משרדי באידו
צילום: ויקיפדיה/simone.brunozzi
דוחות

מה דוחות באידו מלמדים על כלכלת סין?

המשבר הכלכלי בסין הביא חברות להקטין את הוצאות הפרסום שלהן, מה שמשתקף בתוצאות באידו; בנוסף, ההגבלות האמריקניות על ייצוא שבבי בינה מלאכותית מקשה על באידו וחברות סיניות אחרות לפתח מוצרים וטכנולוגיות בתחום
רוי שיינמן | (1)

באידו BAIDU.COM , ענקית הטכנולוגיה הסינית, דיווחה ברבעון השני על ירידה של 2% בהכנסות מפרסום מקוון ברבעון האחרון שהסתכמו ב-2.7 מיליארד דולר. ההאטה אצל באידו משקפת את מגמת ההאטה בסין שהשתקפה גם בדוחות של הענקית עליבאבא, שדיווחה על ירידה של 1% בהכנסות שלה ברבעון.

משרדי באידו; קרדיט: ויקיפדיה/simone.brunozzi

משרדי באידו; קרדיט: ויקיפדיה/simone.brunozzi

סין עדיין מתמודדת עם משבר הנדל"ן החריף במדינה שבין היתר הוביל למגמה של צמצום תקציבי פרסום מצד המפרסמים, מה שניכר בדוחות באידו. כניסיון לפתח תחומי פעילות נוספים על רקע ההיחלשות בפעילות הליבה של באידו, החברה מנסה לפתח פעילויות חדשות בתקופה האחרונה כאשר היא משקיעה משאבים רבים ביכולות בינה מלאכותית.

החברה פיתחה מודל שפה והשיקה צ'אט בוא בשם Ernie ששואפת להתחרות במודלים של הגדולים כמו ChatGPT, ג'מיני וקלוד. החברה השיקה גם גרסה בתשלום של הצ'אטבוט המופעל על ידי Ernie לשימוש הציבור, בעוד שהיא מוכרת שירותי API המופעלים על ידי Ernie למפתחים באמצעות שירות הענן שלה.

כחלק מההשקעות תחומים חדשניים, באידו גם הגבירה את השקעותיה ברכבים אוטונומיים. המוניות האוטונומיות שלה, Apollo Go, פועלות כיום בכמה ערים סיניות, כאשר הצי הגדול ביותר של 500 כלי רכב פועל בווהאן. בעוד שהעסק הזה עדיין הפסדי עבור באידו, החברה אמרה כי היא צופה כי פעילות Apollo Go בווהאן תגיע לאיזון תפעולי עד לסוף השנה הנוכחית.

 

איך סין הגיע למצב בו היא נמצאת?

סין עדיין מתמודדת עם משבר נדל"ן חמור שמשפיע על כל הכלכלה שלה. במדינה יש עודף היצע של דירות העומדות ריקות שנובע מהתקופה בה שוק הנדל"ן היה רותח. אז הביקושים היו גדולים ויזמי הנדל"ן הצליחו למכור את כל הדירות עוד לפני שהם בנו אותן. זה הוביל אותם לקחת על עצמם הלוואות גדולות בשביל להמשיך לבנות מתוך הנחה שיהיו קונים לכל הדירות, אך כשהביקושים החלו להאט, היזמים הממונפים החלו לקרוס וכך גם אפילו חברות הנדל"ן הגדולות במדינה.

בשנת 2021, אברגרנדה גרופ, אחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות במדינה, הגיעה לחדלות פירעון. האירוע פחות או יותר שם את המסמר האחרון בארון של שוק הנדל"ן שדימם כבר שנים בגלל חוסר ביקוש. מחירי הנדל"ן בסין יורדים כבר שנים, והדבר הזה משפיע עמוקות על ההתנהגות הצרכנית של הסיניים.

קיראו עוד ב"גלובל"

התפיסה בסין היא שנדל"ן הוא הנכס הכי חשוב שיכול להיות לאדם, לכן רוב הונם של משקי הבית בסין, בערך 80%, מושקע בבית עצמו, וכאשר האזרחים רואים את ערכי הנכסים שלהם רק יורדים ויורדים, הם מתחילים לצמצם בהוצאות שלהם באופן כללי, והדבר הזה מביא להאטה כלכלית ולדיפלציה.

 

ארה"ב מערימה קשיים על סין

במסגרת מלחמת הסחר בין שתי המעצמות, ארה"ב מטילה עוד ועוד הגבלות על ייצוא של מוצרי טכנולוגיה לסין. ההגבלות מתמקדות בעיקר במוצרים הקשורים לבינה מלאכותית, כמו שבבים מתקדמים, מתוך החשש שסין תשתמש בהם לפיתוח יכולות ביטחוניות שיפגעו בסופו של דבר בארה"ב.

מחמיר את הגבלות ייצוא השבבים לסין - ג'ו ביידן, נשיא ארה

מחמיר את הגבלות ייצוא השבבים לסין - ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב; קרדיט: צילום מסך דף הפייסבוק הרשמי, לפי סעיף 27.א לחוק זכויות יוצרים

כך נוצר מצב שחברות הטכנולוגיה בסין פחות או יותר מבודדות משאר העולם בכל הנוגע לבינה מלאכותית. החברות תלויות בהברחות של שבבים אמריקאים למדינה, שנעשות בהיקפים קטנים גם ככה, או בפיתוחים מקומיים שלא משתוuים לאלה האמריקאים ביכולות שלהם.

חשוב לציין שהחמרת הגבלות הייצוא של ארה"ב על סין לא מגיעה בחלל ריק - סין ממשיכה לבצע תרגילים צבאיים נרחבים סמוך לטאיוואן מה שמהווה סוג של התגרות בפני ארה"ב. טאיוואן היא המדינה האסטרטגית והחשובה ביותר בכל הנוגע לשבבים וארה"ב הבהירה כבר מספר פעמים את תמיכה בה ואת העובדה שלא תהסס לצאת להגנתה במקרה של תקיפה מסין.

כל הגורמים הללו משתקפים גם בביצועי המניה של באידו - היא נסחרת לפי שווי של 30.6 מיליארד דולר אחרי ירידה של 25% מתחילת השנה ושל 28% ב-12 החודשים האחרונים, והיא נסחרת במכפיל 8 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל זהה על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית באידו מתחילת השנה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עמיחי 22/08/2024 18:36
    הגב לתגובה זו
    יש לכם הזדמנות לא נורמלית למכור את כל הדירות הריקות שלכם ובמחירים לא נמוכים פשוט תקחו את יצחק יצחקי שלנו אליכם תנו לו פיצוי כספי טוב ותראו איך שהוא ימכור לכם הכל האדם הזה עם כשרון דמיוני שיכול אפילו למכור קרח לאסקימואים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.