חברות התעופה: הוצאות גבוהות יאפילו על ביקושי שיא ויפגעו בשורה התחתונה
ב-11 ביולי, יום חמישי השבוע, תפרסם חברת דלתא DELTA AIR LINES , חברת התעופה הרווחית ביותר בארצות הברית, את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של שנת 2024, ובכך תפתח את עונת הדוחות עבור סקטור חברות התעופה. חברת יונייטד אירליין UNITED AIRLINES וחברת אמריקן אירליין AMERICAN AIRLINES תדווחנה בשבוע שלאחר מכן.
הדוחות מגיעים על רקע ביקושי שיא לטיסות, שכבר עקפו בהרבה את אלו של לפני הקורונה. על פי מנהל התעופה של ארצות הברית ביום ראשון השבוע נרשם שיא של 3 מיליון נוסעים ביום אחד. בכל זאת, האנליסטים לא אופטמיים במיוחד לגבי התוצאות הכספיות של חברות התעופה. הסיבה? מספר המושבים שנמכרו אמנם מטפס, אך התחרות מכבידה על המחירים, וההוצאות עולות אף יותר.
ראשית, האינפלציה משפיעה בהחלט על מבנה העלויות של חברות התעופה. כך, עלות כוח העבודה והוצאות נוספות כמו מחיר הדלק יכבידו על שורת ההוצאות. גורם נוסף שמכביד על חברות התעופה מגיע מצד חברות המטוסים. בואינג מתמודדת עם אינסוף בעיות בטיחות בייצור על רקע כמה אסונות וכמעט אסונות בשנים האחרונות, ואף עומדת בפני תביעות וחקירות פליליות. הבעיות הללו מקשות על הייצור, וכך גם המתחרה הגדולה, אירבוס, שנהנית מהצרות של היריבה מתקשה להתמודד עם הביקוש העודף. בנוסף, תקלה שנתגלתה לאחרונה במנועים מתוצרת חברת RTX הביאה לקרקוע של עשרות מטוסים (והפסד של כ-3 מיליארד דולר ל-RTX). התוצאה היא שנוצר מחסור במטוסים בכלל, ובמטוסים חדשים בפרט. מטוסים חדשים נהנים מהוצאות תחזוקה פחותות והם יעילים יותר מבחינת צריכת הדלק – אחת ההוצאות הגדולות ביותר של חברות התעופה. שוב, פגיעה ברמת הרווחיות של החברות.
למרות הבעיות מצד אספקת וזמינות המטוסים, חברות התעופה בארצות הברית הצליחו להגדיל את כמות המושבים הזמינים ב-6% ביולי לעומת החודש המקביל אשתקד. אך למרות העליה בביקוש ובהיצע המושבים, התחרות הגוברת שומרת על מחירים נמוכים יחסית. המחירים ביולי השנה היו נמוכים ב-8% לעומת יולי בשנה הקודמת. חברת Hopper העוקבת אחר מחירי הטיסות פרסמה כי טיסות מארצות הברית לאירופה בחודש יוני האחרון עלו בממוצע 892 דולר, לעומת 1065 דולר שנה קודם לכן. גם במאי המחירים היו נמוכים בכ-6% לעומת שנה קודם לכן. כך למרות עליה במספר הנוסעים, חלק מהחברות מדווחות על הכנסות נמוכות יותר.
- אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוצאה היא שמניות חברות התעופה נמצאות תחת לחץ. מדד ה- NYSE Arca Airline Index העוקב אחר 16 חברות תעופה בארצות הברית ירד בכ-16% מתחילת השנה לעומת עלייה בשיעור דומה של מדד ה-SP500. דלתא, אחת המניות האהובות על האנליסטים בוול סטריט, עם 18 המלצות קניה או קניה חזקה ובלי אף המלצה נמוכה יותר מקניה, דווקא עלתה ב-15% מתחילת השנה, בדומה לחברת יונייטד שעלתה בכ-13%. אמריקה, לעומת זאת, אירליין איבדה 20% מתחילת השנה, כך גם חברות לאו קוסט רבות שהן חברות הפסדיות כרגע, רשמו ירידות משמעותיות.
החברות עצמן מצפות לרבעון לא קל. בסוף מאי חתכה חברת אמריקן אירליין את תחזית ההכנסות והרווח לרבעון השני. "ההיצע המקומי יחד עם חסור איזון מצד הביקוש הובילו לתמחור מקומי נמוך יותר ממה שצפינו" אמר מנכ"ל החברה רוברט איסום. "ישנם יותר מבצעי הנחות לעומת מה שראינו שנה קודם לכן. כעת, היכולת של התעשייה צפויה לרדת בחצי השני של השנה, וזה אמור לעזור". גם חברת סאות'ווסט אירליינס חתכה את הצפי לקראת דוחות הרבעון ומציינת כסיבה את "שינוי תבניות הביקוש". חברת דלתא היא, כאמור, החברה המעודפת על האנליסטים בסקטור, אך גם היא דיווחה באפריל על ירידה צפויה ברווח. החברה צופה רווח מתואם של 2.2 עד 2.5 דולר למניה לעומת רווח מתואם של 2.68 דולר למניה ברבעון המקביל.
בכל זאת האנליסטים אוהבים את המנייה. החברה עברה מהפכה בשנים האחרונות, החל משיפור בפרטים הקטנים כמו יציאת טיסות בזמן ואמינות במשלוח כבודה – מה שכולנו מצפים לו כשאנחנו משתמשים בשירותי חברות התעופה. החברה זכתה במקום הראשון בדיוק בשנה האחרונה, עם יותר מ-80% מהטיסות שמגיעות בזמן. היא גם מצליחה למתג את עצמה כחברת טיסות הפרמיום של ארצות הברית. הלקוחות העשירים יותר שצורכים מוצרי פרימיום עם רווחיות גבוהה יותר מעדיפים על פי רוב את דלתא. החברה מקפידה להוסיף יותר מושבי פרימיום לטיסות שלה, כך שתמורת כמה סנטימטרים נוספים היא גובה עוד כ-300 דולר למושב בממוצע, ועד 3000 דולר נוספים למושבים במחלקת העסקים. בנוסף החברה פותחת אזורי לובי יוקרתיים בשדות התעופה, האחרון שבהם לובי ענק בשדה התעופה ג'ון קנדי בניו יורק הכולל, מסעדות, חדרי מנוחה עם מיטות בגודל מלא, ספא, עיצוב יוקרתי ועוד. היא צפויה לפתוח מתקנים דומים גם בבוסטון ולוס אנג'לס השנה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התוצאה היא שהחברה מפיקה את הרווח הגדול ביותר מכל כסא שנמכר מבין כל חברות התעופה. תזרים המזומנים החופשי צפוי לזנק השנה בכ-50% ולהגיע לעד 4 מיליארד דולר. חברת יונייטד נוקטת באסטרטגיה דומה, וגם היא נהנית ממונטום חיובי, בניגוד לחברות אחרות בסקטור.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
