דל טכנולוגיות
צילום: טוויטר

תנצל את הנפילה של אינטל? דל מפטרת 12.5 אלף עובדים במהלך התייעלות

ענקית המחשוב דל מפטרת 12.5 אלף עובדים שהם מעל ל-10% מכוח העבודה שלה, זאת אחרי שפיטרה 13 אלף עובדים בשנה שעברה; האם החברה תתפוס את מקומה של אינטל בתחום השרתים?
רוי שיינמן | (2)

מניית דל  DELL TECHNOLOGIES INC זינקה ב-31% מתחילת השנה ושווי השוק שלה אפילו הגיע באופן זמני לראשונה ל-100 מיליארד דולר לפני מספר חודשים. דל היא שחקן משמעותי בתחום שרתי הבינה המלאכותית שהיא בונה עם השבבים של אנבידיה עבור חברות ענק כמו טסלה TESLA INC , והדוחות האחרונים של המתחרה הגדולה אינטל  INTEL CORPORATION , מאז המניה נפלה ב-30% והשלימה נפילה של 58% מתחילת השנה, היוו עבורה תמריץ ללחוץ על דוושת הגז חזק יותר כאשר לפי דיווחים שונים היא צפויה לפטר 12.5 אלף עובדים, שהם קצת יותר מ-10% מכוח העבודה שלה.

משרדי דל; קרדיט: טוויטר

משרדי דל; קרדיט: טוויטר

אינטל אכזבה בדוחות ודל קופצת על ההזדמנות

אינטל היא גם כן אחד השחקנים הגדולים בתחום שרתי הבינה המלאכותית מבין החברות האמריקאיות, וכזכור הדוחות שלה בשבוע שעבר היו מאכזבים בלשון המעטה - אינטל רשמה ברבעון השני רווח למניה של 2 סנט על הכנסות של 12.8 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 10 סנט על הכנסות של 12.92 מיליארד דולר. 

אינטל; קרדיט: טוויטר

אינטל; קרדיט: טוויטר

השורה בדוחות אינטל שמשכה את תשומת הלב של דל יותר מכל היא ההכנסות ממרכזי נתונים ובינה מלאכותית שעמדו על 3.05 מיליארד דולר, לעומת צפי של 3.07 מיליארד.

ברבעון הראשון הפיסקאלי של דל שנגמר בסוף חודש מאי דיווחה החברה על הכנסות של 5.5 מיליארד דולר ממרכזי נתונים ממוקדי בינה מלאכותית, זינוק של 42% לעומת הרבעון המקביל ו-25% מסך ההכנסות ברבעון. מדובר בהכנסות ממרכזי נתונים הגבוהות ב-80% מאלו של אינטל ברבעון השני שלה.

דל רוצה להכות בברזל כשהוא חם והיא יוצאת במהלך התייעלות שיעזור לה להמשיך לבסס את הדומיננטיות שלה על חשבון אינטל המדשדשת. לפי דיווחים שונים דל צפויה לפטר 12.5 אלף עובדים, שהם קצת יותר מ-10% מעובדי החברה, כחלק מהתכנית להוריד את מצבת העובדים מתחת ל-100 אלף. אינטל הודיעה לצד הדוחות על פיטורים של 15% מכוח העבודה כאשר אחריהם מצבת העובדים שלה תעמוד על בין 113-120 אלף עובדים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

דל תיכנס למדד ה-S&P 500

דל היא אחת מהחברות האמריקאיות הגדולות ביותר שלא נכללת נכון להיום במדד ה-S&P 500. היא נסחרת לפי שווי של 70 מיליארד דולר אחרי עלייה של 31% מתחילת השנה שנתמכת, לצד הצמיחה בשרתי הבינה המלאכותית, גם בהתאוששות בשוק המחשבים האישיים.

מניית דל מתחילת השנה

מניית דל מתחילת השנה

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הבוחש בצנצנתו 06/08/2024 22:29
    הגב לתגובה זו
    אינטל מייצרת מעבדים, דל מייצרת חומרה שמשתמשת במעבדים. האם אתה אומר שדל תקנה את אינטל, בהנחה שזה יעבור הגבלים עסקיים? מה הקשר לאנבידיה? אינטל פספסה קצת את השוק הזה, וייקח לה הרבה זמן להגיע לשם, אם כי גם ל- AMD (שזו המתחרה של אינטל אגב, ביחד עם ARM, להבדיל מאנבידיה שמייצרת מעבדים אחרים לחלוטין) היו שנים קשות מאוד והרואים התחזקות והתבססות מחדש. הציפיות משוק ה- AI היו גבוהות מאוד, והיום ישנה התפכחות מסויימת, גם לגבי מה התוצרים הצפויים, וגם מתי נראה אותם מייצרים הכנסות בשוק - צפי של שנים רבות, לעתים עד 15 שנה, תלוי בתחום הספציפי. אז רוי - מה רצית לומר בדיוק בכתבה הזו? על מה אתה מדבר? תודה
  • 1.
    ששש 06/08/2024 17:00
    הגב לתגובה זו
    השבבים של אנבידיה לא מתחרים בשבבים של אינטל. הם משמשים למשימות אחרות... אם אתם לא מבינים אל תכתבו...
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.