עובדים בהייטק
צילום: דאלי אי

ירידה של עד 12% במספר המועסקים סמוך לגבול; ענף ההייטק נבלם

מדוח הכלכלן הראשי עולה כי 67 אלף איש נעדרו מעבודתם בחודש יוני, כ-2% מסך המועסקים. באזור הסמוכים לגבול עם לבנון ועזה נרשמה ירידה של 6% לפחות. בחישוב שנתי, ענף ההייטק נבלם כשחלקו מסך התעסוקה נשאר על 10% בלבד, לאחר עלייה עקבית בין 2018-2022
איציק יצחקי | (3)

בחודש יוני השנה נעדרו מעבודתם כ-67 אלף מועסקים, כ-2% מסך המועסקים, מהעבודתם - כך עולה מדוח הכלכלן הראשי שעסק בהשפעת המלחמה על שוק העבודה. לפי הנתונים האלה, מדובר בירידה של כ- 10% בהשוואה לחודש מאי.

בשל מילואים: שיעור גבוה של גברים נעדרים

בחלוקה מגדרית, שיעור גבוה יותר מהנעדרים בשל המלחמה הם גברים (כ-77%), זאת בשל שיעור גבוה יחסית של מועסקים שנעדרו בשל גיוס למילואים. שיעור התעסוקה בניכוי הנעדרים מסיבות הקשורות למלחמה עמד על כ-60.1% ביוני, בדומה למאי, אך גבוה בכ-10% מאוקטובר - חודש תחילת המלחמה. בהשוואה לנתון שנרשם ערב המלחמה (ינואר-ספטמבר 23), שיעור התעסוקה נותר נמוך בכ-1.3%. בשיעור ההשתתפות נרשמה יציבות ביוני (כ62.9%) בהשוואה למאי, אך שיעור ההשתתפות ביוני היה נמוך בכ-1% בהשוואה למצב ערב המלחמה (ינואר-ספטמבר). בחלוקה מגזרית-מגדרית, בקרב נשים נרשמה התאוששות כמעט מלאה בשיעור התעסוקה בניכוי נעדרים בשל המלחמה בחודש יוני בהשוואה לנתון שנצפה לפני המלחמה. לעומת זאת, בקרב גברים יהודים לא חרדים וערבים נרשמה ירידה של כ-2% באותה תקופה כאשר עבור חרדים נרשם שיעור תעסוקה זהה לזה שנרשם לפני המלחמה. מספר מועסקים מאז המלחמה (משרד האוצר) מספר הנעדרים הקשורים למלחמה (משרד האוצר)

בגבול צפון - ירידה נמוכה יותר מאשר באזור עזה

בפילוח לפי מיקום גיאוגרפי, בהשוואה לנתון של ינואר-ספטמבר 2023 נרשמה ירידה משמעותית יותר בשיעור התעסוקה באזורים הקרובים מאוד לגבול הצפוני ולרצועת עזה, בשיעור של 6% ו-12% בהתאמה, זאת לעומת ירידה של 2% בשאר הארץ. יחד עם זאת, ברור שהסלמה במצב בצפון עלולה להוביל לשיעור ירידה גבוה יותר בתחום זה. הירידה בשיעור התעסוקה בישובים בקרבת הגבול עם עזה מדאיגה במיוחד כיוון שהיא נובעת מניתוק הקשר עם המעסיק, זאת בניגוד למצב בישובים בקרבת הגבול עם לבנון. יש לציין שבאזורים המרוחקים מעט יותר מהגבול לא נרשמה ירידה חדה יותר בשיעור התעסוקה בהשוואה לממוצע הארצי. עוד נמצא, כי מאז תחילת שנת 2023 נרשמה עצירה בקצב צמיחת חלקו של ענף ההייטק בתעסוקה במשק כאשר חלקו מסך התעסוקה נבלם על כ-10% לאחר עלייה עקבית בין השנים 2022-2018. לשם המחשה, על מנת לחזור לחלקו של הענף בתעסוקה המשקית בהתאם למגמה מהשנים האחרונות נדרש בחודש יוני 2024 גידול של כ-33 אלף מועסקים בענף.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    העיקר 28/07/2024 10:37
    הגב לתגובה זו
    מקבלים על כך תקציבים ואלוהים נהנה והאפיפיור יוצא פראייר
  • מ 28/07/2024 12:14
    הגב לתגובה זו
    בשוק התורה לא הייתה ירידה
  • 1.
    אייל 28/07/2024 10:34
    הגב לתגובה זו
    אנחנו מדינה ללא זכות קיום ,כדי שניקח כאן על דירה 5 מיליון שקל .
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.