יונדאי חשמלית
צילום: יונדאי
בדיקה

שוק הרכב בישראל אחרי 14 שנה - מהפך בצמרת

המלחמה בצפון הביאה לירידה של 11% במכירת מכוניות בישראל בחציון הראשון של 2024; טויוטה כבשה את הפסגה והדיחה את יונדאי; כמה רכבים חשמליים נמכרו, מהם הדגמים המובילים ומה צפוי במחצית השנייה?
רונן קרסו | (8)

בשנת 2009 בנימין נתניהו כבש בסערה את ראשות ממשלת ישראל. מאז ובמשך 15 שנה נתניהו מחזיק בתפקיד, למעט שנה אחת בה שלטו כאן בנט ולפיד. שנה אחרי אותה השנה, ב-2010, כבשה יונדאי לראשונה את פסגת המכירות של רכבים חדשים והדיחה ממנה  את מאזדה שהיתה עד אז במשך שנים המכונית הנמכרת בישראל.

  מאזדה סדן חשמלית

יונדאי קלעה לטעם הישראלי, עם מבחר דגמים ותמחורים נוחים, ומאז במשך 14 שנה, שלטה בשוק הרכב הישראלי ללא עוררין. מזכיר משהו. יונדאי היתה בישראל מה שהיתה סובארו בשנות השמונים ומה שהיתה מאזדה בשנות התשעים והעשור הראשון של שנות ה-2000 המכונית של המדינה.

המלחמה בצפון תפסה את שוק הרכבים בסיטואציה לא פשוטה. עוד  לפני המלחמה נאלצו היבואנים הגדולים להתמודד עם שחיקה מתמדת בשוק הבנזין ומעבר משמעותי לרכבים חשמליים. המותגים המוכרים הלכו ואיבדו כוח לטובת עשרות מותגים סיניים, חלקם עלומים.

הנהגים  בארץ התאהבו בנוחות הנסיעה, החיסכון בדלק וגם באבזור המפנק של הרכבים הסינים החשמליים. הם הסכימו בקלות רבה לנטוש את מותגי הרכב הוותיקים ולעבור לפלא החשמלי. בחציון הראשון של השנה 25% ממכירת כלי הרכב היו של רכבים חשמליים.

תהליך זה היטיב עם חברות ויבואניות שידעו להגיע להסכמים עם חברות סיניות. אלא שהמלחמה, בעיות ההספקה והמשבר עם טורקיה הביאו למהפך כמוהו לא נראה זמן רב.

 

 

  BYD

השפעות המלחמה

אחרי תחילת המלחמה, טורקיה הודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל. עבור השוק בארץ היתה זו רעידת אדמה של ממש. טורקיה אחראית לייבוא של 8% מהרכבים, כולל דגמים פופולריים במיוחד.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

במקביל, פעילויות החותים הביאה לסגירת הנתיבים הקצרים מהמזרח, להתייקרות עלויות השילוח ובעיקר לשיבושים גדולים בזמני האספקה. ההערכות מדברות על 20,000 כלי רכב שעוכבו ו/או לא הגיעו לישראל.

שינוי הנתיבים הביא גם לייקור חלק מהרכבים בשיעור של 10%-15%. יבואני הרכב וראשיהם נדרשו לגלות גמישות מחשבתית ויצירתיות על מנת להתמודד ולנסות למכור רכבים.

 

שוק הרכבים בארץ נשלט על ידי עשר יבואניות חזקות וותיקות ועוד יבואנית חדשה שמייבאת לארץ את הרכב החשמלי הנמכר בישראל BYD. כלמוביל שולטת בשוק ביד רמה. אלא שהשנה חלו שינויים, לא מעט באספקה של הדגמים במפעלי הייצור בחו"ל  וגם בטעם הקהל שמשתנה. לראשונה חברו יחד שלושה גורמים, שהביאו לכך שיונדאי איבדה את הבכורה: בעיות תובלה, החרם הטורקי והגידול בחשמליות.

יוניון מוטורס

החציון הראשון של 2024 הוא ללא ספק של טויוטה וקבוצת יוניון. יוניון מוטורס היטיבה לבנות נכון קבוצת רכב אמיתית שמבוססת על מספר מותגים והיא נכנסה בזמן למהפכת המכוניות החשמליות. הקבוצה חולשת היום על 15% משוק הרכב והיא נמצאת במגמת עלייה.

