פקק בכביש 57
צילום: שלומי יוסף

הפרויקט להארכת כביש 6 צפונה מתקדם שלב נוסף לקראת ביצוע

אדיר בן עמי | (8)

הממשלה אישרה היום (ראשון) את תוכנית משרד האוצר ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים להארכת כביש 6 צפונה, ממחלף סומך ועד לבית העמק. הכביש החדש, באמצעות חברת חוצה ישראל, יקצר את המרחק בין יישובי הצפון למרכז הארץ ויפחית משמעותית את עומסי התנועה בכבישים הקיימים. 

הארכת כביש 6 לכיוון צפון כוללת סלילת כ-22 קילומטרים של כביש דו-מסלולי תלת-נתיבי, ממחלף סומך ועד לבית העמק, והקמת שלושה מחלפים חדשים (אבליים, מכר ובית העמק). כמו כן תישמר רצועה למסילת ברזל עתידית. הפרויקט יבוצע במתכונת BOT, שבה היזם מממן, מתכנן, בונה ומפעיל את הפרויקט לתקופה קצובה. עבודות ההקמה של הפרויקט יכללו בין היתר, עבודות סלילה, עבודות עפר, מבני דרך, ניקוז, שיקום נופי, מערכות אגרה, והקמת יתר המערכות והרכיבים המשלימים הנדרשים.

הפרויקט צפוי לשפר את החיבור בין אזור הצפון למרכז הארץ, לקצר משמעותית את זמני הנסיעה ויאפשר חיבור נוח לנהריה, עכו וכרמיאל, לאזור הקריות. הכביש צפוי להפחית משמעותית את הגודש בכבישים המרכזיים 70 ו-4 וכביש 22 בחלקו הצפוני, ולסייע להפיכתו של כביש 4 לציר המשמש בעיקר תחבורה ציבורית. על פי בדיקות שנערכו על ידי חוצה ישראל, לאחר סיום הפרויקט, מהירות הנסיעה בשעות השיא בבוקר צפויה לגדול פי שתיים ואף יותר.

הארכת הכביש תעודד צמיחה של יישובי הצפון כמרכזי תעסוקה אטרקטיביים, כפי שקרה בעבר עם הגעת כביש 6 ליקנעם ולקרית גת.

התוכניות שאושרו בממשלה (תמ"א 31/א/8, תמ"א 31/א/1/9) מאפשרות לחברת חוצה ישראל להתחיל את העבודות האינפרא 1 כבר בשנה הבאה. פתיחת הכביש מתוכננת לשנת 2028. 

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳: ״הרחבת כביש 6 היא צעד חשוב למען אזרחי ישראל והכלכלה הישראלית. הרחבת כביש שש היא בעלת משמעות אדירה למערך התשתיות בישראל ולכל הנוסעים בפרט. התקדמות הפרוייקט בעת הזו ומעבירה מסר של המשך בנייתה והתפתחותה של מדינת ישראל".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "חזון חיזוק הפריפריה וחיבורה למרכז הארץ שעליו הכרזתי עם כניסתי לתפקיד הולך ומתקדם, ובקצב מואץ. הממשלה אישרה היום את תוכניות הכביש, תקציבי התכנון וקידום הזמינות. עם השלמת הכביש, בתוך ארבע שנים מהיום, יוכלו תושבי עכו, נהריה וכל יישובי הצפון להגיע בנסיעה מהירה ובטוחה ללא רמזורים, מהבית ועד למרכז ולדרום הארץ. באזור הצפון שורר עדיין מצב לוחמה והחיים מתנהלים בו בצל איומים ביטחוניים ממשיים. עם זאת, הוכחנו בחודשים האחרונים כי דבר לא יעצור אותנו, וכל הפרויקטים התחבורתיים ברחבי הארץ מתקדמים כסדרם. נמשיך לעבוד ולהשקיע בידיעה שהשקט יחזור לצפון, המפונים ישובו לבתיהם וחיילינו הגיבורים יחזרו למשפחותיהם".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "החלטת הממשלה מהיום, המאפשרת תחילת ביצוע של הארכת כביש 6 צפונה, היא דוגמה נוספת לקצב המהיר שבו אנו מזיזים דברים ומקדמים מגה-פרויקטים במשרד התחבורה. אנחנו יוצאים למכרז בקרוב, במטרה להכריז על הזוכה ולהתחיל בעבודות כבר בשנה הקרובה. כל זה קורה במסגרת מחויבותנו העמוקה לפיתוח הפריפריה וחיבורה למרכז הארץ, כחלק מחזון שרת התחבורה לחיבור ישראל. נמשיך לקצר תהליכים ולהאיץ את פיתוחה של מדינת ישראל, מצפונה ועד דרומה".

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בקיצור, תשכחו מתחבורה ציבורית בצפון (ל"ת)
    מיקו 17/07/2024 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עמית 15/07/2024 07:22
    הגב לתגובה זו
    בגרמניה זה מתסיים בחצי שנה! בדוק!!!
  • 4.
    צרי 15/07/2024 07:21
    הגב לתגובה זו
    22 ק"מ ב-4 שנים, לאחר שמחכים 20 שנים להשלמת הפרויקט המקורי. בושה ובזיון גם יחד. ההצהרות הבומבסטיות של התת אלוף במיל. - הכרזתי עם כניסתי לתפקיד ועוד מילים בומבסטיות. למדה מהאבא הסגול שלה. משה בן זקן - מאפשרת תחילת ביצוע היא דוגמא נוספת לקצב המהיר! שבו אנו מזיזים דברים ומקדמים מגה פרויקטים במשרד התחבורה..... איכס!!! להקיא עליהם. חבורת אפסים שיודעים לעשות רק יח"צ. לא למדו כלום מהתחקיר המביש עליהם.
  • 3.
    מודאג 14/07/2024 22:51
    הגב לתגובה זו
    טוב ויפה , התכנית ל 2028 תגלוש עד 2030 , השאלה האמיתית היא מה עם הזרוע המזרחית של 6 = לקרית שמונה !!! לא נראה לי שמירי רגב וסמוטריץ' הם האנשים הנכונים להרים פרוייקט דגל שכזה ובאמת להביא את הצפון למרכז !! ימים יגידו ....
  • 2.
    השמאל הורס הימין בונה-כך היה תמיד (ל"ת)
    דודו 14/07/2024 21:38
    הגב לתגובה זו
  • שכחת משהו.. 16/07/2024 17:55
    הגב לתגובה זו
    וחוליירע היו ממשלות השמאל.
  • 1.
    אנונימי 14/07/2024 18:08
    הגב לתגובה זו
    כאורך תגובות שרי הממשלה כך הביזיון שלהם. לכו הביתה !
  • אורי 14/07/2024 23:17
    הגב לתגובה זו
    לא בכל מקום מתאים להכניס את המילה הזו. כדאי לנסות לצמצם זאת למקומות ההכרחיים.
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. לפי דיווחים ממקורות מעורים בפרטים, ההסכמים צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה, ההתקרבות הזו נתפסת כצעד אסטרטגי מצד אנקרה, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה.

בין רוסיה לארה"ב – מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה של 3.7% בינואר 2025 לבדה, שהגיעה ל-2.78 מיליארד מטר מעוקב. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025.

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu – פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 – ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים – פתח לשוק האמריקאי

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR – Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.