חברות התעופה: הוצאות גבוהות יאפילו על ביקושי שיא ויפגעו בשורה התחתונה
ב-11 ביולי, יום חמישי השבוע, תפרסם חברת דלתא DELTA AIR LINES , חברת התעופה הרווחית ביותר בארצות הברית, את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של שנת 2024, ובכך תפתח את עונת הדוחות עבור סקטור חברות התעופה. חברת יונייטד אירליין UNITED AIRLINES וחברת אמריקן אירליין AMERICAN AIRLINES תדווחנה בשבוע שלאחר מכן.
הדוחות מגיעים על רקע ביקושי שיא לטיסות, שכבר עקפו בהרבה את אלו של לפני הקורונה. על פי מנהל התעופה של ארצות הברית ביום ראשון השבוע נרשם שיא של 3 מיליון נוסעים ביום אחד. בכל זאת, האנליסטים לא אופטמיים במיוחד לגבי התוצאות הכספיות של חברות התעופה. הסיבה? מספר המושבים שנמכרו אמנם מטפס, אך התחרות מכבידה על המחירים, וההוצאות עולות אף יותר.
ראשית, האינפלציה משפיעה בהחלט על מבנה העלויות של חברות התעופה. כך, עלות כוח העבודה והוצאות נוספות כמו מחיר הדלק יכבידו על שורת ההוצאות. גורם נוסף שמכביד על חברות התעופה מגיע מצד חברות המטוסים. בואינג מתמודדת עם אינסוף בעיות בטיחות בייצור על רקע כמה אסונות וכמעט אסונות בשנים האחרונות, ואף עומדת בפני תביעות וחקירות פליליות. הבעיות הללו מקשות על הייצור, וכך גם המתחרה הגדולה, אירבוס, שנהנית מהצרות של היריבה מתקשה להתמודד עם הביקוש העודף. בנוסף, תקלה שנתגלתה לאחרונה במנועים מתוצרת חברת RTX הביאה לקרקוע של עשרות מטוסים (והפסד של כ-3 מיליארד דולר ל-RTX). התוצאה היא שנוצר מחסור במטוסים בכלל, ובמטוסים חדשים בפרט. מטוסים חדשים נהנים מהוצאות תחזוקה פחותות והם יעילים יותר מבחינת צריכת הדלק – אחת ההוצאות הגדולות ביותר של חברות התעופה. שוב, פגיעה ברמת הרווחיות של החברות.
למרות הבעיות מצד אספקת וזמינות המטוסים, חברות התעופה בארצות הברית הצליחו להגדיל את כמות המושבים הזמינים ב-6% ביולי לעומת החודש המקביל אשתקד. אך למרות העליה בביקוש ובהיצע המושבים, התחרות הגוברת שומרת על מחירים נמוכים יחסית. המחירים ביולי השנה היו נמוכים ב-8% לעומת יולי בשנה הקודמת. חברת Hopper העוקבת אחר מחירי הטיסות פרסמה כי טיסות מארצות הברית לאירופה בחודש יוני האחרון עלו בממוצע 892 דולר, לעומת 1065 דולר שנה קודם לכן. גם במאי המחירים היו נמוכים בכ-6% לעומת שנה קודם לכן. כך למרות עליה במספר הנוסעים, חלק מהחברות מדווחות על הכנסות נמוכות יותר.
- אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוצאה היא שמניות חברות התעופה נמצאות תחת לחץ. מדד ה- NYSE Arca Airline Index העוקב אחר 16 חברות תעופה בארצות הברית ירד בכ-16% מתחילת השנה לעומת עלייה בשיעור דומה של מדד ה-SP500. דלתא, אחת המניות האהובות על האנליסטים בוול סטריט, עם 18 המלצות קניה או קניה חזקה ובלי אף המלצה נמוכה יותר מקניה, דווקא עלתה ב-15% מתחילת השנה, בדומה לחברת יונייטד שעלתה בכ-13%. אמריקה, לעומת זאת, אירליין איבדה 20% מתחילת השנה, כך גם חברות לאו קוסט רבות שהן חברות הפסדיות כרגע, רשמו ירידות משמעותיות.
החברות עצמן מצפות לרבעון לא קל. בסוף מאי חתכה חברת אמריקן אירליין את תחזית ההכנסות והרווח לרבעון השני. "ההיצע המקומי יחד עם חסור איזון מצד הביקוש הובילו לתמחור מקומי נמוך יותר ממה שצפינו" אמר מנכ"ל החברה רוברט איסום. "ישנם יותר מבצעי הנחות לעומת מה שראינו שנה קודם לכן. כעת, היכולת של התעשייה צפויה לרדת בחצי השני של השנה, וזה אמור לעזור". גם חברת סאות'ווסט אירליינס חתכה את הצפי לקראת דוחות הרבעון ומציינת כסיבה את "שינוי תבניות הביקוש". חברת דלתא היא, כאמור, החברה המעודפת על האנליסטים בסקטור, אך גם היא דיווחה באפריל על ירידה צפויה ברווח. החברה צופה רווח מתואם של 2.2 עד 2.5 דולר למניה לעומת רווח מתואם של 2.68 דולר למניה ברבעון המקביל.
בכל זאת האנליסטים אוהבים את המנייה. החברה עברה מהפכה בשנים האחרונות, החל משיפור בפרטים הקטנים כמו יציאת טיסות בזמן ואמינות במשלוח כבודה – מה שכולנו מצפים לו כשאנחנו משתמשים בשירותי חברות התעופה. החברה זכתה במקום הראשון בדיוק בשנה האחרונה, עם יותר מ-80% מהטיסות שמגיעות בזמן. היא גם מצליחה למתג את עצמה כחברת טיסות הפרמיום של ארצות הברית. הלקוחות העשירים יותר שצורכים מוצרי פרימיום עם רווחיות גבוהה יותר מעדיפים על פי רוב את דלתא. החברה מקפידה להוסיף יותר מושבי פרימיום לטיסות שלה, כך שתמורת כמה סנטימטרים נוספים היא גובה עוד כ-300 דולר למושב בממוצע, ועד 3000 דולר נוספים למושבים במחלקת העסקים. בנוסף החברה פותחת אזורי לובי יוקרתיים בשדות התעופה, האחרון שבהם לובי ענק בשדה התעופה ג'ון קנדי בניו יורק הכולל, מסעדות, חדרי מנוחה עם מיטות בגודל מלא, ספא, עיצוב יוקרתי ועוד. היא צפויה לפתוח מתקנים דומים גם בבוסטון ולוס אנג'לס השנה.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
התוצאה היא שהחברה מפיקה את הרווח הגדול ביותר מכל כסא שנמכר מבין כל חברות התעופה. תזרים המזומנים החופשי צפוי לזנק השנה בכ-50% ולהגיע לעד 4 מיליארד דולר. חברת יונייטד נוקטת באסטרטגיה דומה, וגם היא נהנית ממונטום חיובי, בניגוד לחברות אחרות בסקטור.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
