שוק הרכב בישראל אחרי 14 שנה - מהפך בצמרת
בשנת 2009 בנימין נתניהו כבש בסערה את ראשות ממשלת ישראל. מאז ובמשך 15 שנה נתניהו מחזיק בתפקיד, למעט שנה אחת בה שלטו כאן בנט ולפיד. שנה אחרי אותה השנה, ב-2010, כבשה יונדאי לראשונה את פסגת המכירות של רכבים חדשים והדיחה ממנה את מאזדה שהיתה עד אז במשך שנים המכונית הנמכרת בישראל.
מאזדה סדן חשמלית
יונדאי קלעה לטעם הישראלי, עם מבחר דגמים ותמחורים נוחים, ומאז במשך 14 שנה, שלטה בשוק הרכב הישראלי ללא עוררין. מזכיר משהו. יונדאי היתה בישראל מה שהיתה סובארו בשנות השמונים ומה שהיתה מאזדה בשנות התשעים והעשור הראשון של שנות ה-2000 המכונית של המדינה.
המלחמה בצפון תפסה את שוק הרכבים בסיטואציה לא פשוטה. עוד לפני המלחמה נאלצו היבואנים הגדולים להתמודד עם שחיקה מתמדת בשוק הבנזין ומעבר משמעותי לרכבים חשמליים. המותגים המוכרים הלכו ואיבדו כוח לטובת עשרות מותגים סיניים, חלקם עלומים.
- הפגנת עוצמה בשוק הרכב המקומי עם 280,000 כלי רכב ב 2024
- טויוטה קאמרי - חסכונית ומרווחת עם פלפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנהגים בארץ התאהבו בנוחות הנסיעה, החיסכון בדלק וגם באבזור המפנק של הרכבים הסינים החשמליים. הם הסכימו בקלות רבה לנטוש את מותגי הרכב הוותיקים ולעבור לפלא החשמלי. בחציון הראשון של השנה 25% ממכירת כלי הרכב היו של רכבים חשמליים.
תהליך זה היטיב עם חברות ויבואניות שידעו להגיע להסכמים עם חברות סיניות. אלא שהמלחמה, בעיות ההספקה והמשבר עם טורקיה הביאו למהפך כמוהו לא נראה זמן רב.
BYD
השפעות המלחמהאחרי תחילת המלחמה, טורקיה הודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל. עבור השוק בארץ היתה זו רעידת אדמה של ממש. טורקיה אחראית לייבוא של 8% מהרכבים, כולל דגמים פופולריים במיוחד.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
במקביל, פעילויות החותים הביאה לסגירת הנתיבים הקצרים מהמזרח, להתייקרות עלויות השילוח ובעיקר לשיבושים גדולים בזמני האספקה. ההערכות מדברות על 20,000 כלי רכב שעוכבו ו/או לא הגיעו לישראל.
שינוי הנתיבים הביא גם לייקור חלק מהרכבים בשיעור של 10%-15%. יבואני הרכב וראשיהם נדרשו לגלות גמישות מחשבתית ויצירתיות על מנת להתמודד ולנסות למכור רכבים.
שוק הרכבים בארץ נשלט על ידי עשר יבואניות חזקות וותיקות ועוד יבואנית חדשה שמייבאת לארץ את הרכב החשמלי הנמכר בישראל BYD. כלמוביל שולטת בשוק ביד רמה. אלא שהשנה חלו שינויים, לא מעט באספקה של הדגמים במפעלי הייצור בחו"ל וגם בטעם הקהל שמשתנה. לראשונה חברו יחד שלושה גורמים, שהביאו לכך שיונדאי איבדה את הבכורה: בעיות תובלה, החרם הטורקי והגידול בחשמליות.
יוניון מוטורסהחציון הראשון של 2024 הוא ללא ספק של טויוטה וקבוצת יוניון. יוניון מוטורס היטיבה לבנות נכון קבוצת רכב אמיתית שמבוססת על מספר מותגים והיא נכנסה בזמן למהפכת המכוניות החשמליות. הקבוצה חולשת היום על 15% משוק הרכב והיא נמצאת במגמת עלייה.
