צוקרברג נגד ביידן: הממשל דרש ממטא לצנזר תכנים ברשתות החברתיות
מנכ"ל מטא מודיע כי בעתיד החברה תתנגד באופן נחרץ לדרישות הממשל האמריקאי בנוגע לצנזור של תכנים ברשתות החברתיות. המהלך עשוי לגרום לבכירים בממשל להתחיל לתהות על כוחה של ענקית הרשתות החברתיות
מנכ"ל מטא META PLATFORMS , מארק צוקרברג, שלח היום (שני) מכתב לוועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקאי, ובו הוא טוען כי ממשל ביידן הפעיל לחץ על חברת האם של פייסבוק לצנזר תכנים מסוימים. במכתב, שפורסם בעמוד הפייסבוק של הוועדה, צוקרברג אמר כי בשנת 2021, בכירים מממשל ביידן "לחצו באופן חוזר על הצוותים שלנו במשך חודשים לצנזר תכנים מסוימים הקשורים לקורונה, כולל הומור וסאטירה, והביעו תסכול רב כלפי הצוותים שלנו כשלא הסכמנו." המנכ"ל הוסיף כי הוא מצטער כעת על כך שמטא לא הייתה נחרצת יותר בהתנגדותה לבית הלבן.
דובר הבית הלבן אמר בתגובה בהצהרה כי "כאשר התמודדנו עם מגפה קטלנית, הממשל הזה עודד פעולות אחראיות להגנה על בריאות הציבור ובטיחותו. עמדתנו הייתה ברורה ועקבית: אנו מאמינים שחברות טכנולוגיה ושחקנים פרטיים אחרים צריכים לקחת בחשבון את ההשפעות של פעולותיהם על העם האמריקאי, תוך קבלת החלטות עצמאיות לגבי המידע שהם מציגים."
ב-2021, מטא אמרה כי נקטה צעדים כדי להתמודד עם מידע מוטעה על הקורונה שהופץ בפלטפורמות שלה, כולל הסרה של עשרות מיליוני פוסטים. "אני מאמין בתוקף שאסור לנו להתפשר על סטנדרטי התוכן שלנו בשל לחץ מכל ממשלה בכל כיוון, ואנחנו מוכנים להתנגד אם משהו כזה יקרה שוב," אמר צוקרברג במכתב.
צנזורה ברשתות החברתיות הפכה לנקודה פוליטית חשובה בשיח הציבורי. ב-7 בינואר 2021, פייסבוק אמרה שהיא חוסמת את דונלד טראמפ, שהיה הנשיא באותו זמן, מפרסום פוסטים נוספים. למחרת, טוויטר הודיעה כי השעתה לצמיתות את חשבונו של טראמפ "עקב הסיכון להסתה נוספת לאלימות", בעקבות המהומה בקפיטול של ארצות הברית ב-6 בינואר.
מאז, מייסד טסלה אילון מאסק קנה את טוויטר ושינה את שמה ל-X. מאסק מפרסם באופן קבוע על חשיבות חופש הביטוי. בנובמבר 2022 הוא החזיר את חשבונו של טראמפ באתר הרשת החברתית.
הרשתות החברתיות, שרבים מבלים בהן שעות על גבי שעות מדי יום, צברו כוח והשפעה רבה ומסוגלות לעצב בקלות את דעת הקהל. הבכירים בארה"ב מבינים את זה. בעוד כרגע בארה"ב לא החלו לאתגר את כוחה של מטא, ההכרזה הזו של צוקרברג עשויה לגרום לממשל האמריקאי לפעול נגד הבעלים של פייסבוק ואינסטגרם.
העולם נגד מטא
ענקית הרשתות החברתיות חווה מתקפות רבות ממדינות סביב העולם בעקבות הכוח הרב בו היא מחזיקה והמידע הרב שהיא צוברת על המשתמשים שלה. באיחוד האירופי האשימו לאחרונה את מטא בכך שהיא מפרה חוק חדש על שווקים דיגיטליים.- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
החברה פתחה בשנה שעברה עבור משתמשים באירופה את האפשרות לשלם תשלום חודשי עבור גרסה ללא פרסומות של הפלטפורמות השונות שלה, במקום פרסום ממוקד המבוסס על הנתונים שהחברה אוספת על משתמשים, בתגובה לדרישות של האיחוד האירופי ולחששות הרבים סביב פרטיות המשתמשים. עם זאת, הנציבות האירופית טוענת כעת כי המודל של מטא, בו המשתמשים נדרשים להסכים או לא להסכים, לא תואם את חוק השווקים הדיגיטליים שלה שנכנס לתוקף מוקדם יותר השנה.
"לאחר בחינה ראשונית שערכה הנציבות, המשתמשים נאלצים עדיין להסכים לשימוש במידע האישי שלהם והגרסה החדשה אינה מצליחה לספק למשתמשים גרסה פחות מותאמת אישית אך זהה לגרסאות הרגילות של הרשתות החברתיות של מטא", אמרה הוועדה.
במידה והרגולטורים באיחוד האירופי יחליטו שמטא אכן הפרה את הכללים, החברה עלולה לעמוד בפני קנס של עד 10% מהכנסותיה הגלובליות. עם זאת, למטא יש עדיין זמן לבחון את האשמות הרגולטורים ולהגיב עליהן, כאשר החקירה תסתיים רק בסוף מרץ שנה הבאה.
חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) הוא חלק משורה של תקנות דיגיטליות של האיחוד האירופי שצפויות לעצב מחדש את מגזר הטכנולוגיה בשנים הקרובות. הכללים החדשים כוללים גם את החקיקה המקיפה הראשונה בנושא בינה מלאכותית, עליה הוסכם מוקדם יותר השנה. ה-DMA נועד למנוע מפלטפורמות דיגיטליות גדולות לנצל לרעה את תפקידן כשומרי סף למוצרים ושירותים דיגיטליים.
- 3.איציק 28/08/2024 13:56הגב לתגובה זופייסבוק מצנזרת ועוד איך מצנזרת, זה הגיע לשלב שנמאס לי להרגיש כמו ילד בכיתה ב שהמורה נוזפת בו, והחלטתי לפרוש מפייסבוק....
- 2.בלי טיפה "דיקטטורה"הגיונית העולם הולך לתוהו ובוהו (ל"ת)אריק 27/08/2024 20:54הגב לתגובה זו
- 1.מה לגבי כל הדיסאונפורמציה ועידוד השנאה כלפי ישראל? (ל"ת)דני 27/08/2024 20:45הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
