העסק. המכירות הללו ירדו ב-1.2% שנבעו מירידה במספר הקניות ב-1.8% למרות עליה של 0.6% בקניה ממוצעת. האנליסטים ציפו שהקניות בחנויות זהות דווקא יעלו ב-1.2%.
החברה חתכה את תחזיותיה לשנת 2024 בסעיף ההכנסות, במכירות בחנויות זהות וברווח למניה. התחזית החדשה היא מתחת לציפיות השוק. החברה צופה כעת הכנסות בין 11 ל-11.2 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת ל-11.5 עד 11.6 מיליארד דולר. המכירות בחנויות זהות אמורה לרדת ב-2% עד 0%, בעוד קודם לכן ציפתה החברה לעלייה של 2% עד 3%. הרווח הצפוי למניה כעת הוא 22.6 דולר עד 23.5 דור, לעומת 25.2 עד 26 דולר קודם לכן.
לולולמון: צרות עם הליין החדש; המניה מטפסת במסחר המאוחר
גם יצרנית וקמעונאית בגדי היוגה LULULEMON ATHLTCA INC פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השני.
ההכנסות עלו ב-7% והסתכמו ב-2.4 מיליארד דולר. המכירות בחנויות זהות טיפסו ב-2%. האנליסטים ציפו לתוצאות דומות. הרווח הנקי הסתכם ב-392 מיליון דולר או 3.15 דולר למניה בהשוואה ל-341.6 או 2.68 דולר למניה ברבעון המקביל, ומעל ציפיות האנליסטים לרווח של 2.93 דולר למניה.
החברה מצפה כעת שמכירותיה השנה יסתכמו ב-10.375 עד 10.475 מיליארד דולר ורווח למניה של 13.95 עד 14.5 דולר, מתחת לציפיות קודמות ל-10.7 עד 10.8 מיליארד דולר ורווח למניה של 14.27 עד 14.47 דולר למניה. מניית החברה טיפסה ב-4% במסחר המאוחר
מנכ"ל החברה קלווין מקדונלד אמר שבעוד חטיבת בגדי הגברים ממשיכה לצמוח, החברה נתקלת בהאטה בחטיבת בגדי הנשים, מוקד הפעילות העיקרי של החברה. הבעיה, לדבריו היא חוסר עדכונים עותניים עם צבעים, הדפסים ועיצובים חדשים: "ניתחנו את עסקי הנשים שלנו בפירוט רב יותר, ומצאנו שהגורם הכי משמעותי היה תוכנית המוצרים שהציגה פחות חדשנות סביב עיצובים עונתיים".
בנוסף החברה עצרה לאחרונה את ליין המוצרים ה"נושמים" שלה, שנועד לפעילות יוגה באזורים חמים ולחים יותר, כיון שהלקוחות התלוננו על המראה וההתאמה של המוצרים. החברה עתידה להציג מחדש את קו המוצרים הזה, אך הדבר לא יתרחש לפני השנה הבאה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