לעומתה קבוצת כלמוביל, שמייבאת בין השאר את יונדאי, צנחה מנתח שוק של 23% בשנה שעברה ל-19% השנה. יונדאי נפגעה קשה מהחרם הטורקי - היא מייצרת שם את הדגמים הפופולארייםi10 i20 , בעיות הובלה מהמזרח וגם מהחלפה משמעותית של צי דגמי הרכב שלה. סיבות אלו הביאו את המותג יונדאי לצניחה כואבת של מעל 40% במכירות בחציון הראשון השנה
מי שאחראי למהפך ולהצלחה של קבוצת יוניון הוא רן דנאי, מנכ"ל קבוצת יוניון מוטורס. דנאי שימש בעבר 5 שנים מנכ"ל לקסוס ולאחר מכן 7 שנים מנכ"ל טויוטה והוא ממנכ"לי יבואני הרכב הטובים בישראל, לצד איציק וייץ מנכ"ל קרסו מוטורס ודן אורנשטיין מנכ"ל צ'מפיון.
יוניון ייבאה את ג'ילי שהפך ללהיט - בשנה שעברה נמכרו בארץ 7,200 מכוניות גילי. דנאי גם חיפש ומצא מותג חשמלי יוקרתי, ויוניון זכתה בייבוא היוקרתי של זיקר כך שיוניון מחזיקה ארבעה מותגי על: טויוטה, לקסוס, ג'ילי וזיקר. קבוצת יוניון מתנהלת בשקט ללא זעזועים בפיזור מקסימלי של העסקים. דנאי, כמו גם וייץ ואורנשטיין, נחשבו גם לאלו שידעו להשתלב היטב ולקרוא מגמות ותהליכים ארוכי טווח.
יונדאי נפלה, האם היא תחזור להוביל?
ההערכה היא שההובלה זמנית וכלמוביל תתאושש במחצית השנייה של השנה, בעיקר בשל הגעת דגמים חדשים של יונדאי לארץ. ועדיין, יש דרמה של ממש בשוק הרכבים בישראל.
יש שתי חברות רכב בורסאיות גדולות בבורסה המקומית. האחת שהיטיבה להבין את המצב ולהיערך בהתאם היא קרסו מוטורס ששער מנייתה עלה במחצית ב-13%. לעומתה דלק מוטורס נשארה מאחור, שער המניה ירד השנה ב-18% והוא רחוק ב-70% מהשיא. דלק מוטורס העדיפה לפזר סיכונים ורכשה את ורידיס, אלא שגם שם לא צלחה. בגזרת מסירות הרכבים דלק מוטורס ממשיכה להתדרדר.
זיקר
הכישלון של דלק מוטורס כואב ומשמעותי, דווקא בשל העבודה שהיא שלטה בשוק שנים רבות. יש לקוות שאחרי שנות בצורת מאזדה תגיע עם דגמים חשמליים טובים ויש להמתין ולראות האם קהל הנהגים יזכור לה זכר נעורים בשוק חדש ומשתנה.
לסיכום ככל הנראה בחציון הבא תשוב כלמוביל לפסגת הטבלה, ועדיין יוניון לצד טלקאר (קיה) וצ'מפיון נושפות חזק בעורפה.
טסלה
הרכבים החשמלייםמהפכת הרכבים החשמליים בעיצומה ובחציון הראשון של השנה 25% מהרכבים שנמכרו היו חשמליים. זאת לעומת 18% בשנת 2023, 11% בשנת 2022 ורק 4% בשנת 2021. ההערכה היא שאנחנו מצויים כעת ברף העליון של ההחדרה לתקופה הקרובה.
לצד יוניון מוטורס, גם קרסו מוטורס, לובינסקי וכמובן צ'מפיון ושלמה שהבריקו ביבוא BYD היטיבו להיערך בגזרה זו של הרכבים החשמליים. במחצית הראשונה של השנה בלטו שלושה מותגי יוקרה חדשים בשוק החשמליות: זיקר של יוניון שנכנסה השנה בסערה עם מכירה של 1,450 רכבים, אקספנג של קרסו מוטורס עם 1,150 רכבים וסרס של קיה שמכרה 1,000 רכבים. אליהם מצטרפת MG הוותיקה יותר של לובינסקי שמכרה השנה 5,500 רכבים במחצית הראשונה.
