האולימפיאדה בפתח: האם נייקי רואה את האור בקצה המנהרה?
מניית יצרנית ציוד הספורט הוותיקה מדשדשת, בזמן שהיא מאבדת נתח שוק למתחרות הקטנות - למה לצפות בדוחות שיתפרסמו הערב וכמה הדגמים החדשים והאולימפיאדה צפויים לעזור לה?
תחום הספורט ככלל, וביגוד הספורט בפרט, נמצאים בתקופה טובה בזמן האחרון. עם זאת, מי שבינתיים נראה שלא מצליחה להינות מכך היא נייקי NIKE שלפחות בשב זה טרם הצטרפה לחגיגה. ספק עם דוחות הרבעון השני של החברה, שצפויים להתפרסם הערב, יהוו נקודת מפנה בהקשר זה.
מי שנהנות מהביקוש הגוב למוצרי אופנה וביוגד ספורט הן לא בהכרח החברות הגדולות, אלא דווקא הבינוניות. אם נשים בצד את לולולמון LULULEMON ATHLTCA INC שמניית נפלה ב-40% מתחילת השנה, המניות של חברות בינוניות אחרות כמו און ON HOLDING AG ודקרס DECKERS OUTDOOR CORP (יצרנית נעלי Hoka),שגשגו כאשר ועלו פחות או יותר ב-50% מתחילת השנה. באותה תקופה, מניית נייקי ירדה ב-14%, כשבחברה מקווים שהאולימפיאדה הקרבה תהיה הזדמנות נהדרת עבור המותג הוותיק והחזק להזכיר לעולם שהוא עדיין מוביל בתחום.
מניית נייקי ב-12 החודשים האחרונים
הצפי לדוחות
הערב נייקי צפויה לדווח על תוצאותיה לרבעון השני. בוול סטריט צופים שהכנסות של נייקי ברבעון יעמדו על 12.9 מיליארד דולר, נתון דומה לזה שהציגה הרבעון המקבילאשתקד. בשורה התחתונה, החברה צפויה לדווח על רווח של 84 סנט למניה, לעומת 66 סנט לפני שנה. אגב, בשנה כולה, האנליסטים צופים שהחברה תרשום רווח של 3.7 דולר למניה על מכירות של 51.6 מיליארד דולר.- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- גב-ים: עלייה של 11.5% ב-NOI ו-6.5% ב-FFO - שיעור התפוסה על 97%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו נותרים זהירים לגבי ביצועי המניה מכיוון שחוסר החדשנות של נייקי פגע במותג", כתב האנליסט של ג'פריס רנדל קוניק, המחזיק בדירוג "החזק" על המניה, עם מחיר יעד של 100 דולר, המשקף אפסייד נמוך של 5% בלבד. "אנו צופים שהמגמות בשורה העליונה יהיו די שטוחות מכיוון שנתוני הצריכה בארה"ב נותרים שטוחים גם כן". גם טום ניקיק, אנליסט בוודבוש, לא מצפה ל"זיקוקים גדולים" לאחר הדוח, בעיקר משום שהוא לא חושב שהנהלת נייקי תספק תחזיות אופטימיות מדי.
אל תצפו שנייקי תדווח על תוצאות יוצאות מהכלל. הרבעונים האחרונים היו מאכזבים ותחזית פסימית גרמה למניה לצנוח אחרי הדוחות האחרונים שלה במרץ, מה שגם קרה בדצמבר, אז למניית נייקי היה את היום הגרוע ביותר שלה מזה שנים לאחר שאכזבה בתחזית.
במרץ, אמרה החברה כי המחצית הראשונה של השנה תהיה מאתגרת, כאשר המכירות צפויות לרדת באחוזים חד-ספרתיים נמוכים משנה לשנה, והנתונים ומכים בתחזיות האלה. על פי נתוני הרכישה המקוונת של נייקי ההכנסות של נייקי באונליין ירדו ב-5% לעומת התקופה המקבילה.
התחרות מתגברת
החברה גם המשיכה לאבד נתח שוק לאורך כל הרבעון למתחרות כמו ניו באלאלנס, און והוקה. נתח השוק של נייקי באונליין עמד בממוצע על 32.5%, ירידה מ-34.1% ברבעון המקביל אשתקד.- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למרות החששות, קיימת אופטימיות לגבי הסיכויים של נייקי לחזור לביצועי העבר בטווח הבינוני. רוב החששות כבר מגולמים במחיר המנייה שירדה ב-15% ב-12 החודשים האחרונים, ודגמים חדשים שהחברה מתכננת להשיק לצד האולימפיאדה שצפויה להחזיר אותה לתודעה של הצרכנים צפויים לתמוך בביצועים בטווח הבינוני והקצר.
- 2.נייקי 28/06/2024 10:12הגב לתגובה זוהומלצה ע"י גרינשטיין זה מכבר! בתקופה בו נכנסה לדאו המחיר היה 80$
- 1.לפעמים 28/06/2024 09:58הגב לתגובה זוזו הרכבת ממול,צריך קצת סבלנות ,מחכים יום יומיים וההבדל.....!!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
