TSMC
צילום: אתר החברה

TSMC קופצת הודות לזינוק במכירות - מניות השבבים בעקבותיה

הודות לבינה מלאכותית הביקושים נותרו חזקים. TSMC צפויה לדווח על תוצאותיה לרבעון השני ב-18 ביולי
אדיר בן עמי | (3)

יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO סיפקה הצצה לדוחות הקרבים ודיווחה על זינוק במכירות לחודש יוני שעמדו על 6.38 מיליארד דולר, עלייה של 33% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והמכירות ברבעון השני זינקו ב-40%.

המכירות מצביעות על כך שהביקוש לשבבים עוצמתיים ליישומי בינה מלאכותית נותר חזק. TSMC מספקת שבבים לענקיות כמו אנבידיה ואפל. התוצאות ביוני הן סימן טוב גם ליצרניות שבבים אחרות כמו AMD, אינטל, Arm ואף ליצרנית השרתים SMCI.

יצרנית המוליכים למחצה הטייוואנית הכתה ברבעון הראשון את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה , הודות לעליה בביקושים לשבבים מתקדמים, ובפרט לאלה המשמשים ביישומי בינה מלאכותית (AI). הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2024 עמדו על 592.64 מיליארד דולר טאיוואני (18.87 מיליארד דולר), עליה של 16.5% ביחס לכ-592.64 מיליארד דולר טייוואני ומעל צפי האנליסטים להכנסות של 582.94 מיליארד דולר טאיוואני (18.04 מיליארד דולר).

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 225.49 מיליארד דולר טיוואני (6.98 מיליארד דולר), צמיחה של 8.8% בהשוואה לכ-225.49 מיליארד דולר טייוואני, ומעל 213.59 מיליארד דולר טייוואני אותו צפו האנליסטים.

החברה צופה להציג בסוף הרבעון הבא (Q2) הכנסות של בין 19.6-20.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים להכנסות של כ-19.1 מיליארד דולר.

בדומה למרבית יצרניות השבבים, גם TSMC התאימה את פעילותה למציאות בשווקים ובמיוחד למהפכת הבינה המלאכותית. אלו נאלצו לזנוח את תחום הפעילות המסורתי של ייצור שבבים עבור סמארטפונים ומחשבים לטובת מעבדי בינה מלאכותית. כך, ההכנסות של החברה ברבעון הראשון ממגזר המחשוב בעל ביצועים גבוהים, הכולל שבבי בינה מלאכותית, עלו בכ-3%, בעוד שההכנסות מסמארטפונים ירדו ב-16%.

 

היצרנית הגדולה בעולם

TSMC היא היצרנית הגדולה בעולם של מעבדים מתקדמים, ובין לקוחותיה ניתן למנות כאמור את ענקית השבבים אנבידיה (Nvidia) וענקית הטכנולוגיה (אפל). על פי ההערכות ברבעון האחרון של 2023, נתח השוק של TSMC בתחום היציקה (ייצור מוליכים למחצה) עמד על 61%, הרבה מעל לענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית סמסונג הממוקמת במקום השני, ומחזיקה בנתח שוק של 14%בלבד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בוקבוקבוק הבועה לקראת פיצוץ (ל"ת)
    סבון 10/07/2024 19:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אינטל הולכת לשבור לה פרצוף (ל"ת)
    צרי 10/07/2024 16:32
    הגב לתגובה זו
  • זהו. שלא (ל"ת)
    שחר 10/07/2024 20:31
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.