פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פורד משנה כיוון: מאטה פיתוח רכבים חשמליים ומתמקדת בביקוש האמריקאי

השינוי באסטרטגיה משתקף גם בתקציב: כעת, כ-30% מהוצאות ההון של פורד יופנו לרכבים חשמליים, ירידה מ-40% בתכנון הקודם
אדיר בן עמי |

יצרנית הרכב האמריקאית פורד FORD MOTOR , מבצעת שינוי משמעותי באסטרטגיית הרכבים החשמליים שלה. החברה הודיעה כי תאט את קצב פיתוח הרכבים החשמליים ותתמקד בייצור כלי רכב שלדעתה יענו יותר על הביקוש בשוק האמריקאי. כחלק מהתכנית החדשה, פורד תשיק רכב מסחרי חדש ב-2026 ושני טנדרים חדשים ב-2027.

כיום, פורד מציעה את הטנדר החשמלי F-150 Lightning ואת הוואן החשמלי e-Transit. התוכנית החדשה אינה כוללת רכבים חשמליים קטנים יותר כמו סדאן או קרוסאובר. בנוסף, רכב SUV חשמלי גדול שתוכנן מראש יהפוך לדגם היברידי.

פורד מציינת כי פלטפורמת הטנדרים שלה תאפשר מגוון רחב של רכבים, הן ללקוחות פרטיים והן ללקוחות עסקיים. לגבי עתיד ה-Mustang Mach-E, החברה נמנעת מלהתחייב ומבטיחה עדכון נוסף ב-2025.

השינוי באסטרטגיה משתקף גם בתקציב: כעת, כ-30% מהוצאות ההון של פורד יופנו לרכבים חשמליים, ירידה מ-40% בתכנון הקודם. ג'ים פארלי, מנכ"ל פורד, הדגיש את מחויבות החברה לחדשנות, יצירת מקומות עבודה ופיתוח רכבים ידידותיים לסביבה. פארלי ציין כי החברה למדה רבות מניסיונה כיצרנית הרכב החשמלי השנייה בגודלה בארה"ב.

 

לפורד נמאס מההפסדים העצומים

פורד שואפת להגיע למצב בו כל רכב חשמלי חדש שמושק יהיה רווחי תוך שנה. זאת לאור הפסדים של כ-2.5 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2024 במגזר זה. המשקיעים צפויים לקבל בחיוב את הקיצוץ בהוצאות והמיקוד ברווחיות, במיוחד לאור האטה בצמיחת שוק הרכב החשמלי. עם זאת, יש לשקול את ההשלכות של היצע מוגבל של רכבים חשמליים על נתח השוק של פורד בטווח הארוך.

השינויים באסטרטגיה של פורד משקפים מגמה רחבה יותר בתעשיית הרכב, שבה יצרנים מתאימים את תוכניותיהם לקצב האיטי של אימוץ רכבים חשמליים בארה"ב. בעוד שמכירות הרכב החשמלי צמחו ב-46% ב-2023, הצמיחה הואטה ל-7% בלבד במחצית הראשונה של 2024.

כיום, רכבים חשמליים מהווים כ-8% ממכירות הרכב החדש בארה"ב, לעומת 14% באירופה וכמעט 30% בסין. ההבדל נובע בין היתר ממחירים נמוכים יותר ותשתית טעינה מפותחת יותר בסין.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדוחות לרבעון השני

בתוצאותיה לדוחות האחרונים דיווחה פורד על רווח תפעולי של 2.8 מיליארד דולר - ירידה של 26% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ונמוך משמעותית מציפיות האנליסטים שעמדו על 3.7 מיליארד דולר. תגובת השוק הייתה חריפה: מניית פורד צנחה ב-18.4% בתגובה, הירידה החדה ביותר מאז נובמבר 2008. 

הגורם העיקרי לתוצאות החלשות היה עלייה חדה בהוצאות האחריות, שהגיעו לכ-2 מיליארד דולר ברבעון - כ-4% מהמכירות. פורד ציינה כי רוב העלויות קשורות לדגמים משנת 2021 וקודם לכן.

למרות זאת, מגזרי החברה הציגו תוצאות מעורבות:

1. Ford Blue (רכבים מסורתיים): רווח תפעולי של 1.2 מיליארד דולר, שיפור קל מהרבעון הקודם של 300 מיליון דולר.

2. Model e (רכבים חשמליים): הפסד של 1.1 מיליארד דולר, שיפור מההפסד של 1.3 מיליארד ברבעון הקודם.

3. Ford Pro (רכבים מסחריים): רווח של 2.6 מיליארד דולר עם שולי רווח של 15.1%, הגבוהים ביותר מבין המגזרים.

למרות התוצאות המאכזבות, פורד שמרה על תחזית הרווח התפעולי השנתית של כ-11 מיליארד דולר, רמז לציפייה למחצית שנייה חזקה יותר. התחזית מרמזת על כ-5.5 מיליארד דולר ברווח תפעולי למחצית השנייה של השנה. וול סטריט מצפה כיום לכ-4.6 מיליארד דולר.

האנליסטים מעריכים כי בעיות האחריות של פורד הן מגמה מתמשכת, עם עלייה בהוצאות מ-1.6% מההכנסות בשנים 2011-2019 לממוצע של 2.9% מאז 2022.

יצרנית הרכב נסחרת כעת לפי שווי של 42.9 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית פורד איבדה 5.93% מתחילת השנה ו-2.7% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.