האם הגיע זמנה של פורד לסגור את הפער מג'נרל מוטורס? האנליסטים מפקפקים
פורד FORD MOTOR מציגה מתחילת השנה ביצועי חסר לעומת המתחרה המיתולוגית ג'נרל מוטורס. בעוד פורד טיפסה ב-15% מתחילת השנה (רובם בימים האחרונים), ג'נרל מוטרס GENERAL MOTORS הספיקה לזנק ב-36%.
איך נוצר הפער? מבחינת הביצועים הכספיים, החברות דומות למדי. שתיהן רווחיות, ושתיהן צומחות. פורד צפויה לייצר רווח של כ-22 מיליארד דולר בשנים 2024 – 2025 וג'נרל מוטורס צפויה לייצר 26 מיליארד דולר באותו זמן. שתיהן גם נכנסו לתחום הרכב החשמלי, וצומחות גם שם.
ישנם בכל זאת שני הבדלים משמעותיים בין החברות. ראשית, המספרים של פורד בכל זאת פחות טובים משל ג'נרל מוטורס, מבחינת שולי הרווח. ג'נרל מוטורס עומדת על שולי רווח נקי של 6.3%, אלו של פורד הם רק 2.21%. זהו פער משמעותי.
בנוסף, ישנו הבדל משמעותי מבחינת שיטת והיקף החזר ההון לבעלי המניות. ג'נרל מוטורס הכריזה על תוכנית ביי-בק בשווי 16 מיליארד דולר, כ-30% מערכה. פורד דבקה בשיטת הדיבידנד המאפיינת אותה, עם דיבידנד רבעוני של 15 סנט למניה ועוד דיבידנד מיוחד של 18 סנט למניה שהוכרז במאי. מחיר המניה הנוכחי הוא כ-14%, כלומר תשואת הדיבידנד מגיעה לכ-2.4% בלבד.
- הענקית שנולדה בדיוק לפני 27 שנים והדגם הכושל של חברת הרכב המצליחה
- מטא מזנקת 12%, מיקרוסופט ב-8% - בכמה יעלו המדדים; המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פורד, בהנהגת המנכ"ל ג'ים פיירלי שנכנס לתפקידו באוקטובר 2020 מנסה לסגור את הפערים הללו. פורד מתכננת לקצץ 2 מיליארד דולר בעלויות. בנוסף, עלות המכר של פורד היא 3.5% לעומת 3% של ג'נרל מוטורס ורק 1% בטויוטה. שיפור לרמה המקובלת בשוק אצל המתחרות המתחרות בסעיף הזה יוסיף עוד מיליארד עד 2 מיליארד דולר לרווח התפעולי, ועשוי להביא את הרווח הנקי של החברה בשנת 2024 ל-11 מיליארד דולר, לעומת 8 מיליארד דולר שהיו צפויים קודם לכן. השיפור הגדול ביותר בתזרים החופשי עשוי לבוא דווקא מחטיבת הרכב החשמלי. החטיבה הפסידה 1.3 מיליארד דולר ברבעון. פורד לא נוטשת את התחום, אבל אמורה לצמצם את ההפסדים, בעיקר על ידי הפחתת ההוצאות. על פי תוכנית הקצאת ההון שפרסמה פורד עם דוחות הרבעון השני, נראה שהיא אכן מתכננת לקצץ בסעיף הזה גם.
סיוע נוסף לפורד צפוי דווקא מבחוץ – משוק הרכב האמריקאי. מספר המכוניות החדשות הצפויות להימכר בארצות הברית צפוי לצמוח ל-16 מיליון מכוניות בשנת 2024 לעומת 15.5 מיליון בשנת 2023. הצפי הוא שעד שנת 2028 המספר יעלה ל-17 עד 18 מיליון מכוניות בשנה.
למרות ההסברים לפערי התשואות, פער כזה משמעותי בין שתי החברות שמתנהגות בדרך כלל כתאומות סיאמיות הוא דבר יוצא דופן. האנליסט אדם ג'ונס ממורגן סטנלי כותב בסקירה ללקוחות הבנק כי כשנוצר פער כזה, בדרך כלל זו שמציגה ביצועי חסר תצמצם אותם בהמשך, אך צריך איזה שהוא קטליזטור כדי שזה יקרה. ג'ונס כתב: "אנחנו רואים הזדמנות עבור פורד לצמצם את הפער על ידי הקפדה על משמעת הון" – הוא מפרט את הרכיבים הדרושים: להוציא פחות על רכב חשמלי, לשפר את איכות הפעילות (כלומר את שולי הרווח) ולהתמקד בהחזר לבעלי המניות (כלומר לבצע תוכנית ביי-בק). אדם ג'ונס מציב מחיר יעד של 17 דולר למניה עם המלצת קניה.
- הבנק המרכזי יתחיל למכור מניות - לקראת שינוי מגמה ביפן?