לעומתה קבוצת כלמוביל, שמייבאת בין השאר את יונדאי, צנחה מנתח שוק של 23% בשנה שעברה ל-19% השנה. יונדאי  נפגעה קשה מהחרם הטורקי - היא מייצרת שם את הדגמים הפופולארייםi10 i20 , בעיות הובלה מהמזרח וגם מהחלפה משמעותית של צי דגמי הרכב שלה. סיבות אלו הביאו את המותג יונדאי לצניחה כואבת של מעל 40% במכירות בחציון הראשון השנה

מי שאחראי למהפך ולהצלחה של קבוצת יוניון הוא רן דנאי, מנכ"ל קבוצת יוניון מוטורס. דנאי שימש בעבר 5 שנים מנכ"ל לקסוס ולאחר מכן 7 שנים מנכ"ל טויוטה והוא ממנכ"לי יבואני הרכב הטובים בישראל, לצד איציק וייץ מנכ"ל קרסו מוטורס ודן אורנשטיין מנכ"ל צ'מפיון.

יוניון ייבאה את ג'ילי שהפך ללהיט - בשנה שעברה נמכרו בארץ 7,200 מכוניות גילי. דנאי גם חיפש ומצא מותג חשמלי יוקרתי, ויוניון זכתה בייבוא היוקרתי של זיקר כך שיוניון מחזיקה ארבעה מותגי על: טויוטה, לקסוס, ג'ילי וזיקר. קבוצת יוניון מתנהלת בשקט ללא זעזועים בפיזור מקסימלי של העסקים. דנאי, כמו גם וייץ ואורנשטיין, נחשבו גם לאלו שידעו להשתלב היטב ולקרוא מגמות ותהליכים ארוכי טווח.

 

יונדאי נפלה, האם היא תחזור להוביל?

ההערכה היא שההובלה זמנית וכלמוביל תתאושש במחצית השנייה של השנה, בעיקר בשל הגעת דגמים חדשים של יונדאי לארץ. ועדיין, יש דרמה של ממש בשוק הרכבים בישראל.

 

יש שתי חברות רכב בורסאיות גדולות בבורסה המקומית. האחת שהיטיבה להבין את המצב ולהיערך בהתאם היא קרסו מוטורס ששער מנייתה עלה במחצית ב-13%. לעומתה דלק מוטורס נשארה מאחור, שער המניה ירד השנה ב-18% והוא רחוק ב-70% מהשיא. דלק מוטורס העדיפה לפזר סיכונים ורכשה את ורידיס, אלא שגם שם לא צלחה. בגזרת מסירות הרכבים דלק מוטורס ממשיכה להתדרדר.

  זיקר

הכישלון של דלק מוטורס כואב ומשמעותי, דווקא בשל העבודה שהיא שלטה בשוק שנים רבות. יש לקוות שאחרי שנות בצורת מאזדה תגיע עם דגמים חשמליים טובים ויש להמתין ולראות האם קהל הנהגים יזכור לה זכר נעורים בשוק חדש ומשתנה.

לסיכום ככל הנראה בחציון הבא תשוב כלמוביל לפסגת הטבלה, ועדיין יוניון לצד טלקאר (קיה) וצ'מפיון נושפות חזק בעורפה.

  טסלה

הרכבים החשמליים

מהפכת הרכבים החשמליים בעיצומה ובחציון הראשון של השנה 25% מהרכבים שנמכרו היו חשמליים. זאת לעומת 18% בשנת 2023, 11% בשנת 2022 ורק 4% בשנת 2021. ההערכה היא שאנחנו מצויים כעת ברף העליון של ההחדרה לתקופה הקרובה.

לצד יוניון מוטורס, גם קרסו מוטורס, לובינסקי וכמובן צ'מפיון ושלמה שהבריקו ביבוא BYD  היטיבו להיערך בגזרה זו של הרכבים החשמליים. במחצית הראשונה של השנה בלטו שלושה מותגי יוקרה חדשים בשוק החשמליות: זיקר של יוניון שנכנסה השנה בסערה עם מכירה של 1,450 רכבים, אקספנג של קרסו מוטורס עם 1,150 רכבים וסרס של קיה שמכרה 1,000 רכבים. אליהם מצטרפת MG הוותיקה יותר של לובינסקי שמכרה השנה 5,500 רכבים במחצית הראשונה.

