מניית ASML עולה ב-11% - מה עומד מאחורי הזינוק?
ממשל ביידן מתכנן להחיל מגבלות חדשות על חברות בתעשיית השבבים משבוע הבא שמטרתן להגביל את תעשיית המוליכים למחצה בסין. ההגבלות יחולו גם על מדינות מחוץ לארה"ב שייצאו שבבים וציוד לסין אך היום הממשל האמריקאי הודיע על מספר מדינות שהחברות בהן יוחרגו מההגבלות.
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב; קרדיט: צילום מסך דף האינסטגרם הרשמי, לפי סעיף 27.א לחוק זכויות יוצרים
המדינות המוחרגות הן יפן, דרום קוריאה והולנד - בהולנד יושבת חברת ASML המייצרת מכונות ליטוגרפיה, מכונות המשחקות תפקיד מרכזי בתהליך הייצור של מוליכים למחצה.
- אינטל חוזרת לעלות, הבנקים עולים - מניות בולטות בוול סטריט
- ASML מטפסת על גל ה-AI אך מזהירה מעליית הסיכונים בסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההגבלות החדשות הן הרחבה של מה שידוע כ"כלל המוצר הזר הישיר" (Foreign Direct Product rule). הן יאסרו על 6 מפעלי שבבים סיניים, הנמצאים בליבת מאמצי ייצור השבבים המתוחכמים ביותר של סין, לקבל ציוד ממדינות רבות. מקומות שהייצוא שלהם יושפע כוללים את ישראל, טאיוואן, סינגפור ומלזיה.
מטרת ההגבלות היא לעכב פריצות דרך במחשוב-על ובבינה מלאכותית שעלולות לתרום לצבא הסיני. ארה"ב הטילה מגבלות ייצוא על שבבים וציוד לייצור שבבים לסין ב-2022 ו-2023.
האופטימיות סביב הבינה המלאכותית ממשיכה
מתוך 7 המופלאות דיווחו עד כה 2 חברות שבינה מלאכותית היא תחום השקעה מרכזי שלהן - גוגל GOOGLE שדיווחה בשבוע שעבר ומיקרוסופט MICROSOFT שדיווחה אמש. המניות של שתי הענקיות ירדו אחרי הדוחות בעיקר בגלל אכזבה הקשורה לפעילות הבינה המלאכותית של החברות. גוגל דיווחה על הוצאות תפעוליות גבוהות מהצפוי שנבעו בעיקר מהוצאות של מו"פ בתחום, שלא תאמו על הכנסות החברה, ומיקרוסופט דיווחה על אכזבה בהכנסות משירותי הענן החכם שלה המשלבות תכונות בינה מלאכותית.
לפי הדוחות של שתי החברות נראה כי בצד היישום של יכולות הבינה המלאכותית חלה האטה מסוימת, אבל בצד הייצור - שמשפיע יותר על חברות ציוד כמו ASML, מסתמנת המשך חוזקה.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בעוד החברה המובילה בתחום, אנבידיה NVIDIA CORP , טרם דיווחה על תוצאותיה, המתחרה הגדולה שלה בתחום עיצוב שבבי בינה מלאכותית, AMD ADVANCED MICRO DEVICES , דיווחה אמש. החברה דיווחה על רווח מתואם של 69 סנט למניה, סנט אחד יותר מהציפיות בוול סטריט, כאשר ההכנסות הסתכמו ב-5.8 מיליארד דולר לעומת צפי ל-5.7 מיליארד דולר.
דוחות AMD גם משקפים את הגורם העיקרי שמניע את הצמיחה בצד הייצור, ההתרחבות של מרכזי הנתונים בעולם. עם המעבר לענן שמבצעות יותר ויותר חברות הדרישה למרכזי נתונים הולכת וגדלה, ומרכזי נתונים חדשים שנבנים בוחרים להטמיע יכולות בינה מלאכותית כבר מעכשיו מתוך הנחה מוצדקת שכל החברות ירצו להשתמש ביכולות הבינה המלאכותית בשלב כזה או אחר. כך למשל מכירות מרכזי הנתונים של AMD הסתכמו ב-2.8 מיליארד דולר לעומת צפי ל-2.75 מיליארד דולר, זינוק של 115% לעומת הרבעון המקביל.
הדוחות האחרונים של ASML
הכנסות ASML ברבעון השני של 2024 עמדו על 6.24 מיליארד אירו (6.8 מיליארד דולר), ירידה של 9.5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך מעל לצפי האנליסטים להכנסות של 6.03 מיליארד אירו, ולתחזיות המוקדמות של החברה להכנסות של בין 5.7-6.2 מיליארד אירו.
בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 1.58 מיליארד אירו, נתון נמוך בכ-18.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך מעל לצפי האנליסטים לרווח של 1.43 מיליארד אירו. למרות שהכתה את צפי האנליסטים בנתוני הרבעון, החברה הותירה את התחזית שלה ללא שינוי. ASML צופה כי תסיים את הרבעון השלישי עם הכנסות של 6.7-7.3 מיליארד אירו, מתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 7.6 מיליארד אירו.
על אף הירידה בהכנסות וברווח, הזמנות החברה, מדד מרכזי עבור שוק המוליכים למחצה, הסתכמו ברבעון האחרון בכ-5.6 מיליארד אירו, עלייה של יותר מ-24% ביחס לרבעון השני של 2023.
- 1.פשוט מכרתי אותה, אז החליטה לעלות... (ל"ת)דני 31/07/2024 12:54הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