- פדקס עולה 3.3%, אינטל יורדת 2.8%; שיאים חדשים בוול סטריט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
האנליסט מייק וורד מחברת פרידום קפיטל מרקטס סבור שאין לצפות מפורד למהלך דומה לזה של ג'נרל מוטורס. לדבריו, למשפחת פורד יש עדיין 40% מזכויות ההצבעה במניות החברה ונציגות בהנהלה, והם אוהבים לקבל את הדיבידנדים שלהם. אבל גם בחזית הזו יש תקווה. התוכנית הנוכחית של פורד היא לחלק כ-40% עד 50% מתזרים המזומנים החופשי כדיבידנד מיוחד. דיבידנדים כאלו צפויים להמשיך לזרום ולצמוח, שכן פורד צפויה לייצר 21 מיליארד דולר של תזרים חופשי בשלוש השנים הבאות. 50% מזה משמעותו 2.6 דולר למניה, או 20% מערך המנייה הנוכחי, וזאת בנוסף ל-15 סנט למניה שמגיעים מדי רבעון. כלומר סך הדיבידנד בשלוש השנים הקרובות צפוי להגיע ל-4.4 דולר למניה – מעל 30% ממחיר המניה - בדומה לחלוקת ההון של ג'נרל מוטורס.
האנליסט ג'ון מרפי מבנק אוף אמריקה גם מעניק המלצת קנייה לחברה. לדבריו היא צפויה ליטול חלק משמעותי בגידול במכירות רכבים בשוק האמריקאי. מחיר היעד שהוא מציב למניה הוא 21 דולר, אפסייד של 60%.

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.

הבנק המרכזי יתחיל למכור מניות - לקראת שינוי מגמה ביפן?
אחרי שנים של תמיכה ישירה בשוק המניות, הבנק המרכזי ביפן מפתיע ומאותת על סיום עידן ההרחבות, ברקע שיאים היסטוריים במדדים
הבנק המרכזי של יפן הותיר היום את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.5%, בהתאם לציפיות בשוק, אך במקביל להודעה על הריבית הייתה הודעה שעלולה להרעיד את שוק המניות הפורח ביפן. הבנק המרכזי הכריז שיתחיל למכור בהדרגה את החזקות הענק שלו בקרנות סל (ETF) ובקרנות נדל"ן (J-REITs), שהצטברו לאורך שנות ההקלה הכמותית. על פי נוסח ההודעה, המכירות יתחילו בתחילת 2026, בקצב של כ-330 מיליארד ין בשווי חשבונאי בשנה, השווים כ-600–700 מיליארד ין בשווי שוק. מדובר בצעד סמלי אך דרמטי, שמעביר מסר שעידן התמיכה הבלתי מוגבלת בשוקי ההון היפניים מתקרב לסיומו.
השיאים ביפן
ההחלטה מגיעה על רקע מה שנראה עד כה כרנסנס יפני. מי שעוקב אחר סקירות הבוקר כאן בביזפורטל וודאי ראה את הכותרות על המדד היפני שרשם עליות נאות ושבר שיאים השנה. מדד הניקיי 225 זינק בכ-26% מתחילת השנה הפיסקלית, רשם שיאים
שלא נראו מאז שנות ה-80, ונהנה מזרימת הון זרה (ותודה לבאפט), ברקע היחלשות הין ושיפור חד ברווחיות החברות המקומיות. אך האיתות החדש של הבנק, יחד עם העובדה ששני חברי מועצה הצביעו בעד העלאת ריבית כבר כעת, לראשונה מאז כניסת הנגיד קזואו אואדה, עשויה לשנות את התמונה.
השווקים מתמחרים כעת סיכוי של יותר מ-50% להעלאת ריבית כבר בישיבה הבאה בסוף אוקטובר, לאחר שלושה סבבי העלאות ב-2024 והשהיה מאז תחילת השנה.
רווחי עתק על הנייר
על פי נתוני הבנק, שווי ההחזקות בקרנות סל עומד כיום על כ-75 טריליון ין בשווי
שוק, לעומת כ-37 טריליון ין בלבד בשווי חשבונאי, כלומר הרווח על הנייר הוא יותר מ-100%. במילים אחרות, ה-BOJ מחזיק רווחים צבורים של עשרות טריליוני ין, תוצאה של קניית נכסים לאורך עשור של רמות מחירים נמוכות, בזמן שהבורסה היפנית זינקה לשיאים היסטוריים. עם זאת, עצם
הרווחים האדירים הללו הם גם הסיבה לחשש בשווקים, כאשר כל מכירה, אפילו בהיקף קטן, עלולה להיתפס כסימן ליציאה מסיבית ולהצית לחץ מכירות רוחבי, במיוחד כשהבנק נתפס כ"שחקן ענק" שהיה עד היום רשת הביטחון של השוק.
פרדיגמה חדשה?
עם ההודעה מחקו המדדים
את העליות וסגרו בירידה של כ-0.6%, תשואות האג"ח הממשלתיות ל-2 ו-10 שנים עלו, והין התחזק זמנית. המשמעות למשקיעים היא שינוי פרדיגמה: משוק שורי שהוזן על ידי נזילות מצד הבנק המרכזי, יפן עוברת לשוק שיתבסס יותר על יסודות כלכליים ורווחיות החברות, אך עם פחות רשת ביטחון
מצד הבנק המרכזי. אם תגיע העלאת ריבית כבר באוקטובר, היא תסמן את הסיום הרשמי של עידן ההרחבות שהזין את שוק ההון היפני לשיאים בשנה האחרונה. האם מדובר רק בהאטה זמנית בראלי, או בתחילתה של תפנית בשוק ההון היפני?