אחד מתוך שישה הוא רכב עם תג נכה; האם אלו תגים אמיתיים?
בעולם נותנים לרוב תג נכה אישי; אצלנו נותנים לשני רכבים וכך נוצרת "אינפלציה" של תגי נכה, כשלצד הזיופים בתחום היא פוגעת בנכים עצמם וביתר הציבור
מנתונים של משרד התחבורה עולה שמספר כלי הרכב עם תג נכה (תג חניה לנכה) מגיע ליותר מ-660 אלף - מדובר על קצב גידול של מעל 10,000 תגים בחודש, על היקף של כ-16% מסך הרכבים בארץ - אחד מכל שישה רכבים הוא רכב עם תג נכה. זהו שיעור שעולה משמעותית על המצב בעולם: בארה"ב היחס הוא 10%, בקנדה 7.4% במדינות אירופה סביב 5%-6%.
כמות הרכבים עם תג נכה מתוך כמות הרכבים הכללית
הדבר הראשון שעולה לראש כהסבר למספר הזה הוא כנראה - המלחמות. יש לנו פצועי צה"ל רבים שכמובן שמגיע להם הקלות, אבל מסבר שהגידול העצמום בתגי נכה לא קשור רק למלחמות. הישראלים פשוט רואים הטבה, מחפשים פרצה בגדר ונכנסים אליה. תג נכה זה נכס של ממש. עם תג נכה אפשר להחנות במקומות ייעודיים, במצבים מסוימים להחנות על המדרכה, אפשר להחנות באדום לבן (כפוף להגבלות מסוימות) וכחול לבן בלי צורך לשלם. יש גם הנחה בחניונים ציבוריים ועוד הטבות. בקיצור יש יתרונות שמתלווים אל התג נכה ולכן הביקוש גדול.
זאת הסיבה לאינפלציית תגי הנכה בישראל ולא דווקא המלחמות. קצב הגידול היה גבוה גם לפני מלחמת חרבות ברזל והוע עמד על 8,000-10,000 תגים בחודש. הסיבה בחלק מהמקרים לגידול המדהים הזה, לא נעים לומר, היא התחזות לנכים וניצול החוק.
- דחייה ברפורמת החניה העירונית: תתרחש רק בערים הגדולות
- עבריינים השתלטו על סחר בתווי נכים; תביא כסף - קבל תו נכה; המשטרה חוקרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למה בן משפחה מקבל תג נכה לרכב שלו?
בישראל נכה ומשפחתו יכולים לקבל שני תגים. בעולם מקובל שהתג הוא אישי. בישראל יש רבים שמסתובבים עם תג נכה על השמשה הקדמית של רכבם והם לא נכים. הם קיבלו את התג בגלל שהצליחו לעמוד בתנאים. במקרה הטוב והחוקי הם מסייעים לנכה במשפחה ואז יש להם 24/7 תג נכה גם אם הסיוע הוא לא במשך כל היום, ובמקרה הרע - הם פשוט רוכבים על הנכה במשפחה ומוציאים תג.
הם כבר עושים את זה ללא בושה, ומנצלים את הזכות החשובה הזאת לא לצורך. רכב עם תג נכה יכול לחנות במקומות אסורים והוא הראשון שישתמשו בו כשנוסעים למקומות עם בעיית חניה. רכב כזה גם כאמור יכול לקבל הנחה בחניונים ועוד. אז מה עם השימוש ברכב הוא לא עבור הנכה? המשפחה כולה מקבלת הטבה ענקית.
אלה לא המקרים החמורים ביותר - חלק מתגי הרכב נשענים על מסמכים מזוייפים. המשטרה עוקבת ובודקת ולפני כחודשיים תפסה כנופייה שהציעה תגי נכה בתמורה ל-8,500 שקל. הם פשוט זייפו מסמכים, הגישו על שם הלקוח וסידרו תג. הקלות שלהם להגיע לתגים מחביאה כמות גדולה מאוד של תגים מזוייפים שלא נחשפה.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
זה סוד ידוע אצל מקורבים לעניין - לא רק שגם הזכאים מקבלים שני תגים שלרוב אחד מהם לא באמת נדרש, אלא שיש כמות גדולה של זיופים. אפשר לראות את זה במספרים הכמעט בלתי נתפשים בישראל.