גם החברות הגדולות מעבירות מכוניות רבות לדגמים חשמליים, מה שיבטיח בעתיד את חזרתן המסוימת ככל הנראה על חשבון הרכבים החשמליים. מי שממשיכה לאכזב היא טסלה שמכרה רק 3,000 רכבים במחצית, ירידה של 9% למול שנה שעברה. טסלה היא הפספוס הגדול של שוק החשמליות בישראל והיא נחלה כישלון חרוץ בהתמודדות עם המותגים הסינים השונים. אגב, גם באירופה וגם בארצות הברית טסלה מובילה בפער את מכירת החשמליות, מה שמעצים את כישלון טסלה בישראל.
לעומת טסלה, לובינסקי הוא המנצח הגדול של המחצית בתחום החשמלי (לצד BYD) עם המותג הסיני המצליח MG שמכר השנה 5,500 רכבים לעומת 2,650 בשנה שעברה.
מה יהיה במחצית השנייה?
עושה רושם שמכירת הרכבים החשמליים הגיעה לשיא. 25% מהרכבים שנמכרים בארץ הם חשמליים. זה אחוז חדירה מהגבוהים בעולם, אם כי באירופה יש מספר גדול של מדינות שעוברות אותנו בגדול. בארצות הברית אחוז החדירה של רכבים חשמליים הוא 8% בלבד ובאירופה הוא 15%. הימשכות המלחמה והחרם הטורקי ישפיעו על שוק הרכב, אם כי בעצימות נמוכה יותר בשל העבודה שיבואניות הרכב התארגנו למצוא פתרונות.
כלמוביל כאמור עשויה לחזור לצמרת. אולם עדיין הרבה תלוי בחברות שייפגעו מהפסקת הייצור הטורקי ומבעיות אספקה. דלק מוטורס תמתין להשקות חשמליות של מאזדה לאחר שהניסיון של יבוא רכבי ניו מנורווגיה לא מצליח לאושש אותה.
קרסו מוטורס תראה ירידה ברכבי הצ'רי ותנסה לפצות את עצמה במכירת מותגים אחרים שלה (רנו, ניסן, אקספנג). יוניון לצד טלקאר הולכות חזק בעקבות כלמוביל.
טויוטה הוכיחה במחצית הזו שהכל אפשרי, כולל הזזת מוביל חזק ממקומו. מה שבטוח הוא ששוק הרכב נמצא באחת התקופות הכי תזזיתיות שלו ויש ויהיו שינויים רבים שלא היינו רגילים לראות בעבר.
- 7.מיעוט 05/07/2024 10:57הגב לתגובה זומוכיח שבמדינה המצטמצמת הזו כבר אין מקום לכלום והמחירים בעת מיתון עתה,בשמיים!סעו ברכבת לאילת ,מצאתם??
- 6.יונדאי מלא תקלות בפנסים מערכות חרא חברה (ל"ת)05/07/2024 10:15הגב לתגובה זו
- 5.מדהים 05/07/2024 07:19הגב לתגובה זוהצליחו להביא את טויוטה לפיסגה מנהלים מוכשרים בטירוף, אני הצלחתי למכור אונקית זהב שהכל מסביב ברזל,
- מה קשור 05/07/2024 15:44הגב לתגובה זוהרכב אמין ובל העולם הוא מדורג ראשונה עם לקסוס. האם זה הרכב הכי נוח, לא.
- 4.עוז 04/07/2024 21:56הגב לתגובה זוטויוטה הכי טובה בארץ
- 3.היה אמור להיות גרוע יותר בגלל המלחמה 04/07/2024 20:57הגב לתגובה זוהיה אמור להיות גרוע יותר בגלל המלחמה
- 2.יעקב 04/07/2024 20:40הגב לתגובה זומי התחיל את הפעילות של יונדאי בישראל, דורון ודאי ומי הביא את BYD לישראל? נכון דורון ודאי
- 1.סתם אחד 04/07/2024 19:02הגב לתגובה זובפועל זה רק כי המחיר פסיכי

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
