למרות ההתקדמות: נציגת הפד' כבר לא רואה הורדת ריבית ב-2024
מושלת הפדרל ריזרב, מישל באומן, המשמשת כחברה מצביעה בוועדת השוק הפתוח הפדרלית מאז 2018, אמרה היום (שלישי) כי בעוד יש מגוון דרכים בהן שנת 2024 יכולה להסתיים, הורדת ריבית כנראה לא תהיה אחת מהן.
בכנס שנערך בלונדון, אמרה באומן כי בעוד הושגה התקדמות משמעותית בהאטת האינפלציה ב-2023, ההתקדמות הזו הואטה במחצית הראשונה של 2024 ועדיין מוקדם מדי לנסות לחזות מה צפוי להגיע.
"האינפלציה בארה"ב נותרה גבוהה ואני עדיין רואה מספר סיכוני אינפלציה שמשפיעים על התחזית שלי", אמרה באומן. "ראשית, זה לא סביר ששיפורים נוספים בצד ההיצע יעזרו במלחמה נגד האינפלציה בעתיד, היות ושרשראות האספקה נורמלו כבר במידה רבה, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה התייצב בחודשים האחרונים מתחת לרמות טרם הקורונה ומדיניות ההגירה של ארה"ב שהכניסה מיליוני מהגרים למדינה בשנים האחרונות, תהפוך למוגבלת יותר".
עוד ציינה באומן כי "התרופפות" התנאים הפיננסיים בארה"ב, בנוסף לשיבושים גיאופליטיים בעולם עשויים להשפיע לרעה על האינפלציה. בינתיים עלויות הדיור לא צפויות להאט בעקבות המחסור בדיור בארה"ב. נציגת הפד' מעריכה כי ייקח יותר זמן מהצפוי עד שרמת הריבית הנוכחית תחל להאט את צמיחת המחירים.
- כצפוי: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%; הפד׳ יעצור את צמצום המאזן בדצמבר
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"התחזית הבסיסית שלי עדיין צופה כי האינפלציה בארה"ב תחזור ליעד ה-2%, כאשר טווח הריבית הנוכחית של 5.25%-5.5% ישאר איתנו למשך זמן מה", אמרה באומן. "במידה והנתונים הנכנסים יצביעו על כך שהאינפלציה נעה באופן בר קיימא לעבר יעד ה-2%, בסופו של דבר יהיה נכון להוריד בהדרגה את הריבית על מנת למנוע מהמדיניות המוניטרית להיות מגבילה מדי. עם זאת, אנחנו עדיין לא בנקודה שבה ראוי להוריד את הריבית".
האפשרות להעלאת הריבית עדיין על השולחן
באומן ציינה כי במידה והאינפלציה תחזור לעלות, או שההתקדמות תעצר לחלוטין, היא תהיה מוכנה להעלות את הריבית בפגישה עתידית. "הפחתת הריבית מוקדם מדי או מהר מדי עלולה לגרום להתאוששות האינפלציה, מה שידרוש העלאות ריבית נוספות על מנת לבסוף להגיע ליעד ה-2% בטווח הארוך".
גם נשיא הפד של מיניאפוליס אמר לאחרונה כי האפשרות להעלאת ריבית עדיין קיימת. "נשאלתי פעם רבות מתי אנו מורידים את העלאת הריבית מהשולחן", אמר קשקרי בברקליס. "אני לא חושב שמישהו הוריד אותם אי פעם באופן רשמי מהשולחן". זה לא אומר שהעלאת הריבית היא וודאית, אבל לפי קשקרי ריבית גבוהה לזמן ארוך יותר היא ככל הנראה התרחיש הסביר ביותר. האינפלציה תצטרך לחזור ולעלות על מנת שהפד יגביר את המאמצים. "אם נופתע מהנתונים הנכנסים, אז נעשה מה שאנחנו צריכים לעשות על מנת להוריד את האינפלציה ליעד ה-2%".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התחזיות להמשך
הפדרל ריזרב השאיר את הריבית על כנה בטווח של 5.25%-5.5% מאז יולי 2023. בפגישת הפד האחרונה 4 מתוך 19 הנציגים אמרו כי הם לא רואים הורדת ריבית ב-2024; 7 צפו הורדת ריבית אחת ו-8 מצפים עדיין לשתי הורדות ריבית. בנוסף, בפדרל ריזרב צופים כי השנה תסתיים עם אינפלציה גבוהה יותר ממה שציפו קודם לכן. החוזים העתידיים על ריבית הפד מתמחרים כעת סיכוי של כמעט 70% להורדת ריבית בפגישה בחודש ספטמבר, כאשר הסוחרים עדיין סבורים שהריבית תרד השנה לפחות פעמיים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