בעיה אחרת היא שיש זכאים שבהמשך הבריאו ועדיין תג הנכה ממשיך ללוות אותם. אין לזה באמת סיבה וצורך, בעל התג לא מוגבל ולא מתקשה בתפקוד השוטף. אבל הוא כמובן לא יחזי אותו על דעת עצמו. בקיצור, תג חנייה נכה הוא יתרון גדול ולכן הביקוש עולה.
מחלקים תגי נכים לכולם ומייצרים בעיית חניה
הבעיה היא שכדי לתקן את העיוותים האלו, צריך להגיד לנכים - "מורידים לכם את התג לרכב, נותנים לכם תג אישי". אף אחד לא רוצה להצטייר כאיש הרע בסיפור הזה, כזה שמבטל הטבות לנכים. מירי רגב, שרת התחבורה, רחוקה מלעשות סדר בחלוקת התגים בסיטונאות, למרות שזה מייצר בעיית חניה קשה.
חצאי הונאות והזיופים גורמים לכך שהנכים שבאמת צריכים חנייה מתקשים למצוא - חונים להם במקומות שלהם, חונים חופשי באדום לבן. ברגע שנותנים לקבוצה שלא מגיע לה, פוגעים בקבוצה שכן מגיע לה.
הנכים עצמם נפגעים וכל הציבור האחר גם משלם את המחיר - כל שנה 100-120 אלף רכבים מקבלים תג נכה ומקבלים עדיפות על מספר מקומות חנייה מוגבל ומצומצם. ליתר נהיה קשה יותר למצוא חניה במקומות עבודה, בילוי ומקומות עמוסים מלכתחילה.
מי יכול לקבל תג נכה בישראל?
אם אתה סובל ממוגבלות פיזית כלשהי, יש סיכוי טוב שאתה זכאי לתג נכה. הנה מי שיכול לקבל את התג:- אנשים שמתקשים ללכת: אם אתה לא יכול ללכת יותר מ-200 מטר בלי לעצור, בגלל בעיה רפואית כלשהי, אתה יכול לקבל תג נכה.
- משתמשים בכיסא גלגלים או מקלות הליכה: אם אתה נעזר בכיסא גלגלים, קביים או מקל הליכה כדי לזוז, מגיע לך תג נכה.
- חולי לב חמורים: אם יש לך מחלת לב חמורה, ואיזה קרדיולוג (רופא לב) אמר שאתה בדרגה 3 או 4, אתה זכאי לתג.
- חולי ריאות חמורים: אם יש לך בעיה רצינית עם הריאות ואתה מתקשה לנשום, מגיע לך תג נכה.
מהם הסוגים של תג נכה?
יש שני סוגים עיקריים של תגי נכה:- תג נכה רגיל: מיועד לכל מי שיש לו מוגבלות פיזית כלשהי
- תג נכה מיוחד: לנכי צה"ל ולאנשים עם נכויות מיוחדות אחרות.
- 31.ליאור כלפון 13/07/2024 22:13הגב לתגובה זואני גם לא ידעתי שאנשים מנצלים לרעה את תווי הנכה, אבל עכשיו אנסה לברר אם אוכל להשיג אחד לעצמי בזכות הכתבה.
- 30.ARTICK19 10/07/2024 17:16הגב לתגובה זואני בתגובה שורט את ריכבם.
