נייקי
צילום: טוויטר

יהיה קאמבק? מניית נייקי בשפל של שנים

ענקית ההנעלה נמצאת בתקופה מאתגרת ונסחרת במכפיל הנמוך ביותר מאז 2012. עם זאת, נייקי היא מותג דומיננטי עם משאבים עצומים וסביר להניח שיהיו לה המון הזדמנויות לתקן את הטעויות
אדיר בן עמי | (2)

מניית נייקי NIKE חוטפת בתקופה האחרונה ונפלה כבר ב-33% מתחילת השנה. עם זאת, ענקית ההנעלה עם מותג וותיק וחזק וסביר מאוד להניח שנראה קאמבק. נייקי תנצל בסופו של דבר את המשאבים הרבים שלה, יכולות השיווק ובנוסף את האירועים הקרובים, כולל אולימפיאדת פריז שתיפתח ביום שישי, במטרה לנסות ולתקן את הטעויות האחרונות.

לאחר שפרסמה את הדוחות לרבעון השני, מניית נייקי נפלה בכמעט 20% כאשר החברה פספסה את תחזיות ההכנסות והנמיכה תחזיות להמשך. מאז המניה המשיכה לרדת, כאשר אמש (רביעי) המניה סגרה במחיר של 71.09 דולר, ירידה של כמעט 60% מהשיא של 2021. יותר מכך, המתחרה העיקרית של נייקי, אדידס, דווקא נהנתה מעליות של יותר מ-25% עד כה השנה.

 

נייקי נסחרת במכפיל הנמוך ביותר מאז 2012

אין ספק, המשקיעים בנייקי יצטרכו להתאזר בסבלנות. עם זאת, המניה, שנסחרה במכפיל של 85 בשנת 2021, נסחרת כעת במכפיל של 19 בלבד. הרבה מתחת למכפיל של 26 בו נסחר ה-S&P 500 והמכפיל הנמוך ביותר של נייקי מאז 2012. "עכשיו זה לא הזמן למכור", אמרו ב-CFRA. "החברה עדיין מחזיקה במאזן מצוין והיא מוכרת יותר נעליים מכל אחד אחר בעולם".

לנייקי יש כיום המון בעיות. רבות מהן נוצרו מזה שהחברה עשתה יותר מדי, מהר מדי. כחברת הנעלה, נייקי פעלה להגדיל במהירות המקסימלית את המכירות אונליין וזה גרם לבעיות.

הטרנספורמציה הדיגיטלית שניסתה לעשות החברה הובלה על ידי המנכ"ל ג'ון דונהיו, מנכ"ל איביי לשעבר, שנכנס לתפקיד המנכ"ל ב-2020 זמן קצר לפני מגיפת הקורונה. נייקי נהנית שנים רבות מקהל לקוחות נאמן ונלהב במיוחד, כאשר רבים מתייחסים לנעליים של החברה כפריט אומנות. דונהיו האמין שהחברה יכולה להגדיל עוד את שולי הרווח ולאסוף נתונים על ידי מכירה ישירות ללקוחות, בלי מתווך באמצע.

בנוסף לחנויות הפיזיות של נייקי והאתר שלה, החברה מחזיקה בפורטפוליו של אפליקציות פופולריות, כולל SNKRS, שם היא מוכרת מהדורות מוגבלות ו-Nike Run Cluck, בו רצים יכולים לעקוב אחרי האימונים שלהם ולשתף אותם.

 

ההתחלה הייתה טובה 

התוכנית של דונהיו עבדה טוב בהתחלה, הודות לקורונה. המכירות הישירות זינקו ב-60% בין השנים 2019 ו-2022. עם זאת, ההנהלה הפיקה לקחים שגויים והחלה לנתק קשרים עם קמעונאיות כמו Macy's, DSW ועוד. התברר שהלקוחות לא ממש מתלהבים לקנות נעלי ספורט דרך הטלפון כמו שנייקי קיוותה. המכירות הסיטונאיות צנחו בעוד הצמיחה במכירות הישירות הואטה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד נייקי הצליחה לשקם מחדש מערכות יחסים עם חברות סיטונאיות רבות, היא החריפה את המצב כאשר איפשרה לחברות חדשות כמו Hoka ו-On לגנוב לה נתח משוק נעלי הריצה. המניות של Hoka ו-On זינקו השנה ב-26% ו-46% בהתאמה. למעשה, נייקי התמקדה כל כך באיפה למכור את המוצרים שלה ופחות במה שהיא מוכרת.

 

נייקי היא עדיין מותג דומיננטי

למרות כל הטעויות, נייקי היא עדיין מותג דומיננטי. המכירות השנתיות של החברה עומדות על 51 מיליארד דולר והן יותר מפי שניים מאלה של אדידס. החברה פועלת בשוק נעלי ספורט שמוערך ב-120 מיליארד דולר וצפוי לגדול ב-40% בעשור הקרוב.

בנוסף, נייקי מחזיקה במשאבים עצומים בהם לחברות האחרות קשה להתחרות. בשנה שעברה היא הוציאה יותר מ-4 מיליארד דולר על "יצירת ביקושים" ועדיין סיימה את השנה עם רווח של 5.7 מיליארד דולר. סך ההכנסות של המותג Hoka עמדו על 1.8 מיליארד דולר בשנה שעברה.

היו גם מספר הצלחות לאחרונה. בחודש מרץ האחרון השיקה נייקי את Air Max Dn, נעליים שזכו לביקורות חזקות ונמכרו במהירות. בחודש אפריל החברה החתימה את  קייטלין קלארק, שחקנית ב-NBA לנשים על חוזה של 28 מיליון דולר לשמונה שנים. שיעור הצפייה במשחקי NBA נשים זינק ב-27% בשנה שעברה.

וזה לא הכל. לנייקי כאמור יהיו עוד הזדמנויות רבות לתקן את הטעויות. החברה צפויה לקבל בקרוב בוסט מאולימפיאדת פריז, כאשר נייקי כבר דאגה לשלוח לכל ספורטאי אמריקאי שקית מתנה שכללה את נעלי ה-Air Max Dn החדשות, בנוסף למספר זוגות נוספים, כמו גם חליפות טרנינג לראיונות לתקשורת ולטקסים. בנוסף, כדאי לזכור, אופנות באות והולכות, וזה חל על נעלי ספורט כמו שזה חל על מותגי הלבשה אחרים.

אדידס השאירה את נייקי הרחק מאחור השנה. אך ב-2022, כאשר אדידס התמודדה עם המשבר בשותפות עם קניה ווסט, מניית החברה קרסה ב-49%. למעשה, במהלך 15 השנים האחרונות, נייקי הצליחה לגבור על אדידס בשמונה שנים, בעוד אדידס עקפה את נייקי בשבע. יריבות צמודה זו רק מוכיחה שמדובר בשוק משתנה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יקרים ופחות טובים מהמתחרים (ל"ת)
    רן 29/07/2024 18:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כולם עברו לאדידס ולמותגי הריצה. השגיאה הגדולה היתה 25/07/2024 20:38
    הגב לתגובה זו
    כולם עברו לאדידס ולמותגי הריצה. השגיאה הגדולה היתה הפסקת הפעילות הסיטונאית. חנויות מצאו חלופות. תרד עוד הרבה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.