סיילפורס
צילום: טוויטר

מניות ה-AI ממשיכות לזנק - שתי מניות שמפגרות מאחור ואולי מעניינות

אובר וסיילפורס ירדו ב-9% ו-16% מהשיא שלהן ובוול-סטריט נרשמת אופטימיות לגבי ההמשך 
אדיר בן עמי | (2)

מניות הטכנולוגיה ממשיכות לשבור שיאים בזכות הבינה המלאכותית, מה שמעלה חששות בקרב המשקיעים מתיקון קרוב. עם זאת, הבינה המלאכותית משפיעה גם על מגזרים אחרים, כמו בנקים ותחבורה. בין המניות שנהנות מהמגמה הרחבה אך עדיין לא זינקו כמו יתר המניות ניתן למצוא את אובר וסיילפורס.

מדד ה-S&P 500 קפץ ב-35% מהשפל אליו הגיע בחודש אוקטובר שנה שעברה בעזרת מניות הטכנולוגיה, כאשר משקיעים רבים רכשו מניות ללא הפסקה בעקבות שיגעון ה-AI ובוול-סטריט סבורים כי בקרוב נראה מימושים כאשר הם יקחו רווחים, כאשר הם מציינים את מכפיל הרווח העתידי לפיו נסחר המדד כעת. ה-S&P 500 נסחר לפי מכפיל רווח עתידי של קצת יותר מ-21 ל-12 החודשים הבאים, קצת יותר מפי 2 מהצמיחה השנתית ברווחים שצפו האנליסטים ל-2025 ו-2026.

בין המניות שעשויות להיות מעניינות, כאשר הן עדיין נסחרות מתחת לשיא כל הזמנים שלהן ופחות פגיעות למימוש רווחים, ניתן למצוא כאמור את סיילפורס ואובר.

 

סיילפורס  SALESFORCE

מניית סיילפורס נפלה ב-16% משיא כל הזמנים שלה לאחר שהחברה לא עמדה בצפי המכירות לחודש מאי. הפספוס אילץ את השוק לבחון האם המוצרים משופרי הבינה מלאכותית של סיילפורס באמת יצליחו לעמוד בציפיות של וול-סטריט ולעורר התלהבות בקרב הלקוחות.

עד כה נראה כי לתוכנה המתקדמת של סיילפורס, שנועדה לאפשר לחברות להוציא פחות כסף על מנת לזהות הזדמנויות למכירות, יש ביקוש. האנליסטים צופים גידול שנתי בשיעור דו ספרתי נמוך במכירות לקצת מעל 50 מיליארד דולר עד 2027. הוצאות, כמו שכר ושיווק, לא צפויות לעלות באותה מהירות כמו המכירות, כאשר החברה מסוגלת למכור יותר מוצרים ללקוחות קיימים מבלי להוציא הרבה כסף. בוול-סטריט רואים גידול ברווחים של 14% בשנה ל-14.56 דולר למניה עד 2027.

צמיחה כזו עשויה לדחוף את המניה מעלה, כאשר היא נסחרת במכפיל רווח עתידי ל-12 החודשים הבאים פחות "תובעני" של 25. סיילפורס נסחרת כעת לפי שווי של 255 מיליארד דולר.

 

אובר  UBER TECHNOLOGIES

מניה נוספת שעשויה להיות מעניינת היא אובר, אפליקציית התחבורה הגדולה בעולם שנמצאת במרחק של 9% מהשיא שלה וגם במקרה שלה האנליסטים צופים צמיחה דו ספרתית בשנתיים הקרובות. 

אובר צפויה להגדיל את הרווחים ב-63% בשנה בשלוש השנים הקרובות - 2025, 2026 ו-2027 ל-3.75 דולר למניה. המכירות צפויות לגדול מ-43 מיליארד דולר השנה ל-63 מיליארד דולר עד 2027, הודות לאימוץ העולמי של נסיעות שיתפויות ומשלוחי מזון. ניתוח הנתונים מבוסס הבינה המלאכותית של החברה עוזר לה לזהות טוב יותר מה הצרכנים רוצים לאכול ומה המסלולים הטובים ביותר לנסיעות וכך עוזר לה לשקם את נתח השוק שלה בשני העסקים.

קיראו עוד ב"גלובל"

אפליקציית הנסיעות מיתגה את עצמה בצורה כזו שהוצאות השיווק והניהול שלה לא יעלו באותה מהירות כמו המכירות ועל ידי כך שולי הרווח יכולים להתרחב ולהזניק את הרווחים. גידול מרווחים צפוי להעלות גם את המניה, שנסחרת כעת לפי מכפיל של 47 ל-12 החודשים הקרובים. אובר נסחרת כעת לפי שווי של 148.5 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סיילספורס נגמרה. אל תצפו לעליות. (ל"ת)
    אחד שיודע 07/07/2024 23:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל המלצה שלכם צריך ללכת הפוך (ל"ת)
    איציק 07/07/2024 20:15
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.