- 29.התג נכה 10/07/2024 15:23הגב לתגובה זולצערי יש לי 2 ילדים מיוחדים, ולכל ילד יש תג נכה. בניגוד למה שנכתב פה התג הוא כן אישי, רשומים עליו במפורש פרטי הזכאי. שוטר/ פקח שרואה רכב מחנה על המדרכה או חניית נכים, צריך לבדוק אם בעל התג נמצא ברכב, כדי למנוע ניצול לרעה של התג. הבעיה שבמדינת החאפרים לא עושים את זה.
- 28.דורון 10/07/2024 13:50הגב לתגובה זוכל מיני אנשים שאינם נכים מחנים על המדרכה ובמקומות אסורים ומסכנים את נחיים של הולכי הרגל. המצב בארץ בתחום הזה, כמו בהרבה תחומים אחרים הוא בכי רע. אין אכיפה אמיתית וכל אחד עושה כעולה על רוחו. אם המתחזים האלו היו יודעים שיש סיכוי טוב שימצאו אותם, ואם העונש על ההתחזות הזאת היתה מאסר בפועל, מספרי תווי הנכים היה יורד פלאים וגם ההתנהגות של הנותרים היתה משתפרת.
- 27.YL 10/07/2024 13:34הגב לתגובה זומי לא ראה ב סופרים את אנשים סופר בריאים שמנצלים את תו הנכה של בן המשפחה הגיע הזמן לעשות סדר
- 26.עידו 10/07/2024 13:19הגב לתגובה זואנחנו נמשיך להפסיד ונמשיך ולהידפק כי אנחנו חושבים כל הזמן על תועלתנו האישית מבלי להבין איזה נזק זה גורם לסביבה . באופן אישי התופעה הזאת גורמת לי בחילה.
- 25.הראלד 10/07/2024 12:06הגב לתגובה זושנשענת על כרעיי תרנגולת.
- 24.ולדו 10/07/2024 11:48הגב לתגובה זוומה עם הנכים שנוהגים במכונית מסוג וון שצריכות מקום להורדת נכה עם עגלה. מקומות כאלה תפוסות על-ידי מכוניות קטנות כי פשוט מגיע להם
- 23.אבי 10/07/2024 11:42הגב לתגובה זושל מסיימי מרתון. כמעט אף אחד מהם לא נכה, אנשים נורמטיבים לגמרי בריאים, הכל עובר במדינת הקומבינה, בגלל זה אני משתדל לשלם כמה שפחות מיסים (באופן חוקי) ולהתנדב כמה שפחות, מילואים אני לא עושה כבר 15 שנה, הבנתי מי הפראיירים במדינה הזו.
- 22.מי שרוצה תו נכה, צריך להיות נכה או נכה בכפייה (ל"ת)LN 10/07/2024 11:26הגב לתגובה זו
- 21.מיקי 10/07/2024 11:20הגב לתגובה זודרושה רפורמה אגרסיבית בנושא
- 20.יוספי 10/07/2024 11:17הגב לתגובה זוכדי לפתות אנשים לבוא לגור פה במדינה הכי מסוכנת שיש חייבים לתת פיתויים כמו טיפול רפואי בגרושים לא משלמים ארנונה ומקבלים מענק הכנסה קבוע ועוד ועוד זו מדיניות ואני מבין אותה אחרת השכנים שלנו הרבים ישתלטו עלינו בצעידה
- 19.נכה 10/07/2024 11:06הגב לתגובה זו2 תגים לאדם 1 גורם להמון רמאויות
- 18.דודו 10/07/2024 11:04הגב לתגובה זוהבבונים המקורבים לריקבון מקבלים הכל מתחת לשולחן. מדינת הריקבון בחסות הביביזם.
- 17.דן 10/07/2024 11:04הגב לתגובה זויש לי תו נכה עקב מגבלות הליכה בעיות גב והסרת גידול.אני משתדל להחנות החניה רגילה ולא לתפוס מקום חניה שמור לנכה. ואני רואה המון אנשים שנראים צעירים ובריאים שחונים בחנית נכים עם תו שכנראה לא מגיע להם.