גם החברות הגדולות מעבירות מכוניות רבות לדגמים חשמליים, מה שיבטיח בעתיד את חזרתן המסוימת ככל הנראה על חשבון הרכבים החשמליים. מי שממשיכה לאכזב היא טסלה שמכרה רק 3,000 רכבים במחצית, ירידה של 9% למול שנה שעברה. טסלה היא הפספוס הגדול של שוק החשמליות בישראל והיא נחלה כישלון חרוץ בהתמודדות עם המותגים הסינים השונים. אגב, גם באירופה וגם בארצות הברית טסלה מובילה בפער את מכירת החשמליות, מה שמעצים את כישלון טסלה בישראל.

 

לעומת טסלה, לובינסקי הוא המנצח הגדול של המחצית בתחום החשמלי (לצד BYD) עם המותג הסיני המצליח MG שמכר השנה 5,500 רכבים לעומת 2,650 בשנה שעברה. 

 

מה יהיה במחצית השנייה?

עושה רושם שמכירת הרכבים החשמליים הגיעה לשיא. 25% מהרכבים שנמכרים בארץ הם חשמליים. זה אחוז חדירה מהגבוהים בעולם, אם כי באירופה יש מספר גדול של מדינות שעוברות אותנו בגדול. בארצות הברית אחוז החדירה של רכבים חשמליים הוא 8% בלבד ובאירופה הוא 15%. הימשכות המלחמה והחרם הטורקי ישפיעו על שוק הרכב, אם כי בעצימות נמוכה יותר בשל העבודה שיבואניות הרכב התארגנו למצוא פתרונות.

 

כלמוביל כאמור עשויה לחזור לצמרת. אולם עדיין הרבה תלוי בחברות שייפגעו מהפסקת הייצור הטורקי ומבעיות אספקה. דלק  מוטורס תמתין להשקות חשמליות של מאזדה לאחר שהניסיון של יבוא רכבי ניו מנורווגיה לא מצליח לאושש אותה.

קרסו מוטורס תראה ירידה ברכבי הצ'רי ותנסה לפצות את עצמה במכירת מותגים אחרים שלה (רנו, ניסן, אקספנג). יוניון לצד טלקאר הולכות חזק בעקבות כלמוביל.

טויוטה הוכיחה במחצית הזו שהכל אפשרי, כולל הזזת מוביל חזק ממקומו. מה שבטוח  הוא ששוק הרכב נמצא באחת התקופות הכי תזזיתיות שלו ויש ויהיו שינויים רבים שלא היינו רגילים לראות בעבר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מיעוט 05/07/2024 10:57
    הגב לתגובה זו
    מוכיח שבמדינה המצטמצמת הזו כבר אין מקום לכלום והמחירים בעת מיתון עתה,בשמיים!סעו ברכבת לאילת ,מצאתם??
  • 6.
    יונדאי מלא תקלות בפנסים מערכות חרא חברה (ל"ת)
    05/07/2024 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מדהים 05/07/2024 07:19
    הגב לתגובה זו
    הצליחו להביא את טויוטה לפיסגה מנהלים מוכשרים בטירוף, אני הצלחתי למכור אונקית זהב שהכל מסביב ברזל,
  • מה קשור 05/07/2024 15:44
    הגב לתגובה זו
    הרכב אמין ובל העולם הוא מדורג ראשונה עם לקסוס. האם זה הרכב הכי נוח, לא.
  • 4.
    עוז 04/07/2024 21:56
    הגב לתגובה זו
    טויוטה הכי טובה בארץ
  • 3.
    היה אמור להיות גרוע יותר בגלל המלחמה 04/07/2024 20:57
    הגב לתגובה זו
    היה אמור להיות גרוע יותר בגלל המלחמה
  • 2.
    יעקב 04/07/2024 20:40
    הגב לתגובה זו
    מי התחיל את הפעילות של יונדאי בישראל, דורון ודאי ומי הביא את BYD לישראל? נכון דורון ודאי
  • 1.
    סתם אחד 04/07/2024 19:02
    הגב לתגובה זו
    בפועל זה רק כי המחיר פסיכי
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

צה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.