- 16.שחיתות 10/07/2024 10:58הגב לתגובה זווהוא אפילו הביא לאח שלו. מדינת השחיתות
- 15.בקרוב 100% יהיו בעלי 10/07/2024 10:58הגב לתגובה זובקרוב 100% יהיו בעלי תו נכה
- 14.לפקחים יש אפשרות לראות במסוף אם זה רכב נכה (ל"ת)שי 10/07/2024 10:51הגב לתגובה זו
- 13.אליהו 10/07/2024 10:47הגב לתגובה זוהכל דרך האינטרנט בלי להוכיח שום דבר, אז כולם מבקשים, עד שנותנים פה משהו
- 12.נכה 10/07/2024 10:29הגב לתגובה זוזכאות 2 מכוניות לאדם 1 גורם להרבה רמאויות בשימוש התגולא זכאים לנצל את נקודות החנייה המועטות
- 11.פרענק 10/07/2024 10:24הגב לתגובה זורואה את התופעה הזו כבר רבה זמן. רכבי יוקרה וג'יפים שנוהגים בהם ערסים צעירים או שלוחיות עם תו נכה ורואים בבירור שאין כל קשר בין נכה לבין מי שנוהג. נמצאים לבד ברכב בלי אף נוסע נוסף.
- 10.אלון 10/07/2024 10:20הגב לתגובה זוסוף כל סוף עיתונאי מסקר את אחת מתרבויות השקר של המדינה.
- 9.גם פטור מתור ניתן ביד קלה (ל"ת)ארנון-סדרן 10/07/2024 10:19הגב לתגובה זו
- 8.האמת 10/07/2024 10:19הגב לתגובה זותאמינו לא כדאי לכם להיות נכים . גם לתומכים לנכים קשה. ממליץ להיות בריא ולא לחפש להזיק לחלשים
- דורון 10/07/2024 13:52הגב לתגובה זורק מאסר למתחזים האלו ישפר את המצב. שיבנו מחנות אהלים בנגב כדי להחזיק אותם (כי בתי הסוהר מלאים, כפי שכולנו יודעים).
- בכל העולם? (ל"ת)99 10/07/2024 13:44הגב לתגובה זו
- עדנה 10/07/2024 11:10הגב לתגובה זורק לרכב על הזכויות שלהם.
- 7.נכה 10/07/2024 10:08הגב לתגובה זוחוקי רק שהנכה נמצא.
- 6.תודה על המידע החשוב והמדהים הזה (ל"ת)איציק 10/07/2024 10:06הגב לתגובה זו
- 5.מדינה חלם 10/07/2024 10:03הגב לתגובה זובסוף מי שנפגע זה הנכים האמיתיים
- 4.אכן טעות לתת 2 תגי נכה (ל"ת)נתן 10/07/2024 09:55הגב לתגובה זו
- 3.מה זה אמיתי!!!...האמא תרזה..חחחחחחחח (ל"ת)ירון 10/07/2024 09:52הגב לתגובה זו
- 2.שחיתות 10/07/2024 09:41הגב לתגובה זויש כאלה שמקבלים תו נכה גם בלי שאף אחד נכה במשפחה שלהם
- 1.שולתתתת1 10/07/2024 09:26הגב לתגובה זוחניה חינם לנכים עד 30 שעות חודשיות. הרי נכה מקבל מקום חניה ליד העבודה שלו. בבית שלו החניה בהתאם לרחוב בו הוא מתגורר. נשאר הזמן שהוא צריך לעשות סידורים. ולזמן זה מספיק 30 שעות. אחרי 30 שעות יהיה תשלום בגין החניה כמו לאזרח רגיל. ככה יהיה פחות ניצול של בני משפחה להחנות את הרכב כל היום ויחסכו עוגמת נפש לשאר בעלי הרכבים. אומנם לא פותר את בעיית הזיופים שאותה אפשר למנוע ע"י יצירת ממשקים בין משרד התחבורה לקופות החולים.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
